[AR] Ongeluk gehad: controle kwijt en omgevallen met kar...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Ongeluk gehad: controle kwijt en omgevallen met kar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 13:58

Vrijdag heb ik een ongeluk gehad met m'n shet, ik ben me rot geschrokken en weet niet zo goed, hoe nou verder...

Ik zal het hele verhaal even uitleggen:
Ik ging met m'n shet (zon 90cm, 4 jaar oud, jaar geleden beleerd voor wagen en toen ong 1x per week gemend en een winterstop van een aantal maanden, nu mennen we weer af en toe (1x in 1/2 weken ofzo) mennen op een groot veld waar laatst gehooid is. Ik wou vaardigheid oefenen dus had 3 hindernisjes neergezet van gele potten, een hindernis met twee jerrycans, een kleed op de grond met twee balken aan zijkant waar we overheen moesten en een paar autobanden waar we omheen konden rijden. En aangezien ik dit alles met de auto met kar had gebracht stond die ook op het veld.

Pony opgetuigd en naar veld gereden. Ze was lekker relaxt. We reden richting het kleed en dat vond ze wel erg eng, abrupt stond ze stil,dikke snurk en uitwijken. Ik ben toen gewoon een paar keer er langs gereden, en op een gegeven moment wou ze er ook over. Vanaf toen al was ze niet meer echt ontspannen. (met stappen wou ze constant aandraven). Toen zijn we vaardighedi gaan oefenen, eerst stappend tussen hindernissen door, dat ging goed, toen dravend. Ging goed, totdat we door de jerrycans gingen en dat aantikte, toen gaf ze een bok en schoot naar voren. Ik heb haar toen wel weer rustig gekregen, toen zijn we maar even een groot rondje op het veld wezen stappen en beetje rustig draven om weer te ontspannen, maar ze bleef toch erg kijkerig (en beetje schrikkerig).

Toen weer terug naar het parcours, weer stappend er doorheen gestuurd, ging wel weer ontspannen, toen een drafje, dat ging mis! We gingen dravend tussen de jerrycans door en toen wou ze er in paniek vandoor gaan, dus ik aan leidsel trekken en kalmeren, kiept de kar om, dus ik lig er naast, nog meer paniek, ik leidsel vast blijven houden en dr uiteindelijk stilstaand gekregen. (kar was ondertussen weer terug gekiept) Iemand die in de buurt stond kon pony snel vastpakken. Ik stond te trillen op mn benen, pony ook. Toen weer op kar gaan zitten. Andere persoon hield pony nog steeds vast. Pony totaal angstig! Heel erg kontknijpen. We hebben het tuig na gekeken, alles zat goed. Toen maar terug naar huis gereden, toen begon ze weer wat te ontspannen. Thuis afgetuigd, en lichaam gecheckt op wonden. Ze had een paar wondjes op dr achterbeen. Nogsteeds wel schrikkerig en kontknijperig met aanraken.
Daarna ben ik weer met haar (aan touw) naar het veld gelopen en ze was vrij relaxt, totdat we bij de jerrycans kwamen, ze schoot achteruit.

Dus of dat dit nou de oorzaak was van het ongeluk of het gevolg, ik weet het niet. Ik snap het gewoon niet, dit is een super betrouwbare pony, als ze iets eng vind laat ze dat duidelijk merken (het is geen pony die explodeerd), maar doet ze het altijd wel voor je. Dit zag ik gewoon echt niet aankomen, ookal was ze wat gespannen. Ze reageert normaal nooit zo heftig! Ze is gelukkig niet aan de kletter geraakt, maar ik was wel de controle kwijt, erg eng!

Ik weet niet zo goed wat ik nou moet doen, ik durf eigelijk niet zo goed meer, straks was dit op straat gebeurt!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:27

het lijkt toch duidelijk om die jerrycans te gaan, ik zou zeggen...zet er eentje in het land ! kan ze er mooi aan wennen.
en rustig aan aan allerlei dingen laten wennen voor de wagen, niet alles tegelijk neerzetten.
regelmaat in het mennen is ook belangrijk, dressuurmatig moet alles wel redelijk op orde zijn voordat je echt met vreemde en enge dingen moet beginnen, anders heb je idd geen controle.

