paard zonder stopknop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronliefde

paard zonder stopknop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:44

Hallo ik vraag me af of er nog mensen zijn met mijn "probleem".
Ik heb een ontzettend slimme pony die heel snel dingen aan leert.
Ik heb hem op 10 min leren ronddraaien om zen achterbenen zonder een touw te hoeven gebruiken.
Ik doe al wel een tijd kunstje met hem zo kan hij buigen en knielen op 1 been bijna. tong uitsteken op commando kan hij ook.
Ik werk nooit met koekjes behalve bij de vrijheidsdressuur om hem te motiveren. Alleen is hij te gemotiveerd.
Ik werk bij de commado's met gebaren en stem. Maar zodra ik hem bv 1 x gevraagd heb om rond te draaien en hij een koek gekregen heeft zal hij zelf trg beginnen draaien omdat hij denkt dat hij dan weer wat krijgt.
Ik beloon hem Nooit als hij iets doet zonder dat ik het gevraagd heb zodat hij zou leren dat hij alleen wat krijgt als ik iets vraag.
Meestal negeer ik hem dan en draai mij om dat helpt om hem te laten stoppen. Maar hij doet het de volgende keer bij VD gwn weer uit zichzelf als ik hem al een paar kunstjes gevraagd heb.
Heeft nog iemand dit ? De meeste mensen vinden het cool dat hij dit uit zichzelf doet maar ik vind het vervelend.
heeft iemand raad?

ikenindi

Re: paard zonder stopknop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:48

Simpel: blijven negeren en echt alleen belonen als hij iets doet dat je gevraagd hebt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:51

uhm.. je paard schooiert zo erg en je hebt hem al leren stijgeren? :\

Nouja je kunt hem ook leren niet eten op commando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:55

Ik denk dat iedereen vroeg of laat met datzelfde probleem zit ;)
Die van mij is net zo, soms moeilijk te motiveren, maar als hij éénmaal bezig is blijft hij bezig ... Ook vindt hij bv. neen-schudden & flemen heel leuk, en als ik mijn hand nog maar omhoog doe (om in mijn haar te krabben ofzo) denkt hij "oh, ik ga schudden, krijg ik vast wat" ... Ik denk dan "prima, doe jij maar fijn" .. maar ik reageer er verder niet op .. Ik zeg wel eens wat tegen hem, maar dan meer zo van "wat kan jij leuk schudden, maar je krijgt er toch niks voor". Weet je, ik ben al blij dat hij zo enthousiast is, dat is bij die van mij namelijk een probleem, hem gemotiveerd krijgen & houden ;)

Maar die van mij doet zo'n dingen niet in de gewone dagelijkse omgang. Het is net alsof ik hem zeg maar echt 'aan moet zetten' en dan doet hij vanalles, maar als ik gewoon in de weide kom en met mijn hand sta te zwaaien ofzo dan bekijkt hij me voor te zeggen van "wat sta jij daar zo raar te doen" .. Dus dit is ideaal vind ik. Weet niet of die van jou gewoon constant dingen doet? Ook als je niet met VD-en bezig bent?

Wat die van mij ook kent is het woordje 'neen' .. hij weet dan wat hij op dat moment aan het doen is niet gewenst is. Dat gebruik ik af en toe eens, maar alleen met dingen waarvan ik het idee heb dat hij me 'in gevaar' brengt. Dus niet bv. bij het schudden of flemen, tenzij ik echt vlakbij z'n hoofd sta. Maar moest hij bv. vooruit willen terwijl ik hem achteruit wil dan gebruik ik dat wel, heb geen zin dat hij tegen me loopt ofzo ;) Dus dan zeg ik gewoon 'neen' en dan doet hij meestal wat anders (en vaak ook nog het juiste, dus hij weet het wel :P ), dus dan is het ook weer prima. Dus dat is ook een optie als hij het echt op ongewenste momenten zou doen.

VD-en (en eigenlijk omgaan met je paard) is altijd schipperen ... Proberen ervoor te zorgen dat je paard gemotiveerd blijft en graag meedenkt & dingen wil proberen, maar zonder dat jij hierbij in gevaar komt of echt met ongewenste dingen te maken krijgt. Want je kan niet altijd maar 'afstraffen' (neen zeggen) als hij wat doet wat je op dat moment niet wil, want uiteindelijk gaat je pony waarschijnlijk niks meer willen ....
Bij mij hangt het dus altijd van de situatie af, van het moment en van wat hij doet .. Ik zal iets ongewenst nooit belonen met voer ofzo, maar soms wel met mijn stem, omdat ik blij ben dat hij toch iets probeert, ookal wilde ik dat op dat moment niet. Maar dit dus wel enkel met dingen waarbij ikzelf niet in gevaar kom zeg maar ...

