tips gezocht voor grondwerk....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

tips gezocht voor grondwerk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:13

...Wie van jullie kan me wat tips geven voor het beginnen met grondwerk?
We hebben nu een week een a-pony (welsh) en kzou graag wat grondwerk willen doen met hem...longeren enz...
Heb eigenlijk geen idee van wat zijn kunnen is en zou dit allemaal graag willen uitzoeken, maar aangezien dit onze eerste pony weet ik niet goed hoe eraan te beginnen.
Dus jullie tips zijn meer dan welkom :)

dank jullie wel....
grtz

Captain

Re: tips gezocht voor grondwerk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:58

Grondwerk is héél breed..
Je kunt longeren, lange lijnen, dubbele longe, lange teugelen, verschillende stromingen bijv. Parelli, monty roberts, vrijheidsdressuur, schriktraining etc.

Wat wil je precies gaan doen? :P

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:11

H_Nalanta schreef:
Grondwerk is héél breed..
Je kunt longeren, lange lijnen, dubbele longe, lange teugelen, verschillende stromingen bijv. Parelli, monty roberts, vrijheidsdressuur, schriktraining etc.

Wat wil je precies gaan doen? :P

maakt niet uit, zolang ik maar met hem bezig ben.
kheb net nog eens met de longe en de dochter op de rug, hem wat laten stappen....ging best goed....alleen wil hij soms stoppen en komt hij naar mij toe....maar moet van mij dan weer enkele rondjes stappen tot ik zeg dat het gedaan is. anders leert hij dat hij mag stoppen wanneer hij wil als ik me niet vergis en dat is niet de bedoeling.

schriktraining lijkt me ook wel iets om eens te proberen, geen idee eigenlijk waar hij bang van heeft.
miss met dat eens beginnen morgen? tips? :)

groetjes en alvast bedankt

Jo11th

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:45

Messchien wel even handig om te weten hoe oud hij momenteel is. Wat hij zoal kan of juist niet.
Daar zou je dan op in kunnen spelen.

Zoals met het naar je toe komen tijdens het longeren. Als hij dat doet zonder dat jij daar aanleiding voor geeft heeft hij waarschijnlijk nog niet veel respect voor je en kan je mss werken aan een "Join up". Om duidelijk aan te geven dat hij moet gaan en komen als jij het wilt en jou als de dominantere aanvaard.

Schriktraining is best makkelijk en valt bijna alles onder. Van het langslopen en aanraken met een paraplu tot het lopen over zijl op de grond. Ook met een stok waaraan je een plastic zak vast maakt en met deze hem op verschillende plaatsen probeert te strelen.

Natuurlijk is het bij schriktraining wel belangrijk te zorgen dat het niet overdrijft. Indien hij bang van een paraplu is dwing hem dan niet om zich erdoor te laten strelen. Doe het dan juist wat subtieler en/of minder dreigend.

Hoop dat je er wat mee kan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:46

Jo11th schreef:
Zoals met het naar je toe komen tijdens het longeren. Als hij dat doet zonder dat jij daar aanleiding voor geeft heeft hij waarschijnlijk nog niet veel respect voor je en kan je mss werken aan een "Join up". Om duidelijk aan te geven dat hij moet gaan en komen als jij het wilt en jou als de dominantere aanvaard.

Nooit beginnen aan een Join-Up. :n

Schriktraining is erg leuk om te doen! Zet een parcourtje op met vlaggetjes, paraplu's, balonnen, plastic zakken, een zeil, etc! Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het gebruiken!
En probeer dan je paard er langs te krijgen. Hardstikke leuk en goed voor het vertrouwen tussen jullie 2! :D

[ITP] Menno verbaast me weer..... fototopic van mijn schriktraining een week geleden.

Jo11th

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:55

Mss offtopic maar toch even benieuwd hoezo je het afraad.

Zelf is dit 1 van de dingen die ik als eerste doe. Zowel met me jonge paardje als me vorige paard toen ik hem net had. Zover geen negatieve gevolgen van gehad.

Verder is schriktraining altijd leuk om te doen en heb je er later ook nog heel veel voordeel van.

Celi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:59

Hoi!

Het naar je toekomen met het longeren, heeft naar mijn idee niet altijd te maken met dominantie o.i.d. Als een pony het longeren nog niet kent, en hij komt met zijn oortjes naar voren naar jou toegestapt, wil hij gewoon naar je toe. Vindt hij gezellig/wil een kriebel etc. Dan snapt hij het gewoon nog niet. Natuurlijk moet je dan streng zijn om het hem te leren, maar ik zou niet gelijk een join up gaan doen o.i.d. Probeer het eerst maar op een rustige manier!
Dat is mijn mening hoor!

