Zelf jambette doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Zelf jambette doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:55

Hoihoi,

sinds ik mijn paard heb, probeert hij bij alles de jambette, of een soort van eigenlijk.
Vooral als ik met zijn eten aankom (blijft wel uit mijn ruimte, hij loopt eerst wat pasjes achteruit als ik eraan kom)
maar óók als hij iets eng vind en er niet langs wilt, of als ik hem even in de stal zet.
Alsof hij daarmee gewoon dingen probeert te zeggen of duidelijk te maken. Maar het is vooral met eten.

Nu ben ik dus vandaag heel rustig begonnen met de jambette aan te leren op commando. (Targetteren ofzo iets kan hij al, en ik doe veel grondwerk, dus de basis is er wel.)
Hij had het veel sneller door dan ik dacht, en als ik nu aantik en voetje zeg, doet hij het al goed.
Maaar hij doet het ook als ik het níet vraag, neem aan dat ik het dan gewoon moet negeren?

En als ik nou met zijn voer aankom, en hij doet het weer, hoe kan ik het dan negeren, want dan kom ik met het voer aan..
Moet ik dan stoppen tot hij zijn been neerzet en weer verder op hem af lopen? En dat tot hij gewoon geduldig wacht?
Want het is nu een commando, en ik wil niet meer dat hij ermee bedelt of dingen voor elkaar wilt krijgen zegmaar.

Wie heeft er tips voor mij?

Groetjes Jessie

Anoniem

Re: Zelf jambette doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:19

Negeren & met voeren gaan staan tot hij stopt :j Dan leert hij dat hij niks krijgt/bereikt zolang hij staat te zwaaien (zonder dat je het commando hebt gegeven uiteraard). Bij dit soort dingen, als het echt erg/gevaarlijk wordt, zou ik persoonlijk ook "afstraffen" .. mijn pony weet bv. wat "neen" betekent en hij weet dan dat wat hij op dat moment doet echt niet gewenst is. Dit kan je trouwens bv. aanleren in combinatie met voedsel weigeren (elke keer als hij naar het snoepje wil je hand sluiten & neen zeggen). Maar dit doe ik enkel als ik door zijn idee 'in gevaar' kom, als hij bv. een jambette eruit zou gooien als ik vlak voor hem sta (doet hij niet, maar stel dat ... ). Ik zou dit niet standaard doen want dan ontneem je de zin voor initiatief .. want dat is het gewoon .. je pony denkt zelf na en probeert vanalles om toch iets te bereiken .. en dat moet je niet al teveel ontmoedigen ;) Het is dus een beetje schipperen, maar komt normaal wel goed :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:22

Dankjewel!
Dus ik kom aanlopen, hij probeert het, ik stop, hij zet zijn been neer en ik loop door.

Nee gevaarlijk is het niet, het is ook nog niet een echt jambette, het doet zegmaar dit:
(plaatje van internet)

Afbeelding

Ik weet niet of ik het uberhaupt wel een jambette mag noemen...
Nu ik toch een topic heb, hoe kan ik dit tot een echte gestrekte jambette maken??

samvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:55

dit kan je inderdaad geen jambette noemen. Hij trekt zijn been gewoon op. Ik weet niet hoe je het wel noemt maar verder kan ik niks meer zeggen want [***] heeft alles al gezegd :P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:00

Wat jammer :')
(Hij houd hem wel in de lucht :P)

Hoe moet ik dat een jambette maken, steeds ''zelf'' zijn been uit rekken?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:03

"Zelf jambette maken".. ik zou zeggen, til je been op en sla 'm naar voren uit :+ Haha! Verder hoe je een paard een jambette aan moet leren zou ik zo uit m'n hoofd niet weten. Heb er wel een boek over liggen, schrijfster van het boek zit ook op bokt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:03

Dat is wel een Jambette hoor. Een prima Jambette zelfs. ;)
Verder ga ik met [***] mee. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:58

Oke bedankt, ik geloof dat hij het al een beetje begint op te geven!

Zo doet hij het:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:04

Mooie Jambette hoor! :D

Elk paard doet een jambette op zijn eigen manier dus een foute jambette bestaat eigenlijk niet. ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:08

Yay leuk! :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:49

Kan iemand mij nog helpen?
Ik heb de jambette wat geprobeert te bewerken zegmaar, hij kan hem nu heel mooi echt strekken naar voren.

Maar het is gewoon niet meer te doen, want ik kom de wei in en hij begint al dat been op te tillen, ik zet hem bij zijn stal neer en weer dat beentje omhoog, zet hij hem naar trekt hij die andere omhoog.
Pff ik word er helemaal gek van hij BLIJFT maar proberen het uit zichzelf te doen!
Negeren helpt gewoon niet, hij blijft zelf dat been omhoog doen, en ga ik naast zijn schouder staan om het commando te geven doet hij het ook al zonder dat ik het zeg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:51

Achterwaarts zetten. Als jij naast hem staat en hij gooit hem uit zonder het commando negeer je dat maar als hij het echt helemaal ongewenst doet en negeren werkt niet kun je afstraffen door hem achterwaarts te zetten/stem te verheffen/tikje te geven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:56

Dus van negeren gaan we over op afstraffen :P

Hij doet het ook in andere situaties. Bijvoorbeeld laatst stond hij heeeel even in zijn stal, vind hij niks, dus begint gelijk rondjes te draaien, en dus de hele tijd dat been weer!
Alsof hij dat voor meerdere dingen gebruikt, want hij deed het soms ook al voordat ik er een commando aan geplakt had, dat been optrekken in bepaalde situaties, alls hij wat duidelijk wilt maken ofzo..

En kan ik het niet zonder snoep doen?
Hij komt dan wel niet naar me toe in de wei, maar voor de rest is het een leuker paard zonder beloning uit de hand, geen gebedel en geklooi.