Hoe van longeren een training maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Hoe van longeren een training maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:48

Normaal gezien rijdt ik mijn pony altijd, maar ik kwam er laatst achter dat ze het heel leuk vind om gelongeerd te worden. Ze luistert heel goed naar de stem en ik zou dit vaker willen gebruiken. De keren dat ik haar heb gelongeerd waar meer om haar beweging te geven en ik gebruikte daar slechts 1 lijn voor. Nu zou ik er graag wat meer training van willen maken, waarbij zij haar rug mooi kan ontspannen en nageeflijk wordt. Maar wat zijn jullie tips daarvoor? Is het beter om met 2 lijnen te gebruiken en haar de longeersingel om te doen?

Toad

Re: Hoe van longeren een training maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:50

je kunt een pessoa omdoen en haar over balkjes laten draven. Zorg voor veel overgangen en je kunt de balkjes steeds wat hoger leggen (op de grond beginnen). Dit maakt het intensiever en leuker.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:51

Balkjes draven is een goed idee, dat vind ze in vrijheid en onder het zadel ook erg leuk dus dat ga ik proberen!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:56

Met dubbele longe kun je goed trainen. Zo kun je binnen/buiten stelling vragen, hoger en lager instellen maar ook sbw oefeningen uitvoeren. Je moet er even een handigheid in zien te vinden, maar bij wat ervaring is het een uitstekend hulpmiddel :)
Pessoa is ook een goed trainingsmiddel, alleen kan je daar niet variëren van stelling. En voor mijn paard was het geen optie meer, paard bokte net zolang en hoog totdat het bontje op der rug viel :') waardoor het hele effect verdween haha. Toen maar overgegaan op dubbele longe.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:58

Ik longeer zelf met pessoa, of gebruik balkjes in alle mogelijke combinaties. Vroeger gebruikte ik ook twee longerlijnen om het effect van dubblelonge na te bootsen, maar mijn pony werd daar niet zo blij van, vandaar dat ik overgestapt ben naar pessoa.
Je kunt ook oefenen met overgangen. Dus van halt naar draf, stap naar galop etc.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:29

Als ik met dubbele longe ga longeren wat is dan de beste manier om het vast te maken? Gewoon aan beide kanten aan het bit vast klikken en de buitenlijn over de rug laten lopen?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:30

Niet over de rug, maar langs de achterhand :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:35

Bij dubbele lijnen is het beste om de binnenlijn van het bit naar je hand te laten lopen. En de buitenlijn van het bit door de singelring en dan achter de achterhand langs. Op deze manier heb je aan de binnenhand geen hefboom door het door de singel te doen en kan je paard vanaf hier goed zakken en stelling vragen is hierdoor ook makkelijker :).

Succes ermee. Ik heb les gehad van de fysio en bij mij duurde het een tijdje voor het écht goed ging. Gelukkig had ik een paard wat ontzettend goed meewerkt en braaf afwacht op mijn tekens.

Succes!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:17

Misschien een domme vraag tussendoor :o? maar hoe vraag je op de juiste mannier stelling naar binnen (ben bang dat ik het fout doe) geef zachte kneepjes op de binnenteugel. Ben namelijk ook nog niet zo lang met dubbele lijnen bezig en ik ben benieuwd omdat ik mijn paard nu soepeler moet maken en liever geen slof er aan hang 8)7

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:11

Er zijn echt 1001 manieren voor! Met dubbele longe idd, pessoa, longeerhulp (teugel), of met kaptoom gewoon los kan je ook al een hoop trainen. Ik krijg hulp & les in longeren, wat enorm helpt, zo modder ik niet zomaar verkeerd aan maar wordt het op de juiste manier gedaan.