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:30

saskiakefie schreef:

hallo kan je niet goed lezen NEE ik heb mijn paard niet leren steigeren!

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:32

[***] schreef:
Ik denk dat iedereen vroeg of laat met datzelfde probleem zit ;)
Die van mij is net zo, soms moeilijk te motiveren, maar als hij éénmaal bezig is blijft hij bezig ... Ook vindt hij bv. neen-schudden & flemen heel leuk, en als ik mijn hand nog maar omhoog doe (om in mijn haar te krabben ofzo) denkt hij "oh, ik ga schudden, krijg ik vast wat" ... Ik denk dan "prima, doe jij maar fijn" .. maar ik reageer er verder niet op .. Ik zeg wel eens wat tegen hem, maar dan meer zo van "wat kan jij leuk schudden, maar je krijgt er toch niks voor". Weet je, ik ben al blij dat hij zo enthousiast is, dat is bij die van mij namelijk een probleem, hem gemotiveerd krijgen & houden ;)

Maar die van mij doet zo'n dingen niet in de gewone dagelijkse omgang. Het is net alsof ik hem zeg maar echt 'aan moet zetten' en dan doet hij vanalles, maar als ik gewoon in de weide kom en met mijn hand sta te zwaaien ofzo dan bekijkt hij me voor te zeggen van "wat sta jij daar zo raar te doen" .. Dus dit is ideaal vind ik. Weet niet of die van jou gewoon constant dingen doet? Ook als je niet met VD-en bezig bent?

Wat die van mij ook kent is het woordje 'neen' .. hij weet dan wat hij op dat moment aan het doen is niet gewenst is. Dat gebruik ik af en toe eens, maar alleen met dingen waarvan ik het idee heb dat hij me 'in gevaar' brengt. Dus niet bv. bij het schudden of flemen, tenzij ik echt vlakbij z'n hoofd sta. Maar moest hij bv. vooruit willen terwijl ik hem achteruit wil dan gebruik ik dat wel, heb geen zin dat hij tegen me loopt ofzo ;) Dus dan zeg ik gewoon 'neen' en dan doet hij meestal wat anders (en vaak ook nog het juiste, dus hij weet het wel :P ), dus dan is het ook weer prima. Dus dat is ook een optie als hij het echt op ongewenste momenten zou doen.

VD-en (en eigenlijk omgaan met je paard) is altijd schipperen ... Proberen ervoor te zorgen dat je paard gemotiveerd blijft en graag meedenkt & dingen wil proberen, maar zonder dat jij hierbij in gevaar komt of echt met ongewenste dingen te maken krijgt. Want je kan niet altijd maar 'afstraffen' (neen zeggen) als hij wat doet wat je op dat moment niet wil, want uiteindelijk gaat je pony waarschijnlijk niks meer willen ....
Bij mij hangt het dus altijd van de situatie af, van het moment en van wat hij doet .. Ik zal iets ongewenst nooit belonen met voer ofzo, maar soms wel met mijn stem, omdat ik blij ben dat hij toch iets probeert, ookal wilde ik dat op dat moment niet. Maar dit dus wel enkel met dingen waarbij ikzelf niet in gevaar kom zeg maar ...

Hij doet het alleen als we met vrijheidsdressuur bezig zijn dus volgens mij is hij gewoon erg gemotiveerd :p

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:34

je kan hem een stopteken proberen aan te leren en het afstraffen(NIET DOOR TE SLAAN) als hij door blijft gaan en vooral negeren

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:35

Aaronliefde schreef:
saskiakefie schreef:

hallo kan je niet goed lezen NEE ik heb mijn paard niet leren steigeren!

Beetje kalm aan :roll:
Ik dacht dat er stond OP z'n achterbenen rond draaien maar het was om.

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:48

Ik bedoel dit niet kwaad maar je moet gewoon kijken wat er staat voor je wat zegt :)
Tis ook niet echt dat hij komt schooien door in men zakken te neuzen ofzo hij doet gewoon zen kunstje opnieuw

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:54

Het gaat om 1 letter vriend dat kan je weleens verkeerd lezen. Ik denk dat je beter kan vd-en met een clicker. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:00

let maar niet op konijn die is altijd snel aangebrand ;)

hmm lastig zo een pony,
ik zal indd gewoon niet belonen als ze iets uit zichzelf doet en meer trainen op het op jou late letten ,
misshien meer moeilijke oefeningen achter elkaar vragen?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:16

ik ken het, mijn pony kent 1 truucje enorm goed en doet het te pas en te onpas. Wil je iets nieuws leren moet je hem pakken voordat hij zijn truucje doet of tijdens. Heel vervelend al kan ik wel lachen om zijn enthousiasme

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:41

wegsturen en pas zelf zeggen wanneer je weer bezig wil, jij bent de trainer dus jouw paard moet gewon zodanig geduld hebben tot jij aangeeft wat jullie gaan doen/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:56

In theorie kan ik het daar mee eens zijn :j Maar ik denk dat dit toch sterk van het soort paard afhangt.
Als ik die van mij elke keer zou wegsturen als hij iets deed waar ik op dat moment niet naar vroeg dan zou hij na een tijdje iets hebben van: joh, bekijk het maar .. dan maar ik mijn ding en jij jouw ding, zijn we allebei blij ...