Verder kun je met grondwerk idd heel veel doen.
Wat kan hij?
Kan hij al vooruit/achteruit/opzij op commando? Anders is dit erg handig om te leren.

Verder is schriktraining erg leuk (je kunt het zo gek niet bedenken, kijk maar in dat topic met Menno :p (vlag/paraplu/plastic zak/jerrycan/autobanden enz.))

Ook zou je wat vrijheidsdressuur kunnen doen, of wat (vrij)springen. ( dit kan aan de hand, of los)
Je kunt hem leren om 'voor' te komen. (als ik op mijn hurken ga zitten en in mijn vingers knip, komen de paarden naar me toe).

Als ik met mijn paarden bezig ben, kijk ik ook een beetje waar het paard zin in heeft. Als het warm is en ze zijn wat sloom, dan doe ik wat vrijheidsdressuur, wat schriktraining en vooral lekker kroelen. Niet te heftig.
Als ze wat frisser zijn en ze hebben er zin in, dan ga ik eerder longeren, vrijspringen, lange lijnen enz.

Nouja, succes ermee! En het belangrijkst is natuurlijk: zorgen voor veel plezier!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:00

Join-Up is imo het geestelijk breken van een paard wat alleen in uiterste noodsituaties gebruikt zou moeten worden. Niet om hem even braaf te maken, daar zijn veel vriendelijkere methodes voor. Er word niet voor niets gezegd dat je het max 3x in een paardenleven uit mag voeren. ;)
Verder: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Jo11th

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:06

Nee ook nooit gezegd dat je het vaak moet doen.

Met mijn vorige paardje die problemen had met persoonlijke ruimte heb ik dit ook enkel 1 keer gedaan. Maar daarna was dit probleem verholpen. Dit gaat idd ook niet over het braaf maken. Maar aan geven dat jij boven hem staat. Maar als je paard blijft onderbreken tijdens longeren en jou aanwijzingen negeert en het een probleem wordt kan het helpen.

Het herhaaldelijk voor niks doen is ook af te raden en niet goed zoals de andere topic bewijst. en uitlegd.

Jo11th

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:09

Staat wel iets meer in dat andere topic dan ik ervan wist. Alleen vaag geweten dat je het niet moet blijven gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Jo11th op 12-07-11 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:13

pff je kan echt heel veel doen met grondwerk idd en zijn daarom ook heel veel tips :+
Schriktraining?
Longeerlijn aan je paard en dan het parcourtje aflopen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:14

Grondwerk begint in principe al zodra je je paard uit de wei gaat halen ;) Tenminste, zo heb ik mij dat laten vertellen.

Ben zelf met verschillende grondwerkdingen bezig. Doe aan longeren, met of zonder pessoa. Balkjes draven op de grond. wandelen door het bos enzo. Over bruggetjes, stalen platen en door plassen lopen. Heb een keer een behendigheids en schrikparcours gedaan. Pas de deux aan de hand. Soms wat Parelli oefeningen en VD.
Ben ook wel eens voor de grap met een 4 meter lijn of gewone longe achter m'n paard gaan lopen. Of dingen als een deken, zak, vest over z'n hoofd en hals leggen. 'm aan een trailer laten wennen.

Zo gek je 't maar kunt bedenken, maar zorg wel dat het veilig blijft voor jou en je paard ;)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:24

ik wil even ingaan ophet probleempje met longeren.

hierboven wordt vanuit gegaan dat de pony iets doet op eigen initiatief, maar heb je al naar jezelf gekeken?
kun jij longeren? je pony kan bv ook stoppen en naar jou toe lopen puur en alleen omdat jij hem vooraam blokkeert.
als je het al weet dan is het alleen maar een geheugen steuntje:
zorg dat je altijd achter de lijn van de schouder van je paard loopt, vanaf dat je die lijn gepasseerd bent, heb je kans dat je paard : stilstaat/vertraagd, omdraait, naar je toe komt ( je staat immers voor het paard ;) )

wat je kunt doen is om het een keer te laten filmen als je aan het longeren bent, en blijf filmen wanneer het mis gaat, wanneer je corrigeert en weer opnieuw aanstuurd.

zo kun je naderhand kijken wat er evt mis ging ( bij jou of bij het paard), hoe je het opgelost hebt ( kan dit beter?) en hoe je dit alles uitendelijk kunt voorkomen.

verder heb je zoveel wat je kunt doen, schriktraining vind ik een goede, alleen moet je paardje jou dan wel genoeg kunnen vertrouwen zodat hij van je op aan kan tussen al die gekke dingen.

ik zou beginnen met balkjes stappen, longeren, aan de hand voor jou wijken, jou volgen wanneer je loopt, stoppen wanneer jij stopt9 gebeurt dit niet kun je hem 1 pas achteruit laten zetten, tot hij weer met zijn hoofd min op schouder hoogte staat) als jij je draait dat hij mee draait,.....
zo leert je pony ( zonder join up ) dat jij te vertrouwen bent en dat jij een leidende positie bekleed.

heel veel succes en plezier!

