[AR] Vastgelopen schijfrem, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muffinostri

Vastgelopen schijfrem, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:48

Ik heb al op dit onderwerp gezocht, maar niets over kunnen vinden. Daarom hier de vraag, weet iemand wat je zelf kunt doen aan een vastgelopen schijfrem? Ik wil sowieso graag zoveel mogelijk van het onderhoud van mijn marathonwagen (Kelders) zelf doen, maar kan hier weinig over vinden. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt namens een beginnende menner.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:23

Muffinostri schreef:
weet iemand wat je zelf kunt doen aan een vastgelopen schijfrem? .

Dag Muffinostri en anderen,

Ik ga er vanuit dat de remblokken vast zitten in de klauwen en niet de remzuigers in de remcylinders. Ook ga ik uit van het oudere type, waarbij beide blokken in de klauw, door hun eigen remzuiger bediend worden.
Demonteer de pennen die de remblokken op hun plaats houden. Druk met een waterpomptang een remblok de cylinder in, dus van de schijf af. Zo gauw dit ook maar enigszins lukt, de blok met het rempedaal weer tegen de schijf drukken. Deze handeling een aantal malen herhalen tot de blok wat ruimte heeft om hem uit de klauw te kunnen trekken. Vervolgens het glijvlak van zowel de blok als waar de blok in de klauw schuift goed ontdoen van roest en vuil. Als de blok en klauw schoon zijn, het glijvlak van de blok lichtjes invetten met kopervet. Deze actie vervolgens ook bij de andere blok herhalen.
Let op, bij het terugdrukken van de blok ALTIJD de andere blok ook in de klauw laten zitten omdat je anders de zuiger uit de cylinder drukt met remvloeistof verlies en een smeerboel als gevolg.
Succes met je klus.

Willem

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:30

Dat kan zowel aan de remcilinders liggen van de klauw als aan de rempomp.
Je kunt even proberen of het aanlopen weg is wanneer je de ontluchtingsbout op de klauw even iets los draait. Wanneer het daarna weer vrij kan draaien ligt het aan de pomp bij het rempedaal.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:53

BlackDevils schreef:
Dat kan zowel aan de remcilinders liggen van de klauw als aan de rempomp.
Je kunt even proberen of het aanlopen weg is wanneer je de ontluchtingsbout op de klauw even iets los draait. Wanneer het daarna weer vrij kan draaien ligt het aan de pomp bij het rempedaal.

Dag BlackDevils en anderen.
Als uw oplossing succesvol is, zal hoogst waarschijnlijk de vrije slag van het rempedaal te klein zijn, waardoor het compensatiegaatje van de hoofdremcylinder niet vrij komt. De hoofdremcylinder zelf is dan dus niet de oorzaak. Meestal is het dan zo, dat de remmen meer aanlopen naarmate deze warmer worden. Als de hele zaak een poos heeft kunnen afkoelen, draaien de wielen dan weer redelijk vrij.

Wilem

EdwinStok73

Re: Vastgelopen schijfrem, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:07

Een ander probleem kan zijn dat er op de remzuigers vuil en of roest is komen te zitten zodat ze niet vrij meer kunnen glijden. Verstandig is om deze altijd naast de geleiders van de blokken goed schoon te maken.

Succes

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:30

EdwinStok73 schreef:
Een ander probleem kan zijn dat er op de remzuigers vuil en of roest is komen te zitten zodat ze niet vrij meer kunnen glijden. Verstandig is om deze altijd naast de geleiders van de blokken goed schoon te maken.

Succes

Beste EdwinStok73 en anderen,

De remzuigers worden altijd van de buitenatmosfeer afgesloten door stofkappen. Als deze onderdelen onbeschadigd zijn en in een redelijke conditie verkeren, kan er geen vuil van buitenaf bij de zuigers komen. Wel kan er van binnenuit oxidatie en vervuiling optreden. Remvloeistof is hygroscopisch ( water absorberend ) en staat meestal in open verbinding met de buitenlucht, door het beluchtingsgaatje in de dop op het reservoir. Om deze redenen dient de remvloeistof periodiek vervangen te worden.

