Wie heeft er ervaring/tips met extreem angstig 3-jr-paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yvonneRMT

Wie heeft er ervaring/tips met extreem angstig 3-jr-paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 22:54

Ik werk met een 3-jarige richting zadelmak. We doen het jonge-paarden-traject a-la Voest. Samengevat komt het er op neer dat we na bijna 3 maanden oefenen nog steeds niet zonder spanning de barebackpad op kunnen leggen. We (instructrice en ik) hebben al uitgevogeld dat hij gewoon erg in paniek raakt van een vaste singel, want op elastische dekensingel doet ie niet spannend. (en dat terwijl we niet eens aansingelen hoor, als ie uitademt kun je tussen het singeltje en zijn buik doorkijken).
Om indruk te geven van de mate van angst: vandaag was er veel wind en de laatste weken gaat het best heel aardig met het opzadelen (bbpad dus). Door de wind waren we helemaal terug bij af: hij durft letterlijk geen stap te zetten met 'het beest' op zijn rug :n en staat op 4 benen te rillen als een rietje...... Meer dan een uur bezig geweest om hem een klein stapje te laten doen ! Om beeld van paard te schetsen: in gewone omgang is het echt een schatje, heel mensgericht, staat veruit het meest onderaan in rangorde in de kudde, staat nog als veulen met mond te klapperen als ander paard hem wat dominant nadert. Heeft geen vervelende ervaringen ofzo (naar oordeel van zijn mens).
Ik ben nu eigenlijk nieuwsgierig naar mensen die eenzelfde extreem gevoelig/angstig paardje hebben en dan met name op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: komt dit wel goed ???

manex

Re: Wie heeft er ervaring/tips met extreem angstig 3-jr-paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:02

Ik ken het jonge-paarden-traject van Voest niet dus misschien zeg ik wel iets heel stoms, maar heb je hem al wel geleerd dat hij zich overal moet laten aanraken? En dan ook met zo'n stokje met een ritselend stuk plastic eraan? Onder z'n buik en op z'n rug in dit geval dus voornamelijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:08

Ik denk van wel, kwestie van heel vaak op en af doen en zelf normaal blijven doen en vooral zelf rustig, geduldig en vastberaden blijven. Het angstige gedrag geheel negeren en gewoon doen wat je moet doen. Niet alleen zadel erop doen maar 10x per dag allemaal verschillende dingen op zijn rug leggen en vast maken. Deken, longeersingel whatever. Het went vanzelf, hoe minder poespas er om heen hoe beter. Ik zou ook wel wat strakker aantrekken om te voorkomen dat het afglijd. Dan heeft tie veel meer reden tot paniek en word zijn angst juist bevestigd. Sommige blijven het aansingelen vervelend vinden. Je kunt misschien nog kijken naar een ander soort zadel / singel. Misschien gaat het dan wel beter. De mijne heeft een hekel aan dressuurzadelsingel en niet aan een veelzijdigheidszadelsingel.
(Ik ken trouwens ook het jonge paarden traject van Voest niet. Wel veel ervaring met mijn eigen jonge paardentrajecten)

yvonneRMT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:10

Jonge paardentraject gaat grofweg als volgt: 3 dagen les in loswerken en grondwerk, dan maand thuis dooroefenen. Dan 3 dagen les in werken aan dubbele lange lijnen, wederom thuis dikke maand dooroefenen. Daarna 2 weken intern waarin paard zadelmak gemaakt wordt door ervaren NH-mensen en beetje eigen inspanning. Je raadt het al: de dubbele lange lijnen ging al fout, dat weekend gaan we dus al overnieuw doen, en echt: we oefenen intensief (4x per week waarvan 1x per week instructrice aan huis). Aanraken enzo veel werk aan gehad, want je hebt gelijk: daar zat ook een hoop spanning bij. Gek he ? Had ik zelf niet zo verwacht: ik poets de beste man toch ook ? Blijkbaar vond ie het een groot verschil: aanraken met iets geks of met een borstel.
We zitten nu in de klopgeest-fase (hahaha, klinkt beetje stom, maar dan snap je het wel denk ik): overal kloppen en inderdaad vooral buik want dat vindt ie inderdaad griezelig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:11

Hoe normaal vinden jullie het opzadelen? Benaderen jullie dat als iets wat normaal is en zo hoort of zit daar ook iets van oh jee, dit is nieuw voor hem hoe eng gaat hij dit vinden? Hoeveel is dit dier trouwens gewend qua basis ? Wandelen, verkeer, andere dieren, etc. of komt dit dier zo uit de opfok waar nooit wat gebeurde?
Beestje wat zo onderdanig is heeft een heel rustige, zelfverzekerde leider nodig waarbij hij zich absoluut veilig voelt en dus zelfvertrouwen kan gaan kweken.
Lees dit artikel eens door:
http://www.horsechannel.com/horse-exclu ... ality.aspx

Jonkie hier is vrij brutale aap, maar kan ook flink verschieten van nieuwe dingen. Hoe normaler ik iets vindt hoe zelfverzekerder hij wordt. Zadeltje opleggen en er aan lopen prutsen (bepakking/singel) kan gewoon, al loop ik wel af en toe nog tegen onzekerheid op als ik net op de grens tussen blinde vlek en einde blikveld sta te rommelen.
yvonneRMT schreef:
We zitten nu in de klopgeest-fase (hahaha, klinkt beetje stom, maar dan snap je het wel denk ik): overal kloppen en inderdaad vooral buik want dat vindt ie inderdaad griezelig.