Sommige paarden hebben die nood gewoon niet om constant bij mensen te zijn en constant met mensen samen te werken, dus die moet je niet altijd gaan wegsturen als het niet gaat zoals je wil, maar eerder aanmoedigen. Maar, zoals ik al eerder heb gezegd, wel met grenzen .. daarom dat die van mij ook het woordje 'neen' kent ;) Enkel gebruikt in situaties waarbij ik me niet op mijn gemak voel, anders los ik het op andere manieren op om z'n enthousiasme niet de grond in te boren...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:01

hmm.. Ja okay, maar volgens is het paard van de TS te danig enthousiast dat het 'link' kan worden, stel dat er andere oefeningen inkomen en het paard gaat het op die manier 'misbruiken' dan kan het goed misgaan. Ik denk dat het in dit geval een vorm van dominantie is en persoonlijk, ligt er idd aan welk paard, werk ik dat af door hem weg te sturen en te motiveren om ook enigzins afstand en geduld te houden ;)

Bij andere paarden werkt het weer om op andere manieren af te leiden dmv een stukje grondwerk tussendoor

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:14

VisibreTeam schreef:
hmm.. Ja okay, maar volgens is het paard van de TS te danig enthousiast dat het 'link' kan worden, stel dat er andere oefeningen inkomen en het paard gaat het op die manier 'misbruiken' dan kan het goed misgaan. Ik denk dat het in dit geval een vorm van dominantie is en persoonlijk, ligt er idd aan welk paard, werk ik dat af door hem weg te sturen en te motiveren om ook enigzins afstand en geduld te houden ;)

Bij andere paarden werkt het weer om op andere manieren af te leiden dmv een stukje grondwerk tussendoor

bedankt allemaal alvast voor de tips :)
Ik ben nu bezig om er grondwerk tussen te steken nu speel ik sinds een paar dagen chase the tiger met hem.
Dit vind hij echt ontzettend leuk, het is nu nog te vroeg om te zeggen of dit zal werken maar hij is alvast heel gefocused.
Soms gebeurd het wel eens da hij rond draait maar niet vaak en in dit geval denk ik eerder dat het was vanwege de dazen op zen poep waarvan hij liever verlost was :p
Het wegsturen wil ik ook wel proberen, hij is namelijk heel graag bij mensen. Maar hierbij vraag ik me af of hij zen enthousiasme die hij heeft niet zal verliezen of zen intresse om bij mij te zijn. En zal hij het dan wel juist interpreteren als in oke ze wil dat ik hier mee stop want hij kan ook denken oke ze wil niet met me spelen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:32

Wat je eventueel kan proberen: je paard draait een rondje om aandacht/koekje van jou te krijgen, het levert hem dus enkel iets op als je erbij bent. Nu negeer je het, maar je kan het nog sterker negeren door gewoon weg te wandelen als hij ongevraagd zijn rondje draait (of een ander kunstje). Evt. kan je nog duidelijk 'nee' zeggen, je gewoon omdraaien en ergens anders naartoe wandelen. Voor je paard heel vervelend want zijn gebedel heeft het omgekeerde effect, jij gaat weg en hij krijgt geen aandacht/koek meer.

Mijn paard kon ook zo fanatiek rondjes draaien, en ik kon het altijd op die manier stoppen :) Als ik wegwandelde (echt zonder verder aandacht te geven) kwam hij met een heel teleurgesteld koppie achter mij aan.

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 09:17

Solleke_Noah schreef:
Wat je eventueel kan proberen: je paard draait een rondje om aandacht/koekje van jou te krijgen, het levert hem dus enkel iets op als je erbij bent. Nu negeer je het, maar je kan het nog sterker negeren door gewoon weg te wandelen als hij ongevraagd zijn rondje draait (of een ander kunstje). Evt. kan je nog duidelijk 'nee' zeggen, je gewoon omdraaien en ergens anders naartoe wandelen. Voor je paard heel vervelend want zijn gebedel heeft het omgekeerde effect, jij gaat weg en hij krijgt geen aandacht/koek meer.

Mijn paard kon ook zo fanatiek rondjes draaien, en ik kon het altijd op die manier stoppen :) Als ik wegwandelde (echt zonder verder aandacht te geven) kwam hij met een heel teleurgesteld koppie achter mij aan.

Oke dit ga ik zeker een keer proberen dat wegwandelen alvast bedankt :)