Willem

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:39

Wat een ingewikkeld verhaal B-)

Het lastige met zelf onderhoud doen is dat je vaak niet weet waar je de onderdelen vandaan moet halen. Beetje wagenbouwer weet dat wel en helpt je snel verder. Ik heb uitstekende ervaringen met Dekkers in Rijsbergen. Voor hoe snel die man het doet en dan ook nog goed plus voor fatsoenlijke prijs, daar zou ik zelf echt niet voor aan de knutsel gaan :7

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:48

Dag VanHuisUit en anderen,
VanHuisUit schreef:
Wat een ingewikkeld verhaal B-) :7

Ik heb serieus gepoogd het zo duidelijk mogelijk neer te tikken, maar ik kan me voorstellen dat het wat lastig te volgen is.

VanHuisUit schreef:
Het lastige met zelf onderhoud doen is dat je vaak niet weet waar je de onderdelen vandaan moet halen.:7

In het geval van de topic starter, staat het merk van het remsysteem vaak ergens op het reservoir.
Vervolgens is het dan meestal mogelijk via een automaterialenzaak om de benodigde delen te bestellen.
Het meenemen van de te vervangen delen is dan natuurlijk raadzaam.
VanHuisUit schreef:
Ik heb uitstekende ervaringen met Dekkers in Rijsbergen. Voor hoe snel die man het doet en dan ook nog goed plus voor fatsoenlijke prijs, daar zou ik zelf echt niet voor aan de knutsel gaan :7

Bij veel soorten voertuigen zit een onderhoudsboekje, met daarin de intervallen. Bij menwagens dacht ik dat het vaak niet zo is. Daardoor zou onderhoud best wel eens onbedoeld een ondergeschoven kindje kunnen zijn.
Of Dekkers snel werkt en een goede prijs/kwaliteit biedt, zal kloppen. Misschien kunt u aangeven wat daarbij de referentiepunten zijn. Ik wil uw mening echt niet ondergraven, maar vergelijkingsmateriaal is dan van belang. Het lijkt voor mij nu wat subjectief. Uit uw reactie klinkt volgens mij vertrouwen door in Dekkers en dat is ook voor mij, zonder meer belangrijk. Het zegt denk ik niet alles over de deskundigheid en prijs stelling.
Ik denk dat menwagens ook op verschillende manieren en locaties gebruikt worden. Koetsiers die slechts af en toe tochtjes door de polder maken, hoeven hun wagen waarschijnlijk minder intensief te onderhouden dan collega's die marathons met waterbakken rijden en strandritten maken langs cq door de zee. Zeker voor deze laatste categorie kan het handig zijn om bepaalde vaardigheden met betrekking tot het onderhoud van de wagen te beheersen. Ook zal het niet zo zijn dat iedere koetsier even gemakkelijk met de wagen naar een gerenommeerde wagenbouwer kan gaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn oorzaak vinden in afstand, financiele ruimte of transport perikelen.
Ik weet het, soms ben ik wat lang van stof. Ik hoop dat het ook in dit geval ten goede komt aan de duidelijkheid.
Willem

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:15

Duidelijk hoor. Je hebt pb over prijs/kwaliteit verhouding etc zet ik niet op bokt :7 maar mag je wel weten :D

Muffinostri

Re: Vastgelopen schijfrem, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:24

Allereerst allen hartelijk dank voor de reacties! Ik ga er zeker mee aan de slag (samen met mijn partner). Of we er zelf uit gaan komen, moet nog blijken maar we gaan het gewoon proberen. Ik vind het, ondanks dat ik een recreatieve menner ben, best belangrijk zelf je materiaal zoveel mogelijk te kennen. Maar als we twijfelen gaan we zeker naar een wagenbouwer hoor. Ik denk dan om naar Kelders te gaan, aangezien het een Kelders wagen is.

@Willemke, ik vind jou helemaal niet te lang van stof hoor! Ik waardeer jouw serieuze en goed onderbouwde reactie enorm! Dank hiervoor!