Als dit al problemen oplevert is dit dier helemaal niet klaar voor lange lijnen (en dus touwen om zijn lijf) of bbp/zadel op de rug. Om meer richting parelli/clinton anderson te spreken : paard is meer gesensibiliseerd dan gedesensibiliseerd. Trek eerst die balans eens recht, zodat paard niet van gepruts aan zijn lijf aan flight/freeze gaat, maar ook niet 0 reactie geeft als je hem wel in beweging wil hebben.

(Ik heb zelf trouwens niet veel met Voest, maar heb eventuele ontwikkelingen in die methode daarom ook niet bijgehouden)
Laatst bijgewerkt door tamary op 17-07-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:14

Kun je hem niet gewoon een keer losgooien met het zadel om. Doe ik met alle jonge paarden.
Gewoon los in de bak, singel wel strak genoeg, zodat het zadel niet kan vallen, en lopen maar.
Zo leren ze snel zat dat ze het zadel niet van hun rug af kunnen krijgen en dat het lang niet zo eng is als ze dachten.

Sommige reageren door stil te gaan staan, die zul je dan voor uit moeten drijven. Andere gaan bokkend rondjes rennen, maar die komen er vaak snel zat achter dat het eigenlijk helemaal niet zo eng is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:17

Of gewoon ophouden zonder ermee te werken. Lekker op stal of in de paddock zetten. Het went vanzelf.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:18

Zooist schreef:
Of gewoon ophouden zonder ermee te werken. Lekker op stal of in de paddock zetten. Het went vanzelf.

Haha dat is wat ik ook bedoelde, alleen dan kort samengevat :D .

yvonneRMT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:19

tamary schreef:
Hoe normaal vinden jullie het opzadelen? Benaderen jullie dat als iets wat normaal is en zo hoort of zit daar ook iets van oh jee, dit is nieuw voor hem hoe eng gaat hij dit vinden? Hoeveel is dit dier trouwens gewend qua basis ? Wandelen, verkeer, andere dieren, etc. of komt dit dier zo uit de opfok waar nooit wat gebeurde?
Beestje wat zo onderdanig is heeft een heel rustige, zelfverzekerde leider nodig waarbij hij zich absoluut veilig voelt en dus zelfvertrouwen kan gaan kweken.
Lees dit artikel eens door:
http://www.horsechannel.com/horse-exclu ... ality.aspx

Jonkie hier is vrij brutale aap, maar kan ook flink verschieten van nieuwe dingen. Hoe normaler ik iets vindt hoe zelfverzekerder hij wordt. Zadeltje opleggen en er aan lopen prutsen (bepakking/singel) kan gewoon, al loop ik wel af en toe nog tegen onzekerheid op als ik net op de grens tussen blinde vlek en einde blikveld sta te rommelen.

Ik vind het inmiddels zelf ook spannend om het zadel op te doen, alhoewel dat na al dat oefenen wel beter gaat. Doe in elk geval mn best om ontspannen te blijven, da's niet altijd makkelijk met een paard die eerst waanzinnig te keer gaat en vervolgens geen stap meer wil verzetten. Hij komt inderdaad niet erg uit zijn comfortzone: wandelen in het verkeer durf ik nog niet met hem aan, en heel veel spannends behalve een trekkertje gebeurt hier niet op het erf.

yvonneRMT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:20

nolanlover schreef:
Zooist schreef:

Haha dat is wat ik ook bedoelde, alleen dan kort samengevat :D .

Goed idee ! Ga ik mee aan de slag !

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:25

Als hij nog steeds angstig/nerveus reageert bij die klopgeestoefening, dan is hij in mijn ogen helemaal nog niet toe aan een bbp op z'n rug.
En aanraken met iets engs of met een borstel is inderdaad voor veel paarden een groot verschil.
Het komt ook heel erg aan op timing en rust geven tussen de aanrakingen in. Net zolang volhouden met bewegen en aanraken met een "eng ding" tot hij rustig blijft en zodra hij niet meer nerveus reageert op aanraking stop je en wacht je tot hij diep zucht of gaat likken en kauwen en daarna pas weer verder gaan.

Dat zal jou instructeur waarschijnlijk ook wel hebben gezegd, maar het is vaak secondenwerk of je te vroeg of te laat stopt. En precies die timing bepaald of je paard het snel doorheeft en ontspant of dat hij
er in blijft hangen en toch nerveus blijft reageren. Puur omdat jij misschien qua timing niet helemaal de juiste signalen oppikt van je paard.Vandaar dat ik het toch vermeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:29

yvonneRMT schreef:
Ik vind het inmiddels zelf ook spannend om het zadel op te doen, alhoewel dat na al dat oefenen wel beter gaat. Doe in elk geval mn best om ontspannen te blijven, da's niet altijd makkelijk met een paard die eerst waanzinnig te keer gaat en vervolgens geen stap meer wil verzetten. Hij komt inderdaad niet erg uit zijn comfortzone: wandelen in het verkeer durf ik nog niet met hem aan, en heel veel spannends behalve een trekkertje gebeurt hier niet op het erf.