Lekker dooroefenen, bij voorbaat met een groom erbij of een instructeur ! en dan moet het wel goed komen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:40

Jammer dat het zo gelopen is, probeer aan de hand je shet aan vreemde zaken te wennen, daarna met de kar voorzichtig beginnen. En ga regelmatig mennen e niet 1x per 2 weken of zo...En les 1: nooit alleen mennen!!! nu was er toevallig iemand die je kon helpen, anders had je mooi gestaan in je uppie...En helemaal als je maar af en toe ment en dan dit gaat proberen kun je beter met 2 personen zijn.Succes met je shetje!!.

shilady

Re: Ongeluk gehad: controle kwijt en omgevallen met kar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:53

Ik vind de tip van biancaco heel goed!

Fijn dat het goed afgelopen !

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:05

Ik heb totaal geen verstand van mennen, maar wat me opvalt in je verhaal is het volgende.
Je beschrijft dat je pony al vrij snel gespannen reageerde, schrikkering en erg kijkering was, de ontspanning weg was. Op het laatst geef je aan dat je het niet had zien aankomen en dat je pony altijd laat merken als ze iets eng vind.
Ik denk juist dat ze dat nu ook heeft gedaan als ik je beschrijving van de situatie lees.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:15

Ik zou een poosje datgene doen waarvan je weet dat je pony zich daarbij relaxt voelt. Als dat weer goed gaat kun je de jerrycans op een plek neerzetten waar je pony het zelf kan ontdekken, bijvoorbeeld in het weiland waar de pony graast. Daarna zou ik het heel voorzichtig opbouwen met die jerrycans en zorgen dat je niet over de grenzen van je pony gaat. Als ik het goed begrepen heb was ze al gespannen voordat je met de jerrycans begon.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:51

Dat stukje van ''toen wou ze er in paniek vandoor gaan, dus ik aan het leidsel trekken'' , waarom heb je dat gedaan? Trekken lost niets op, paard trekt namelijk gewoon terug aan het leidsel. Bij zulke dingen is het terugnemen, los, terugnemen, los enz. Niet aan 1 stuk door aan dat leidsel blijven hangen.

Hoe lang men je al en heb je les?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:09

nou denk als jou pony/paard echt op de kletter gaat je niet rustig gaat terug nemen.maar daar verschillen sommige mensen nog al in.ik zou ook aan de lijdsels gaan hangen en de rem in trappen
Jelleee schreef:
Dat stukje van ''toen wou ze er in paniek vandoor gaan, dus ik aan het leidsel trekken'' , waarom heb je dat gedaan? Trekken lost niets op, paard trekt namelijk gewoon terug aan het leidsel. Bij zulke dingen is het terugnemen, los, terugnemen, los enz. Niet aan 1 stuk door aan dat leidsel blijven hangen.

Hoe lang men je al en heb je les?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:40

keona schreef:
nou denk als jou pony/paard echt op de kletter gaat je niet rustig gaat terug nemen.maar daar verschillen sommige mensen nog al in.ik zou ook aan de lijdsels gaan hangen en de rem in trappen

Dat heeft helaas totaal geen nut en maakt de situatie alleen maar erger. Sterker nog: paarden rennen dwars door een rem heen, dat heeft totaal geen toegevoegde waarde (ik spreek uit ervaring). De rem is alleen bedoeld om bij hellingen/afdalingen het paard te ondersteunen, zodat hij niet het hele gewicht van de kar/koets met zijn broek moet dragen (of als je helemaal geen broek gebruikt de kar/koets in zijn geheel op deze manier afremt op een helling of bij een afdaling). Wat degene hiervoor zei (terugnemen, los, terugnemen, los), is de enige manier. Het wordt ook wel "pompen" genoemd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:44

Remmen en hangen gaat écht niet werken, het wordt er waarschijnlijk alleen nog maar erger van.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:21

Het gebeurt wel vaker als je ergens met een jong paardje/pony tussendoor gaat dat ze opeens een sprintje trekken om er maar snel tussendoor te zijn. Dat is op zich niets bijzonders. Ik denk dat je zelf ook geschrokken bent waardoor de pony, die natuurlijk nog niet zoveel men-uren heeft gemaakt, ook schrok. En dan even een rare beweging en hup daar lig je dan.
Vervelend maar dat kan gebeuren. Alles is goed afgelopen, beetje rillerige pony, zelf wat van slag :(:)

Volgende keer weer gewoon even zonder allerlei dingen in de wei oefenen, vooral zelf de rust bewaren en vooral dus niet gaan trekken maar eerder als ze dan wat schrikken leidsel geven, weten waar je naartoe wilt rijden en daarna met ophoudinkjes en weer leidsel geven de rust er weer inkrijgen net zoals Jelleee zegt.

