met neckrobe rijden (leren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

layka1997

met neckrobe rijden (leren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:14

hallo,
ik wil graagt met mijn pony horsemanship gaan doen .
ze loopt al achter me aan enzo , maar nu wil ik gewoon zonder hoofdstel en zonder zadel rijden maar hoe kan ik dat het beste aanleren?

groetjes layka1997

Arabesk

Re: met neckrobe rijden (leren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:22

Als je met een neckrope wil rijden zou ik gewoon het hoofdstel omlaten en de teugels bij de hand houden en dan eens kijken hoe je paard op die rope reageert. Als dat een hele tijd goedgaat laat je het hoofdstel een keertje weg :j

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:38

oke dat zal ik eens proberen

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:17

Leer 'neckreining' aan. Dit leer je door eerst gewoon een halstertouwtje op te pakken en tegen de hals te leggen. Tegelijkertijd stuur je met je zit/ de teugels van het hoofdstel, je paard de goede kant op! Probeer het zo veel mogelijk op je zit te doen, met beenhulpen, dit kan nog van pas komen! Zorg ervoor dat het paard steeds minder de teugels nodig heeft en steeds meer op de neckreining reageerd!
Natuurlijk is het handig als je je paard ook kunt stoppen :P
Dit leer je 'm op dezelfde manier. Eerst met de teugels/zit, dat steeds verder uitbreiden op de neckrope.
Dus via neckrope EN hoofdstel druk geven, tegelijkertijd met je zit ook daarvoor commando geven (of gebruik je stem).

Werk dit alles gewoon uit tot je op alleen de neckrope kunt stoppen, en het hoofdstel kunt weglaten! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:42

ik ga dit volgen.... ik heb het probleem dat zonder hoofdstel alles goed gaat en met neckrope hij er vandoorgaat

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:53

Je kunt ook beginnen met grondwerk met de neckrope :) En op deze manier op de grond al de hulpen aanleren.

Je basisgrondwerk komt ook weer terug in het rijden met neckrope, leren wijken voor druk alle kanten op, stoppen (heel belangrijk) etc.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:51

GVL => NH

Hillinglover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:25

t beste is als je eerst gewoon met hoofdstel rijdt en met losse teugel om te zien hoe goed hij al op je zit en benen reageert. ik rij nu met mijn paardje met een bitloos hoofdstel en ik ga binnenkort eens met een neckrope proberen. maar hiervoor heb je veel geduld nodig

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:58

(als de ts dit nog leest)
misschien moet je les nemen. misschien wat veiliger dan zelf wat aanklooien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:46

Rijden met neckrope, of helemaal zonder optoming, is het einddoel.
De weg er naartoe is er een van hard werken, veel oefenen, met een optoming. Om in het eindstadium de optoming volledig weg te laten.

Maar als je begint zonder optoming, en geen vangnet hebt om je paard terug te vragen of te sturen als hij niet op de neckrope reageert, is vragen om ongelukken.

Verdiep je eens in Parelli?
Die heeft een duidelijk stappenplan, met garantie op uiteindelijk rijden zonder optoming (en zelfs zonder neckrope)

En dat is veel spectaculairder.
Kost alleen wat tijd, en je moet er echt goed voor oefenen...

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSss ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=bH_8c8OC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=T-7DvywX ... re=related

Ik hoop dat je je realiseert dat tussen filmpje 1 en filmpje 2/3 welgeteld een jaar werken zit. Een jaar van vaak - zo niet dagelijks oefenen.
Dit komt je niet zomaar aanwaaien. Daar moet je wat voor doen, en goed les en/of begeleiding krijgen.