Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Ik denk dat iedereen vroeg of laat met datzelfde probleem zit
Die van mij is net zo, soms moeilijk te motiveren, maar als hij éénmaal bezig is blijft hij bezig ... Ook vindt hij bv. neen-schudden & flemen heel leuk, en als ik mijn hand nog maar omhoog doe (om in mijn haar te krabben ofzo) denkt hij "oh, ik ga schudden, krijg ik vast wat" ... Ik denk dan "prima, doe jij maar fijn" .. maar ik reageer er verder niet op .. Ik zeg wel eens wat tegen hem, maar dan meer zo van "wat kan jij leuk schudden, maar je krijgt er toch niks voor". Weet je, ik ben al blij dat hij zo enthousiast is, dat is bij die van mij namelijk een probleem, hem gemotiveerd krijgen & houden
Maar die van mij doet zo'n dingen niet in de gewone dagelijkse omgang. Het is net alsof ik hem zeg maar echt 'aan moet zetten' en dan doet hij vanalles, maar als ik gewoon in de weide kom en met mijn hand sta te zwaaien ofzo dan bekijkt hij me voor te zeggen van "wat sta jij daar zo raar te doen" .. Dus dit is ideaal vind ik. Weet niet of die van jou gewoon constant dingen doet? Ook als je niet met VD-en bezig bent?
Wat die van mij ook kent is het woordje 'neen' .. hij weet dan wat hij op dat moment aan het doen is niet gewenst is. Dat gebruik ik af en toe eens, maar alleen met dingen waarvan ik het idee heb dat hij me 'in gevaar' brengt. Dus niet bv. bij het schudden of flemen, tenzij ik echt vlakbij z'n hoofd sta. Maar moest hij bv. vooruit willen terwijl ik hem achteruit wil dan gebruik ik dat wel, heb geen zin dat hij tegen me loopt ofzoDus dan zeg ik gewoon 'neen' en dan doet hij meestal wat anders (en vaak ook nog het juiste, dus hij weet het wel
), dus dan is het ook weer prima. Dus dat is ook een optie als hij het echt op ongewenste momenten zou doen.
VD-en (en eigenlijk omgaan met je paard) is altijd schipperen ... Proberen ervoor te zorgen dat je paard gemotiveerd blijft en graag meedenkt & dingen wil proberen, maar zonder dat jij hierbij in gevaar komt of echt met ongewenste dingen te maken krijgt. Want je kan niet altijd maar 'afstraffen' (neen zeggen) als hij wat doet wat je op dat moment niet wil, want uiteindelijk gaat je pony waarschijnlijk niks meer willen ....
Bij mij hangt het dus altijd van de situatie af, van het moment en van wat hij doet .. Ik zal iets ongewenst nooit belonen met voer ofzo, maar soms wel met mijn stem, omdat ik blij ben dat hij toch iets probeert, ookal wilde ik dat op dat moment niet. Maar dit dus wel enkel met dingen waarbij ikzelf niet in gevaar kom zeg maar ...
Aaronliefde schreef:saskiakefie schreef:uhm.. je paard schooiert zo erg en je hebt hem al leren stijgeren?![]()
Nouja je kunt hem ook leren niet eten op commando.
hallo kan je niet goed lezen NEE ik heb mijn paard niet leren steigeren!
VisibreTeam schreef:hmm.. Ja okay, maar volgens is het paard van de TS te danig enthousiast dat het 'link' kan worden, stel dat er andere oefeningen inkomen en het paard gaat het op die manier 'misbruiken' dan kan het goed misgaan. Ik denk dat het in dit geval een vorm van dominantie is en persoonlijk, ligt er idd aan welk paard, werk ik dat af door hem weg te sturen en te motiveren om ook enigzins afstand en geduld te houden
Bij andere paarden werkt het weer om op andere manieren af te leiden dmv een stukje grondwerk tussendoor
Solleke_Noah schreef:Wat je eventueel kan proberen: je paard draait een rondje om aandacht/koekje van jou te krijgen, het levert hem dus enkel iets op als je erbij bent. Nu negeer je het, maar je kan het nog sterker negeren door gewoon weg te wandelen als hij ongevraagd zijn rondje draait (of een ander kunstje). Evt. kan je nog duidelijk 'nee' zeggen, je gewoon omdraaien en ergens anders naartoe wandelen. Voor je paard heel vervelend want zijn gebedel heeft het omgekeerde effect, jij gaat weg en hij krijgt geen aandacht/koek meer.
Mijn paard kon ook zo fanatiek rondjes draaien, en ik kon het altijd op die manier stoppenAls ik wegwandelde (echt zonder verder aandacht te geven) kwam hij met een heel teleurgesteld koppie achter mij aan.