Als je vasthoudt breekt er complete paniek uit, dat is in ieder geval zeker. Je pony schrikt, voelt ook nog het bit door zijn mond raggen, da's niet fijn plus een baas in paniek... hellup }:0

En als je nu de volgende keer weer een parcoursje uitzet, want natuurlijk een prima plan is en leuk om te doen, net zo lang aan de hand oefenen dat ze relaxed is en dan de wagen erachter. Je hoeft alles niet perse in een keer te doen. Neem vooral de tijd. Doe ook alles eerst gewoon in stap, niets mis mee. Als dat helemaal goed gaat stukjes draf. En zo bouw je het uit.

Besef vooral dat ze door jouw paniek zo enorm geschrokken is.
Nou sterkte ermee, gewoon weer beginnen hoor, rustig iemand erbij en lekker weer kilometertjes gaan maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:47

Niet om je te ontmoedigen, maar mennen is een sport met enig risico.
De meeste menners maken dit soort situaties wel eens (of meerdere keren) mee. Net zoals een ruiter wel eens van z'n paard kukelt. De gevolgen zijn soms wat spectaculairder, zoals toen ik eens met de gehele aanspanning in een (droge) sloot belandde. :P
Dus, welkom bij de club :)
Ik ga verder mee met de tips van voorgaande posters.
Veel succes met het terugwinnen van je vertrouwen. Dat gaat vast lukken.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 10-07-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:57

Toen je merkte dat ze gespannen was, had je eigenlijk moeten stoppen met vreemde voorwerpen.
Natuurlijk is het jammer dat je alles had klaargezet en dan niet kon oefenen.
Maar doorgaan met een gespannen dier, is vragen om problemen.

Fijn dat er iemand was die je kon helpen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:21

Anke schreef:
Toen je merkte dat ze gespannen was, had je eigenlijk moeten stoppen met vreemde voorwerpen.
Dat ben ik dus niet met je eens.

Ik ga met Vanhuisuit mee dat het er soms gewoon bij hoort. Een paard kan schrikken, dat kun je niet altijd ontwijken. Het gebeurt gewoon iedereen.
Het is zaak het spul de baas te blijven zonder voor alles weg te willen lopen. Een maal de confrontatie aan gegaan zul je er doorheen moeten.
Het is inderdaad je eigen zekerheid die je uitstraalt welke de sleutel tot succes is. Angst heeft iedereen soms, maar het is zaak de grenzen te (h)erkennen en aan de goede kant te blijven.
Wie er nog nooit over heen is geweest heeft nooit echt gereden en je kunt er soms niet eens zelf wat aan doen. ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:57

Niet iedereen is geschikt om paarden met angst goed te begeleiden.
En als je dan doorgaat, kunnen er ongelukken van komen.
Als er veel spanning is en je krijgt het niet 'weg gereden' kun je altijd
even uitspannen en aan de lange lijnen verder oefenen.
Met een kar erachter is het toch een stuk risicovoller (ook mbt blessures)

Ik ben het met je eens dat een dier hoort te luisteren.
Maar de grens kennen tussen iets wat haalbaar is (veilig blijft)
en een situatie die uit de hand loopt als je doorgaat, is moeilijk.
Ik ben het type dat eerder kiest voor veiligheid.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:03

Dit is natuurlijk erg naar..
Ik ga mee met de bovenstaande reacties, maar was ook wel erg benieuwd wat voor kar je hebt.
Zelf dit ook mee gemaakt met mijn sulky (maar door slechte kwaliteit en de spaken van het wiel stuk gingen sloegen we om).
Idd mennen is toch een sport met enig risico zoals senna21 al zei.
Vind je het eng om het weer op te pakken, dan zou ik haar weg brengen naar iemand die er wel de ballen voor heeft om het zo maar even te zeggen.
Dit heb ik 3 jaar geleden ook bij mijn pony gedaan, en met diegene veel mee geweest op de kar om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Hier word je pony en jij een stuk zekerder van.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:14

ik ben ook ooit omgeklapt met een sulky, niets ernstigs, en pony liep daarna ook nog gewoon braaf voor het karretje (1-, 2- en 4-span).
Vind het goed dat je wel naar huis bent gereden, maar misschien is het allemaal in 1x teveel van het goede geweest.
Ik heb zelf wel lef en doe soms dingen die misschien wel fout zouden kunnen aflopen, bij het mennen net zo goed. Tevens zit ik liever op een karretje dan dat ik met lange lijnen in een groot weiland loop met lange lijnen en geen kar, als ze dan aan de kletter gaan kun je ze helemaal niet houden, zo'n shetje misschien nog net wel maar een groter beest dus echt niet!
Misschien de eerste keren iemand ernaast laten lopen die ook mee terug naar huis is gelopen? Of iemand ander te hulp vragen.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:00

