Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 18:04

4 Maanden geleden had ik een verzorgpaard, Fries 6 jaar maar nogal onopgevoed. Dat wist ik nog helemaal niet, maar werd mij achteraf pas verteld.
Na er 1x opgezeten te hebben had ik het gevoel dat ik toch eerst een band op wilde bouwen voor ik echt met haar aan de slag zou gaan.
Eerste keer ging het goed tot dat ik met de eigenaresse had afgesproken om samen te gaan, ik voelde me die dag al totaal niet lekker maar wilde er toch echt heen gaan!
Me poetsen was ze al wat onrustig maar dat hield ook weer op. Ik had haar klaar gemaakt om te gaan longeren, ik weet nog dat ik in de bak aan kwam, maar meer weet ik niet. Behalve dat ze waarschijnlijk tijdens het longeren gek ging doen en haar kont naar mij toe draaide en mij een klap heeft verkocht. Er werd me verteld dat alle lucht uit me schoot en ik helemaal heb liggen hyperventileren. Waarschijnlijk een klap op me borstkas gehad en op mijn hoofd want was nock-out.

Nu het punt; Mijn oude verzorgpaard is verkocht na dit 'ongeluk(je)' en nu heb ik sinds 3/4 maanden een nieuw verzorgpaard echt een lieverd, maar longeren doe ik niet veel omdat ik bang ben. Heb het 1x gedaan en ze is een beweging van haar baas zo gewend die ik verkeerd deed dat ik het idee had dat ze met haar kont naar me toe draaide en haar benen naar mij toe draaide en ik weg dook.
Kortom ben ik dus gewoon bang om te longeren, wat moet ik hier aan doen?

hafjelinger

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:50

Ik denk dat je het beste kan gaan oefenen met ervaren, brave paarden. Misschien ken je wel iemand met een brave die samen met jou wil longeren, zodat je weer wat vertrouwen kunt vinden in het longeren. En natuurlijk daarbij oefenen hoe te reageren in situatie's waarbij het paard gek gaat doen.

LiekeLita

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:11

Ja en als jij iets eng vindt, merkt een paard dat ook! doe eerst de dingen die je wel vertrouwd! en oefen eerst met andere paarden om het vertrouwen in longeren weer terug te krijgen.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:13

Je kunt ook een ervaren iemand (bijv. de eigenaar) vragen of hij/zij een aantal keren samen met jou het paard wil longeren, meestal voel je je dan ook zekerder omdat je dan niet alleen bent. Gewoon samen met deze persoon in het midden gaan staan, en deze persoon laten longeren, terwijl jij er bij staat, en als je het vertrouwen dan weer terug hebt kun je beginnen met het zelf overnemen van het longeren (eerst de laatste 5 minuten tot dat goed voelt, en dan steeds verder uitbreiden).

Misschien helpt het ook als je eerst een paar keer van de zijkant toekijkt als de eigenaar het paard longeert. Je zegt dat je een bepaalde handeling verkeerd deed waar het paard op reageerde; als je vanaf de zijkant goed oplet zie je hoe de handeling wel of niet moet, en kun je dit op de juiste manier gaan toepassen.