Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dan leert hij dat hij niks krijgt/bereikt zolang hij staat te zwaaien (zonder dat je het commando hebt gegeven uiteraard). Bij dit soort dingen, als het echt erg/gevaarlijk wordt, zou ik persoonlijk ook "afstraffen" .. mijn pony weet bv. wat "neen" betekent en hij weet dan dat wat hij op dat moment doet echt niet gewenst is. Dit kan je trouwens bv. aanleren in combinatie met voedsel weigeren (elke keer als hij naar het snoepje wil je hand sluiten & neen zeggen). Maar dit doe ik enkel als ik door zijn idee 'in gevaar' kom, als hij bv. een jambette eruit zou gooien als ik vlak voor hem sta (doet hij niet, maar stel dat ... ). Ik zou dit niet standaard doen want dan ontneem je de zin voor initiatief .. want dat is het gewoon .. je pony denkt zelf na en probeert vanalles om toch iets te bereiken .. en dat moet je niet al teveel ontmoedigen
Het is dus een beetje schipperen, maar komt normaal wel goed

Haha! Verder hoe je een paard een jambette aan moet leren zou ik zo uit m'n hoofd niet weten. Heb er wel een boek over liggen, schrijfster van het boek zit ook op bokt