Lectuur/Tips voor 12-jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lectuur/Tips voor 12-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:24

Mijn pony heeft een leuke verzorgmeid van 12 jaar.
Nu is het zo dat ze vorig jaar wat op hem gehobbeld heeft, maar ik door omstandigheden liever niet heb dat ze er nog op gaat rijden. Omdat zij niks anders kent (12 jaar, manege, je kent het wel ;) ) en ik het niet kan uitleggen open ik dit topic ... Is er ergens een boek of uitleg die voor een 12-jarige makkelijk te begrijpen is, qua grondwerk?

Ik doe namelijk alles op de grond tegenwoordig, en ons (= mij & poon) gaat dit best super af. Maar zij kan dit niet, en ik kan het niet uitleggen ... Nu zit ik te twijfelen of ik haar gewoon moet zeggen dat er niks meer in zit (liefst werk ik gewoon alleen met mijn pony op dit moment :o ) of dat ik haar de kans moet geven om ook het grondwerk te leren, zodat ze daarmee wat kan doen (als ze wil natuurlijk).

Daarom dacht ik om dit tegen haar te zeggen en dan een boek ofzo te geven wat ze kan lezen en uit leren, ik ga dan ook zeggen dat ik graag heb dat ze les zou nemen en dan ga ik op zoek naar een instructrice. Als ze dat niet ziet zitten is het snel beslist, ziet ze dat wel zitten dan kunnen ze er beide misschien nog wat lol aan beleven en zal zij ongetwijfeld veel bijleren ;)

Maar ik heb dus geen idee waar te beginnen ... Of zou ik er gewoon niet aan beginnen? }:0
Hoe staan jullie er tegenover als anderen met jullie paard gaan grondwerken?

Somebitch

Re: Lectuur/Tips voor 12-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:26

Het lijkt alsof je heel erg twijfelt en liever toch niet hebt dat het meisje je pony doet.
Als je dit echt niet wil gewoon lekker zelf doen. :j

Wil je het meisje wel een kans geven dan gewoon gelijk met een boek komen en vragen of ze het wilt doornemen omdat je pony zo beter op haar zal reageren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:29

Pff ja, ik twijfel :j
Ik wil haar héél graag die kans geven .. ze is een hele lieve meid, helpt goed (weide mesten en dat soort dingen) en ze is gek van mijn pony (wat ik zeker begrijp :P ) ... Maar tussen de pony en mij gaat het nu super (is wel eens anders geweest) waardoor ik veel meer met hem onderneem (veel meer dan vorig jaar bv.) en ik heb gemerkt dat als zij er mee bezig is geweest, dat we weer 'opnieuw' kunnen beginnen. Is heel normaal, maar ik ben zo blij dat het nu zo goed gaat en wil gewoon graag samen met de pony spelen ... Dus vandaar :)

Welk boek zou wat zijn voor een 12-jarige?

Edit; dat ligt trouwens niet alleen aan haar dat ik dan 'opnieuw' moet beginnen, dat ligt gewoon aan de pony :+
Eergisteren was er een vriendin even met hem bezig geweest, ik was ervoor bezig geweest en hij deed het super, bij haar probeerde hij wat te klooien (wat normaal is) en toen ging ik weer en toen moest ik hem ook weer even duidelijk maken dat ik het was ... daarna ging het weer super, maar ik moet altijd weer even 'harder & duidelijker' zijn en dat vind ik toch niet zo leuk, omdat ik weet dat het ook anders kan en dat hij anders kan reageren, snap je? ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-11 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:33

Snap het wel, ik vind dat je als het om deze reden is het meisje wel een kans mag geven. Mocht het dan nog niet lukken kan je altijd nog stoppen. :)

Geen idee welk boek goed zou zijn maar lijkt me gewoon een makkelijk te lezen boek met niet te moeilijke woorden. Op 12-jarige leeftijd kunnen ze echt al goed lezen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:41

Parelli heeft een heel programma voor kinderen, misschien zou je even contact op kunnen nemen met Parelli Nederland.
Verder heeft ook de 2lazy7 ranch speciale cursussen voor kinderen, maar die zitten in Belgie en ik weet niet in hoeverre je bereid bent (en dat ook mag) om te investeren in dit meisje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:47

Ik zit zelf in België maar ben eigenlijk niet van plan heel veel te investeren :o
Ik wil bv. best een boek kopen voor haar, maar de bedoeling was ook dat ze lessen enzo zelf zou betalen (ofja, haar ouders waarschijnlijk ;) ). Als ze dat niet zouden zien zitten dan zou het al over zijn, dan hebben ze de kans gehad ... Maar ik heb geen zin om haar én de pony ter beschikking te geven zeg maar én ook nog eens alle kosten te betalen .. Lijkt me ook niet zo abnormaal, toch? :o

