yvonneRMT schreef:Jonge paardentraject gaat grofweg als volgt: 3 dagen les in loswerken en grondwerk, dan maand thuis dooroefenen. Dan 3 dagen les in werken aan dubbele lange lijnen, wederom thuis dikke maand dooroefenen. Daarna 2 weken intern waarin paard zadelmak gemaakt wordt door ervaren NH-mensen en beetje eigen inspanning. Je raadt het al: de dubbele lange lijnen ging al fout, dat weekend gaan we dus al overnieuw doen, en echt: we oefenen intensief (4x per week waarvan 1x per week instructrice aan huis). Aanraken enzo veel werk aan gehad, want je hebt gelijk: daar zat ook een hoop spanning bij. Gek he ? Had ik zelf niet zo verwacht: ik poets de beste man toch ook ? Blijkbaar vond ie het een groot verschil: aanraken met iets geks of met een borstel.
We zitten nu in de klopgeest-fase (hahaha, klinkt beetje stom, maar dan snap je het wel denk ik): overal kloppen en inderdaad vooral buik want dat vindt ie inderdaad griezelig.
Aha, weer wat geleerd. Ik begrijp dat de bedoelingen geheel goed zijn maar zoals je zelf ook wel weet is een paard geen machine en heeft als elk individu een eigen leerproces. Soms duren de zaken iets langer als de vastgestelde standaardtermijn. Ik denk dat je het beste je eigen tempo aan kan houden om er zelf het vertrouwen in te kunnen houden. Paard is niet extreem angstig maar is overvraagd. Blijf lekker met hem werken en hij went er vanzelf aan. Blijf er vooral zelf in geloven, dat is het allerbelangrijkste. Blijf overtuigd dat het gaat lukken dat je wil en laat je doelen haalbaar blijven. Als jij er in gelooft, gaat je paard er ook in geloven. Dat is het enige dat je voor ogen moet houden.