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:51

vandaag was hij super moeilijk vast te krijgen :n hij ging steeds lopen en echt serieus stoer doen....
uiteindelijk, na vaak genoeg laten merken dat het me niet boeite dat hij zo aan het showen was enz....hem kunnen vastnemen en halster aandoen.
uiteindelijk wat gewandeld met hem aan de leidkoord en vaak gezegd "stap-pen schicht" of "schicht stap-pen" en vaak herhaald en gezegd flink enz.....hem met momenten laten stoppen door "schicht halt" te zeggen en dan super goed belonen met stem en knuffeltjes en aaitjes enz.... Naderhand hem ook naar me toe laten komen, maar merk dat als ik achteruit ga hij naar me toe komt, maar als ik zeg dat hij moet wachten tot ik "kom" zeg....dan kwam hij gewoon niet of moest hem echt eens wat aan het touw trekken zodat hij wist dat hij moest komen. Wat moet ik nu doen? Mag hij dan gewoon uitzichzelf naar me toe komen zodra ik wat van hem afsta of moet hij wachten tot ik "kom" zeg?

ook merkte ik op, dat na een tijdje hij zo wat gekjes begon te doen tegen m'n hand op met z'n neus, oren wat plat en geluidjes te maken enz....hij is een ruin en kweet nu niet hoe ik dit moet opvatten?!

grtz

ps: wat een weer hé....ik heb niks overdekt, en nu is het zo slecht weer om met hem bezig te zijn |(

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:08

hoi,

denk zelf goed aan jou houding als jij wilt dat je paard naar jou toe komt, of van je af blijft staan.

als jij met rechte schouders rechtop voor hem staat en hem in de ogen kijkt, zal je paard niet op een fijne manier naar je toe komen, dan kun je zo vaak als je wilt KOM zeggen, je houding zegt, ga weg/blijf daar/kom niet in mijn buurt.

maak je je schouders zacht/rond, draai je je schouders lichtjes van hem af, kijk je hem niet in de ogen, ( evt ook een been buigen, dus niet beide benen gestrekt in de "vast-klik" stand) dan ben je uitnodigend als je dan KOM "naam paard" zegt dan zal hij eerder geneigd zijn te komen dan het voorgaande.

merk je dat je paard is afgeleid door andere dingetjes( wind, mensen, blaadjes,....) kun je ook eerst attent LET OP! zeggen, klakken met je stem, of eerst de naam van het paard zeggen, totdat je merkt dat zijn aandacht weer bij jou is.

het is zo al moeilijk genoeg om "paardentaal" over te brengen met een mensen lichaam, laat staan dat je paard het dan verstaat, maar als je paard helemaal opgaat, in de blaadjes aan de bomen, dan kun je doen wat je wilt maar luisteren zal hij niet :D

* het weer hoort er helaas bij meid, ik denk dat iedereen hier ervan baalt die alles buiten heeft. wij hebben ook alles buiten staan, en enkel een buitenbak.
alles vies en drekkerig, bah. mag weer snel zomer worden hoor.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:47

dank je wel....kben ook rustig hoor als ik zeg dat hij mag komen hoor....maar idd ik kijk hem aan, is idd een feit en kga daar eens opletten. Maar mag hij uitzichzelf naar me toekomen of moet hij idd wachten tot ik zeg dat hij mag komen? (ivm respect hebben naar mij toe ofzo, wat ik eens gelezen heb hier ergens)

verder heb ik een paar keer op de "back"geoefend.....dus rustig met m'n vlakke hand op z'n neus en zachtjes naar achteren geduwd en dat lukte best goed al....kdenk en hoop dat hij dit snel zal doorhebben.

gelukkig heb ik dus vanmorgen al zeker een half uur of langer met hem gewandeld en wat geoefend enz....ma hij heeft sinds het onweer hier enkele dagen echt een serieuze schrik gekregen heb ik de indruk, want was vandaag de eerste keer dat hij zo moeilijk te "vangen" was en hij met het minste van wind in de blaadjes dat hij schrok.

khoop idd dat de zon er weer snel doorkomt of alles gewoon al droog blijft ben ik al heeel tevreden :)

bedankt voor de hulp

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:17

Eigenlijk is het zo vreemd nog niet natuurlijk dat je pony niet komt,als jij kom roept.
Hoe lang staat hij bij jullie,een week?
In zo'n korte periode is er nog weining sprake van een band of vertrouwen.
Dit zul je moeten 'verdienen'.