Met wat jij nu schrijft trek ik 2 conclusies : Paard dat bij jouw geen leiderschap/steun kan vinden en paard dat kennelijk heel dicht bij comfortzone moet blijven om iets nieuws aan te kunnen. Die zet bij wijze van 1 teen over de grens en staat dan al te bibberen. Heel veel geduld en feeling heb je dan nodig (inkopen per ton :D ) Of om bij Parelli te blijven : respect your horses thresholds. Zo'n paard moet je dingen zo klein aanbieden dat hij kan blijven denken, dan kan hij nl analyseren wat er echt gebeurt ipv meteen in overlevingsmodus te schieten en het opgeven, door catatonisch te worden en zich voor alle input af te sluiten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 00:07

yvonneRMT schreef:
Jonge paardentraject gaat grofweg als volgt: 3 dagen les in loswerken en grondwerk, dan maand thuis dooroefenen. Dan 3 dagen les in werken aan dubbele lange lijnen, wederom thuis dikke maand dooroefenen. Daarna 2 weken intern waarin paard zadelmak gemaakt wordt door ervaren NH-mensen en beetje eigen inspanning. Je raadt het al: de dubbele lange lijnen ging al fout, dat weekend gaan we dus al overnieuw doen, en echt: we oefenen intensief (4x per week waarvan 1x per week instructrice aan huis). Aanraken enzo veel werk aan gehad, want je hebt gelijk: daar zat ook een hoop spanning bij. Gek he ? Had ik zelf niet zo verwacht: ik poets de beste man toch ook ? Blijkbaar vond ie het een groot verschil: aanraken met iets geks of met een borstel.

Aha, weer wat geleerd. Ik begrijp dat de bedoelingen geheel goed zijn maar zoals je zelf ook wel weet is een paard geen machine en heeft als elk individu een eigen leerproces. Soms duren de zaken iets langer als de vastgestelde standaardtermijn. Ik denk dat je het beste je eigen tempo aan kan houden om er zelf het vertrouwen in te kunnen houden. Paard is niet extreem angstig maar is overvraagd. Blijf lekker met hem werken en hij went er vanzelf aan. Blijf er vooral zelf in geloven, dat is het allerbelangrijkste. Blijf overtuigd dat het gaat lukken dat je wil en laat je doelen haalbaar blijven. Als jij er in gelooft, gaat je paard er ook in geloven. Dat is het enige dat je voor ogen moet houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:22

Ik ga met iedereen mee die zegt dat de sacking out niet goed is gegaan, en dat daar meer aandacht aan besteed moet worden. Je kunt niet genoeg desensibiliseren, met wapperende plastic zakjes, singels ed. En ook de tip om hem gewoon maar te laten staan met bbp, is echt niet verkeerd...
Bewust ver van thresholds afblijven zou ik dan weer niet doen. Als je daar te angstvallig ver vanaf blijft krijg je nooit de gewenste doorbraak. Een beetje stress is niet te voorkomen en soms zelfs goed...

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:40

ik denk ook dat het voor dit paard allemaal te snel gaat. Neem de tijd doe rustig aan, laat hem kennis maken met zoveel mogelijk "abnormale" dingen op en rond zijn lijf. Eventueel gebruik maken van Ttouches kunnen hier heel goed bij helpen om aanrakingen te leren kennen en accepteren.
Blijf zelf in elk geval ten alle tijden rustig en in balans :). Is soms erg lastig, maar voor jouw paard heel belangrijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:42

Wat een angstig paard nodig heeft is een leider die hij kan vertrouwen. Ik heb het idee dat dat vertrouwen er niet is, je zegt zelf ook al dat je het spannend vindt om het bbp er op te leggen, dan is het voor je paard nog veel enger!

Ik denk dus dat jullie in die zin ook te snel gaan. En de belangrijkste stap overslaan: wederzijds vertrouwen. Daarvoor moet je ook vertrouwen in jezelf, dat wat jouw paard ook doet, jij het wel in goede banen kan leiden. Als je paard doodstil blijft staan (bevriest) waarom wil je hem er dan ook nog mee laten lopen? Stilstaan is al doodeng! Hierin laat je een roofdier aanpak zien, waardoor het paard je minder vertrouwt. Jij wist niet wat hij op dat moment nodig had.

Ik zou het dus veel meer gaan zoeken in de relatie tussen jullie en ook stoppen met een training met tijdschema's. Ik zou iemand aan huis laten komen en niet ook nog het paard verhuizen voor de training (immers, het paard is al angstig).

Wat ik gelezen/gezien heb van Voest is niet zo veel. Ik had het namelijk allemaal snel gezien. Ik kan er dan ook niet echt een oordeel over geven maar in mijn boekje staat de methode niet in het rijtje NH.