Loswerken: graag tips

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Loswerken: graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:09

Ik ben heel benieuwd hoe mensen hier reageren op een paard wat heel goed en klein reageert op hulpen in de achtercirkel, maar voor dwars door je heenloopt of naar buiten toe wegdraait. Groetjes, marijke

Anoniem

Re: Loswerken: graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:01

Misschien is iets meer info wel handig.
Wat doe je precies en wat wil je bereiken? Waar doe je dit (in een grote piste, afgezet stuk, weide, ... )? Waar sta je op het moment dat het paard door je heenloopt of wegdraait en wat wil je op dat moment vragen? En hoe reageer je op de gebeurtenissen?

(ik zeg niet dat ik kan helpen :+ maar dit soort vragen stel ik me meteen ;) ).

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 22:47

Op dit moment ben ik eigenlijk alleen nog aan het uitproberen of ze gaat lopen als ik richtiong achterhand loop of als ik achter druk geef, en of ze langzamer gaat of stopt als ik schuin naar haar voorhand loop of voor druk geef. Ik ben dus aan het uitproberen hoe groot haar voor en achtercirkel zijn. Ik heb een paddock van ong. 15 bij 15 meter waarin ze losloopt. Als ik schuin richting haar schouder loop loopt ze of gewoon door, of ze verandert van richting waarbij ze naar buiten wegdraait. Ik begin nog maar net en wil ook graag lessen nemen, maar vroeg me af of jullie tips voor me hebben. Aan de hand heb ik haar nu zover dat ze uit mijn persoonlijke ruimte blijft en dat ze stilstaat als ik daarom vraag. Maar ook hier heeft ze de neiging om naar buiten te kijken of schuin achter me te lopen in plaats van achter me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:51

Hmm, hier ga ik eens een nachtje over slapen denk ik :Y) Of er wat gaat komen weet ik nog niet :+
Als je naar haar toe loopt en ze loopt gewoon door geef je naar mijn idee te weinig duidelijkheid, maar als ze de andere keer omdraait geef je weer teveel ... Dus dat vind ik moeilijk :+ Misschien dat iemand daar meteen een beter antwoord op kan geven ;)

Of misschien is dat juist het probleem :)*
Dat je het niet altijd op dezelfde manier doet, maar de ene keer te rustig om het zo te zeggen, en de andere keer "te bruut" omdat je wil voorkomen dat ze gewoon doorloopt ...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:57

laat maar een paar keer omkeren en probeer dan minder druk te geven en bij een reactie terug de druk eraf. Ze mag wel respect hebben voor jou ruimte en ervoor wegdraaien, beter als over je heen denderen, maar houd het zo simpel mogelijk zonder overbodige grove gebaren etc. En beloon haar als ze omkeert door even stil te staan en uit te ademen. Dan kun je haar daarna weer opzoeken.

Naar mate je vaker oefend wordt je handiger en sneller maar weet dat het paard altijd gelijk heeft en als het keert deed jij iets waardoor het keert, beloon het dus eerder dan je het afstraft.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 11:17

Straffen doe ik sowieso niet (bewust), omdat ik hierin echt een beginner ben en kennelijk niet duidelijk genoeg... Dank jullie wel voor de tips!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:05

Als je niet helemaal weet wat je precies moet doen, is het misschien verstandiger om even een keer een les of begeleiding te nemen zoals je zelf al aangeeft :)
Doordat je al niet weet hoe precies te reageren, kom je naar je paard 'onzeker' over, wat voor hem de reden kan zijn om door jouw ruimte te lopen :j

In principe mag een paard niet door jouw ruimte lopen. Jouw houding en lichaamstaal moet voldoende zijn om je paard duidelijk te maken dat dat niet mag. Om het even kort te omschrijven, jezelf groot maken, een 'actieve' houding aannemen (zonder daarbij meer te lopen en bewegen dan je paard) als extra hulp kan je een leadrope gebruiken en met het touwtje heen en weer zwiepen. Heb je dan nog geen reactie dan met een gestrekte arm heen en weer zwiepen. Soms is het nodig om het touw naar de schouder te gooien.

Je werkt dus altijd in fasen met alles wat je doet, op deze manier leer je een paard uiteindelijk op een kleine hulp te reageren. Denk aan het aandraven terwijl je rijdt, eerst denk je aan draf, daarna knijp je aan, dan met je kuit, dan een klopje, dan eventueel een schopje of je tikt nog eens bij met de zweep (om het even heel uitgebreid te beschrijven om een goed voorbeeld te geven).
Zo werk je in het grondwerk ook.

Toch zijn er momenten dat je gewoon héél duidelijk moet zijn tegen je paard. Dendert hij door je heen dan zul je misschien een hogere fase moeten gebruiken. Duidelijkheid is een heel belangrijk onderdeel in de training en samenwerking met je paard, hij moet gewoon weten wat hij aan je heeft.

Wat ook belangrijk is, is dat je zelf een voorwaartse beweging houdt als je meeloopt, ga nooit achteruit lopen of terwijl je stilstaat en hij komt naar je toe, naar achteren schuifelen. Met deze kleine bewegingen maak jij in principe ruimte voor jouw paard en komt hij dus naar je toe.