Bedankt allemaal voor de reacties en tips! :j

@Biancoo: Ik heb de jerrycans bij het hooinet gezet (pony's staan op schraal landje en krijgen hooi bijgevoerd in inloopstal), maar ze vertikte het om hooi te eten, uit wanoop at ze maar vies stro uit de stal. Dat is natuurlijk niet goed, dus heb ik ze verder er vanaf gezet, toen wou ze wel eten, maar wel aarzelend. Het is dus wel echt die jerrycans, maar weet nog steeds niet of het nou de oorzaak was of het gevolg.
Misschien was het inderdaad teveel van het goede.

@ElCamino: De reden dat ik niet veel men is dat het pony is, die alles super snel zonder problemen oppakt(e). Ik ben daarom bang om haar te overvragen, en daarom doe ik het maar weinig. (Maarja achteraf wou ik nu denk teveel).

@Boras: Ik ging pas weer aandraven zodra ze weer wat relaxter was. Wat ik bedoel, ze laat wel zien als ze iets spannend vind door onrustig te zijn, maar dat is bij haar normaal geen reden om er vandoor te gaan ofzo.

@Macusa: Dat is mijn plan nu ook. Ik wil nu eerst in het weiland gaan mennen een paar minuten en dan weer stoppen. Dan een keer een relaxt buitenritje.

@Jelleee: toen wel de bocht om gingen, wou ze een sprint gaan nemen. Dan ga je echt niet los laten (en weer vast). Ik ben blij dat ik zo heb gedaan. Als ik haar , toen ik op de grond viel, los had gelaten was ze (op het enorme veld) er vandoor gegaan en was alles 10x erger geweest en had ze waarschijnlijk een enorm trauma gehad. (Ik zeg niet dat je dit bij een groot paard moet en kan doen!)

@VanHuisUit: Bedankt voor je advies! Hier kan ik zeker wat mee!

@Senna21: Bedankt voor je eerlijkheid ;) . Eigenlijk geeft het ergens wel een beetje geruststelling dat de meeste menners wel iets meemaken. Geeft moed om door te gaan. :j

@Anke: Achteraf besefte ik dat ook, dat ik eerder had moeten stoppen. Maar ik wou doorrijden totdat ze ontspande. Ik had gewoon moeten blijven stappen en niet aandraven....maarja zo denk je altijd achteraf...

@BlackDevils: Ik was zelf vrij rustig en relaxt toen we gingen rijden op het veld, pas toen ze sprintje wou trekken en we omkiepten toen schrok ik. (Ik heb trouwens gigantiche spierpijn in m'n armen ervan).
Wie er nog nooit over heen is geweest heeft nooit echt gereden en je kunt er soms niet eens zelf wat aan doen. Dank voor de motivatie! :)

Nog een keer @Anke: Ik kies ook veiligheid, ik ben vrij voorzichtig! Als een paard/pony ergens erg gefixeerd naar zit te kijken, ga ik bijvoorbeeld niet door blijven draven, maar even stappen, ik wil geen wegschiet partijen/ ongelukken. Veel menners doen dat wel, ik neem dan liever gas terug om er rustig langs te gaan.
Maar dit zag ik dus echt niet aankomen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:27

Wat vervelend zeg dat het niet goed ging..
Ik kan er helaas over meepraten, ook omgegaan met de kar en paard in paniek.
Die heb ik naar een kennis met ontzettend veel ervaring gebracht en we hebben haar samen weer aangespannen, dit ging heel goed, maar te kort met haar kunnen mennen om echt het vertrouwen terug te krijgen, merrie was hoogdrachtig.
Veulens is er inmiddels al weer even en heb tegen mezelf gezegd dat we na de keuring, volgende week, weer echt aan de slag gaan, maar ik schijt echt in mijn broek joh!!
Ik moet gewoon weer lekker aan de slag gaan en kilometers maken, maar ik vind het echt erg spannend!!