Ik zou bv. best wel eens met haar naar een cursusdag willen rijden of iets dergelijks, maar niet de kosten van de cursussen enzo op mij nemen, hoop dat jullie het verschil begrijpen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:52

Begrijpelijk, maar dan ook ergens weer jammer dat je dit meisje niet de kans gunt om te leren.
Je zou kunnen polsen bij haar ouders wat zij ervan vinden om haar een cursus mee te laten doen.
Dat je wat meer door moet grijpen nadat zij is geweest kan ik me voorstellen. Wat ik me niet voor kan stellen is dat je daar moeite mee hebt, je paard weet donders goed wie jij bent, en zou ook zonder tegenstribbelen gewoon kunnen doen wat je vraagt.

Maar gezien je verleden met hem en dat je het bij tijd en wijle niet ziet zitten, zou ik zelf de enige willen zijn die met hem omging, jammer voor dat meisje, maar uiteindelijk is het jouw paard en jij beslist wat er mee gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:55

Ik gun haar best de kans om te leren, maar het is wat je op het laatste zegt wat het "probleem" is :j
Het is niet zomaar eender welke pony waar iedereen mee rond kan ... onder z'n schattige uiterlijk zit een erg slim dier, wat een leider is en duidelijk een eigen mening heeft. Nu gaat het erg goed tussen ons (sinds dat topic over 'opgeven' zelfs nog beter dan ervoor ;) ) en we hebben samen lol en ik wil het gewoon zo houden. Ik weet niet wat het voor invloed gaat hebben als er nog iemand mee aan de slag gaat, maar ik heb er niet zo'n goed oog in zeg maar (misschien verkeerd van mij, maar om het te gaan proberen om te zien of ik gelijk heb of niet?) ... Dus ja, het blijft een moeilijk iets :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:14

Misschien is de Equisense DVD een goed idee? Dat is eenvoudig in het Nederlands uitgelegd. Een goede basis.
Dat is een DVD met klein boekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:20

Dat is misschien inderdaad wel leuk :j Ook voor mezelf :+
Kunnen we die samen bekijken en dan daarna in de praktijk brengen (aangevuld met echte lessen ;) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:24

De dvd's van Emiel Voest zijn ook NL-talig :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:33

Arabesk schreef:
De dvd's van Emiel Voest zijn ook NL-talig :j

Daar kom je nu mee. :') *gaat opzoek*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:40

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:35

Ik zou haar 'verplichten' les te nemen en een boek of boeken door te spitten. Laat haar eens in de bieb zoeken naar een aantal verschillende boeken :).
Toen ik bij mijn verzorgpony begon vroeg de eigenaresse; of ik dan wel interesse in freestyle heb. Het leek mij wel leuk om te leren en nu heb ik dus les van dezelfde instructriece als haar en ik heb er veel plezier in ;). Ik denk als ik een interesse in freestyle had, dat ik meteen weer naar huis toe kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:47

Bedankt :) Ik ga het nog even aankijken.
Had me voorgenomen eens met haar moeder te praten, maar dat is er nog steeds niet van gekomen :o
Heb haar wel ondertussen nog heel even gezien en toen heb ik gezegd dat ik op dit moment geen afspraken met haar kon maken (zij heeft nu vakantie dus zeeën van tijd, maar ik ben een werkende mens dus heb iets minder tijd :+ ) omdat ik zelf nooit op voorhand wist wanneer ik kon gaan. En dat is gewoon ook zo, naast mijn werkleven zijn er nog andere dingen aan de hand dus ik beslis altijd pas op het laatste moment 'nu ga ik'. En dan doe ik gewoon graag zelf iets met hem, op dit moment ... Dat heb ik dus tegen haar gezegd, toen schoten de tranen al in haar ogen :o

Maarja, ik ga het nog even aankijken, momenteel heb ik het gewoon hondsdruk, heb de energie ook gewoon niet om daar nog eens in te steken, zou niet weten waar ik die energie moet halen := Nu is het wel zo dat ik nog eens met de pensioneigenaresse gesproken heb (zij heeft ook 3 paarden) en die zei dat ze het meisje nog eens op 1 van haar paarden een stukje had laten zitten (daar is het allemaal mee begonnen, maar ze is dan naar mijn pony overgegaan omdat ze die leuker vond en ik er op dat moment toch vrij weinig mee deed en het ook niet erg vond als er iemand anders mee bezig was, maar nu vind ik dat wel erg :o omdat ik zelf veel meer met hem doe ... ) en dat dit echt wel goed ging. Ze zag het best zitten om na de zomer het meisje eens mee te nemen op buitenritten enzo (dat is een droom van haar, maar dat durf ik helemaal niet aan := Ze rijdt nu ook buiten met de manegepaarden en gaat dit dus nog de hele zomer doen, in principe kan ze daarna dan wel mee met de anderen). Dus als de pensioneigenaresse dat ziet zitten is dat alleen maar super, heeft het meisje toch een paardje om mee bezig te zijn en fijn mee naar buiten te gaan enzo ... En dan zien we wel hoe dat met die van mij loopt :)