Als je aan de hand werkt mag je paard gerust af en toe om zich heen kijken, maar kijkt hij de andere kant continu op, dan heb je geen aandacht en zonder aandacht kan je je paard ook niet goed wat vertellen.
Vraag gewoon aan je leadrope je paard er weer bij, dat is het makkelijkste.

Schuin achter je lopen vind ik in principe niet zo erg, ik heb ze liever wat schuin achter dan dat ze recht achter je lopen. Ook al hebben ze genoeg afstand als ze een keer schrikken kunnen ze in paniek over je heen denderen namelijk.

En wat betreft het goed reageren in de achtercirkel en minder goed reageren in de voorcirkel, dat zie je heel vaak. Daar kun je aan werken! :)
Succes!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:23

Dank je wel voor de tips. Les wil ik zeker nemen. Ik heb ook de boekjes van Emiel Voest in huis, dus de theoretische kennis ben ik me aan het eigen maken. Ik heb iemand gemaild bij mij in de buurt, ik hoop snel iets te horen. Als mensen tips hebben voor goede instructie rondom arnhem/nijmegen?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:32

nadina schreef:
Als ik schuin richting haar schouder loop loopt ze of gewoon door, of ze verandert van richting waarbij ze naar buiten wegdraait.

Dat doet ze dus goed. Als jij naar haar schouder loopt, dan kijk je daar waarschijnlijk ook naar. Dan zet je, visueel, druk op de schouder. Als ze dan van je weg draait, wijkt ze voor druk.

Als je alleen wilt dat ze stopt of in tempo zakt moet je niet naar haar toelopen maar naar opzij stappen. Parallel aan je paard. Dus ten opzichte van je paard blijf je niet op haar middenlijn maar verschuif je naar de voorste cirkel.

Pff, moeilijk uitleggen vanachter een pc, maar ik hoop dat je het snapt.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 23:28

Haha, Dank je wel Manex. Ik heb gemerkt dat mijn merrie zo verschrikkelijk sensibel is. Als ik wat meer afstand neem en iets naar de voorcirkel verschuif vermindert ze in elk geval tempo. Zodra ik naar haar schouder wijs of schuin naar voren loop, dan keert ze inderdaad. Het gaat echt om fracties van beweging, wel mooi om te zien, ik probeer maar te kijken wat er gebeurt en uit te proberen. Het gaat me hier ook meer om wat ik goed of fout doe, en niet mijn paard, die kan hierbij imo niets fout doen.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:49

Hoe gaat het nu?
Wat ook wel eens helpt bij zeer gevoelige paarden die snel omdraaien op de leidende hulp is een kleine leidende hulp geven aan de voorkant en zodra er reactie is gelijk je leidende hand weer openen (naar beneden en naar achteren doen), dit is een kwestie van timing, hoe vaker je dit doet, hoe handiger je hier in wordt. Verder ben ik het er mee eens dat het beter is dat hij van je wegdraait dan door je hulp heen komt. Wat in het begin ook nog wel eens helpt bij paarden die moeilijk op de leidende hulp reageren (of hier doorheen lopen) is zelf omdraaien en oversteken (dus in een rechte lijn lopen precies recht tegenover waar je paard op dat moment loopt ) zodat je automatisch in het leidend gebied staat. Dit zal waarschijnlijk niet tegen het omdraaien helpen maar wel tegen het door je hulp heen lopen. Succes!
Goede instructeurs: weet niet hoever Horst/ Meterik bij jou vandaan zit? daar heeft Mara Munten een trainingscentrum. Ga zelf altijd naar Achtmaal (http://www.paardenbasis.nl) maar ik denk dat dit voor jou net iets te ver is?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 06:23

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat.

Zie nu pas dat je les zoekt in de buurt van Nijmegen. Kijk dan ook eens bij http://www.onc-training.nl Daar les ik ook en dat bevalt prima.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:01

Het gaat echt al een stuk beter! Het is echt afstemmen. Ze draait nu of half weg of staat zelfs stil. Wel heeeel leuk om op een andere manier met je paard bezig te zijn. Mijn merrie leek in het begin ook echt een beetje gepikeerd... Hexodrien, hoe bedoel je precies? Bedankt voor de tips voor instructie ook.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:51

nadina schreef:
Het gaat echt al een stuk beter! Het is echt afstemmen. Ze draait nu of half weg of staat zelfs stil. Wel heeeel leuk om op een andere manier met je paard bezig te zijn. Mijn merrie leek in het begin ook echt een beetje gepikeerd... Hexodrien, hoe bedoel je precies? Bedankt voor de tips voor instructie ook.

Wat begrijp je niet? Het stuk van recht oversteken of het snel openen van de leidende hand?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:37

Het stuk van het recht oversteken

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:10

Als je paard bij punt A in de longeerbak op de hoefslag loopt en jij staat in het midden, dan draai jijzelf om en loop je precies naar de overkant van waar je paard loopt (b.v. naar punt C), je loopt tot op de hoefslag, jouw paard komt jou dus tegen, maar omdat je ver voor hem al in het leidend gebied staat zal hij stoppen en zich naar je toe draaien. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, toch best lastig uit leggen zo zonder het voor te doen :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:06

Oke, nu snap ik m, dank je wel! :D Dan zal ze inderdaad omdraaien. Het is meer dat ze tussen mij en de kleine ruimte doorpiepte. Dat doet ze nu overigens niet meer .