stem en longeren....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

stem en longeren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:05

nu heb ik dus gisteren met de longe geprobeerd en als hij alleen is (dus zonder dochtertje op de rug) begint hij al dadelijk te draven, wat niet de bedoeling is.....als de dochter erop zit doet hij wel stap. (de rest doen we later pas, als het vertrouwen goed zit.)
Hoe kan ik hem eerst laten stappen en overgaan in draf en eventueel nadien in galop.....of als hij bv in draf is hem laten stappen terug? Heb de indruk dat dit nooit echt gedaan is met hem, want hij snapt het niet zo goed allemaal. Merk ook dat links zijn "kant" niet echt is. Hij galoppeert wel rechts, ma links doet hij dit niet.

kzou hier ook graag wat op oefenen....dus hulp is zeker welkom.

ps: zou er iemand hier in het limburgse (belgië) wat hulp irl in het grondwerk willen aanbieden?

Mallodie

Re: stem en longeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:10

Om dit vanuit een topic te leren is best moeilijk...
het gaat om je lichaamstaal in combinatie met stemklank, stemhoogte en de juiste hulpen met de zweep erbij om het paard op die manier te leren wat je van hem verwacht. Denk dat je dit best irl leert..

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:00

Mallodie schreef:
Om dit vanuit een topic te leren is best moeilijk...
het gaat om je lichaamstaal in combinatie met stemklank, stemhoogte en de juiste hulpen met de zweep erbij om het paard op die manier te leren wat je van hem verwacht. Denk dat je dit best irl leert..

idd, zou fijn zijn moest ik iemand in m'n buurt vinden die bereidt is om me dit te leren, in ruil voor photoshoot bv.
dank je!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:48

ik doe dat persoonlijk op lichaamstaal en gewoon door met hem zelf op de volte te gaan lopen en dan het gewenste commando voor de stap te herhalen.
op het moment dat er niet word gehoorzaamd en hij gewoon doordraaft laat ik hem steeds langzamer draven net zolang tot hij in stap *sukkelt* oftewel overgaat.
dan beloon ik hem en zeg ik iets in de trent van "braaf das stappen" en tijdens het stappen vaker zeggen "stappen braaaaf"

ook hangt het natuurlijk af van hoe je het zegt.
als ik bijvoorbeeld wil dat hij in stap overgaat moet ik laag gaan praten.
wil ik juist dat hij actiever gaat lopen dan gaat het weer wat hoger.
ligt maar net aan waar je beestje op reageert.
en dat merk je snel genoeg.
gebruik ook commando's die geruststellen zoals bijvoorbeeld "easy"( verschilt met wat je je diertje hebt aangeleerd om rust te verkrijgen)

veel succes

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:31

kga het hem allemaal moeten aanleren denk ik.....want het is net of kent hij al die dingen echt niet.
kga alles dus moeten uitzoeken....khoop dat ik het allemaal wat vindt.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:54

hebben jullie miss leuke links van site's of filmpjes waar ik het wat van kan leren?

JuliaLARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:27

Het is ook handig om je stem op de zelfde toonhoogte te houden, daar herkennen dieren meestal ook aan of ze braaf zijn of niet. ;)

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:34

filmpjes zijn er als het goed is genoeg te vinden van een paard aan de longe, ieder paard zal hier gewoon aan moeten wennen.
zorg dat je pony eerst aan de hand kan stappen en draven.
verders moet je ook uitleg kunnen halen uit een filmpje zelf.
en hier op bokt zijn voor zover ik weet ook genoeg topics waar je nuttige info uit kunt halen, en zoek een op google.
daar moet je ook genoeg kunnen vinden.
en verders je leert van de ervaring, kijk of er iemand in je omgeving is die ervaring heeft en je kan helpen.
zeker de eerste paar keer is dat prettig.
dan heb je alvast een basis.
veel succes verders.