Dus ik ga het voorlopig even afwachten, misschien valt het wel vanzelf in de plooi ;) Heb nu toch de tijd/energie niet om er actief mee bezig te zijn :o

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:01

Tja, ik zou het niet te ingewikkeld maken. Volgens mij kan je prima zelf kleine dingetjes uitleggen. Loopt er vlak bij niet ergens een kudde wilde paarden in de buurt? Dan ga je daar eens met haar kijken. Laat haar zien hoe het gedrag van paarden in elkaar zit en dat je op basis daarvan met je pony communiceert. Maak je boodschap klein en duidelijk en probeer niet te veel in één keer uit te leggen. Elke keer een stapje verder.

Verder denk ik dat poetsen (friendly game), wandelen en loswerken al een goede stap is, waarbij je zelf begeleiding kunt geven. Leg uit hoe je je pony stuurt op lichaamstaal en laat haar daar mee spelen. En verder is het ook een beetje loslaten, ze moet ook de kans krijgen zich te ontwikkelen en daar horen nu eenmaal 'foutjes' bij.

Ik heb een shetlander waar mijn nichtjes op rijden. Die zijn wel flink wat jonger (5 en 8) en die vinden het geweldig om met materialen te werken. Ik geef ze balken en pionnen en ze maken een parcours waar ze de pony doorheen gaan sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:05

Hmmja, maar dat loslaten voel ik nu net niet zoveel voor :+ Ik heb niet zoiets van: ok, doe maar op, leer je alleen maar van .. Ik ben al blij dat het mijzelf ondertussen redelijk goed afgaat :P En ik heb zelf zoveel plannen waar we nog zoveel voor "moeten" oefenen .. pony krijgt wel aandacht & beweging genoeg, heb niet zo de behoefte om er dan nog een ander bij te hebben om het cru te zeggen ;) Weet je, als ik er nu 2 had ofzo dan zou ik daar minder moeite mee hebben, dan mocht ze gerust met 1 pony bezig zijn terwijl ik me concentreerde op de andere, maar ik heb er maar 1, en ik heb even de weg moeten vinden maar nu ik die gevonden heb doe ik het liever allemaal zelf ;)

Maar het 'probleem' is al voor een stuk opgelost, de pensioneigenaar neemt haar momenteel wat meer onder de arm, die heeft daar ook paarden staan en daar mag ze nu wat mee rijden en binnenkort ook mee op buitenrit met de pensioneigenaar enzo. Denk dat ze dat voorlopig al super vindt, en dan kan ik rustig met mijn pony bezig zijn en dan zien we wel hoe het loopt ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:07

Mooi opgelost toch? Iedereen blij....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:08

Dat lijkt me idd de beste oplossing! ;) Prima geregeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:10

Daarom :j Of dat denk ik toch :+
Nuja, laatst had ze hem ook eens bezig gezien hoe hij echt is, toen gingen zij een merrie naar een andere weide brengen en hij moest achterblijven. Ik heb hem toen ook express aan het halster gehouden om die situatie op te zoeken zeg maar (heb dat in het verleden nogal meegemaakt en dat is me toen niet zo goed bekomen :P ) dus toen de merrie weg ging had ik mijn handen vol (maar ging het ook verbazingwekkend snel weer goed) en toen ze terug kwamen zei ze dat ze hem had zien steigeren en springen enzo en ze klonk toch niet dat ze er op dat moment nog graag veel mee deed :+ (hij steigerde niet echt hoor, ik denk 10 cm ofzo, het was vooral veel hoofd wat bewoog ;) ). Ze is er ookal afgevallen omdat hij bokte enzo en toen was het ookal een stuk minder. Dus misschien is het voor haar ook beter om wat met andere paarden bezig te zijn (ze rijdt wel op een manege, maar dus qua privépaarden zeg maar) ;)

(en neen, ik heb geen stout paard :+ maar ook geen simpel dier, al ziet hij er wel uit als een kinderknuffelpony :)) ).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:14

Als je nog iets zoekt, ik heb veel geleerd uit het boek:

Mijn Droompony van Edith Louw

Ze schrijft heel duidelijk en er staan veel oefeningen in :j