Hoe oud is je pony en hoe word hij gehouden?Staat hij met andere paarden,op stal of in de weide?Wat krijgt hij te eten enz..Allemaal factoren die meespelen in zijn gedrag.

Je verteld dat het jullie eerste eigen pony is,wat is jou ervaring verder met paarden?

Overigens is het moeilijk te bepalen/vertellen hoe je jou lichaamstaal zou kunnen veranderen zonder beeldmateriaal,vaak zit het hem in hele kleine dingen.

Ga lekker werken aan de vertrouwensband tussen jullie.
Heeft hij een plekje waar hij graag gekriebeld word?Of iets wat hij heel erg leuk vind om te doen?
Puur de basis opvoeding is al grondwerk.Netjes stil blijven staan bij poetsen opzadelen enz.
Voetjes optillen,rustig mee lopen aan het halster etc..
Is je pony verkeersmak?
Zo ja ga lekker buiten met hem wandelen en versterk zo jullie band.

Overigens zal hij ook de tijd moeten krijgen om te wennen aan zijn nieuwe thuis,kan ook een deel van zijn gedrag verklaren ;-)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:51

Hij komt hoor als je hem roept....als hij weet dat hij eten krijgt is hij daar, al is het een wortel of appel.
Maar waar hij ervoor zat kwam hij nauwelijks buiten en als hij al eens buiten kwam was het niet lang en werd hij weer "gevangen" om binnen gezet te worden. Dusja, is normaal dat hij bang heeft om gevangen te worden. Hierin hebben we geduld, maar vandaag was hij echt heel stoer en liet echt zien dat wij bang van hem moesten hebben dat hij niet gevangen zou willen worden. Maar ben rustig gebleven en vaak een snoepje gegeven als ik wel tot bij hem kon komen....maar ik nam hem niet vast toen, om te laten zien dat hij geen angst moest hebben.
Uiteindelijk was het me dus gelukt om hem rustig te krijgen en hem dus een halster aan te doen. Hij stond zonder halster in de weide.

Hij zou 17jaar zijn en is een ruin. Hij staat alleen met 4 schapen in de weide, in het begin kwamen deze dieren helemaal niet in z'n buurt en nu ze wat dichter durven komen jaagt hij ze gewoon weg.....hij moet niks van ze weten. Ik mocht hem van de hoefsmid eigenlijk geen eten meer geven tot de 23ste augustus, alleen het gras in de weide was genoeg zei hij. Maarja, ik kan dat niet... :-$ het manneke komt van 2kg voeding en nog een hoop hooi, per dag. Miss is hij wat knorrig omdat hij nu zo weinig te eten krijgt? Hij krijgt 1grote hand onderhoudskorrel en enkele wortels of appel s'morgens en s'avonds idem.

Kzou heel graag de basis willen aanleren enz....kben bereid om veel te doen, puur om de vertrouwensband enz inorde te krijgen voor mezelf en m'n dochtertje, want het is eigenlijk haar pony.
Zelf heb ik idd zeer weinig kennis, veel leeskennis en wat kennis die ik wat heb opgedaan tijdens de rijlessen van m'n dochtertje. :-$

Normaal blijft hij dus netjes stilstaan met poetsen, alleen z'n hoeven niet echt. Moet ik echt serieus mee opletten. Maar als hij het goed doet beloon ik hem wel, met een stukje wortel dus en m'n stem en aaitjes.

IVM het rustig meelopen, met momenten loopt hij heel goed mee en dan opeens begint hij te trekken aan het touw dat hij niet meer wil enz.... :( of begint aan m'n hand te snuffelen en zo korte stapjes achter me te maken, kheb gewoon bang dat hij gaat stijgeren opeens of op me springt. Gekke kuren krijgt die soms.
Hij is idd nog maar van vorige week dinsdag bij ons. Maar hij was zoooo rustig in het begin en nu begint die zijn kuurtjes precies te krijgen. Geen idee waarom? Om te domineren of omdat hij honger heeft of weet ik veel?

Kwil echt m'n best doen voor z'n vertrouwen te winnen en hij ons dochtertje ook vertrouwd en haar als z'n baasje aanziet. Dus alle tips zijn meer dan welkom, ook al ben ik een leek, kben een gedreven leekje. ;-)

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:34

ook vrijheidsdressuur & clickertrainen enso .

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 09:36

PRECIIOUSx schreef:
ook vrijheidsdressuur & clickertrainen enso .

maakt niet uit, zolang er een betere band tussen ons komt....want zelfs dochtertje heeft bang van hem gekregen en dat is totaal de bedoeling niet :(