[AR] 2-span corrigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

2-span corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:03

Gister voor het eerst van mijn leven 2span gereden.
We gingen met het span haflingers van mijn buren naar buiten, en halverwege kreeg ik ineens de leidsels in mijn handen. Ik rij wel enkelspan, maar 2span was nieuw voor me. Viel ook nog niet mee ;)

Waar ik tegenaan liep was het volgende.
Op een gegeven moment werd het rechterpaard erg hangerig op mijn hand. Ik wilde dit oplossen, door ophoudingen te maken, en voorwaarts te rijden, maar liep hier al snel vast. Want ophouding aan het rechterpaard = ophouding aan het linkerpaard, en rechterpaard voorwaarts, dan moet het linkerpaard toch mee.
Ik vraag me dus af: Goh, hoe doe je dat? Hoe behandel je een paard individueel als het in een meerspan loopt?

e_horse

Re: 2-span corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:35

Kun je niet met dubbele leidsels rijden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:48

2span rij je naar mijn weten altijd met een gekruiste leidsel. Maar goed, het gaat er niet zozeer om wat ik kan, want wat ik kan is nl helemaal niet belangrijk, aangezien het mijn span niet is. Ik vraag me puur af hoe je zoiets rijtechnisch op lost

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:51

e_horse schreef:
Kun je niet met dubbele leidsels rijden?

Kan diegene van wie het span is niet met dubbele leidsels rijden? :P

Verder ben ik ook wel benieuwd naar ervaren-tweespan-antwoorden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:00

Dat is de vraag toch niet? Het gaat niet om dit specifieke span, het gaat om het corrigeren van een meerspan in zijn algemeen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:02

Als één van je paarden hangt, kun je de kruisleidsels vergespen (bij sommige tuigen kan dat vanaf de bok) zodat een ophouding niet of minder hard doorkomt bij het andere paard (het niet-hangende paard zet je een gat ruimer, het hangende een gat korter)
Eén van de redenen van oogkleppen is ook dat je zweephulp kunt geven aan één paard terwijl het andere het niet ziet.
Bij niet goed mee willen trekken kan je het actieve paard langer in de strengen zetten (of het 'luie' korter).
Kortom, je lost het op door eerst je tuig dusdanig aan te passen dat je wél individueel kunt corrigeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:03

nooit met twee leidsels rijden, maar dat is ten tweede,

ik lees even mee ben zeer benieuwd, actiever corrigeren kan met zweep, maar terug nemen of ophoudingen maken inderdaad geen idee zonder het ander paard mee te pakken, lees even mee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:06

Oh, en daarnaast, als een paard echt niet lekker van het bit af wil lopen in tweespan, is het natuurlijk ook aan te bevelen er in enkelspan aan te werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:08

ja ok, dat kan ik me voorstellen. Maar het kan altijd gebeuren dat een paard in het span zn dag niet heeft en niet wil nageven of inbuigen of wat dan ook. Echt een individueel probleem. Hoe pak je dat op dát moment aan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:09

Leidsels vergespen. Daarom zeg ik, bij sommige leidsels kan dat vanaf de bok en hoef je niet eens af te stappen. En anders dus idd even afstappen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:11

In training kan dat, maar in je proef niet. In geval dat dit in je proef gebeurt heb je dus gewoon pech?
En leidsels vergespen snap ik niet helemaal. Ik had gister op mijn rechter leidsel de rechterkant van het rechterpaard en de rechterkant van het linkerpaard. Als ik dit vergesp, blijf ik toch nog steeds aan 2 paarden zitten? *confused*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:18

Bv als je linkerpaard OK is, zet je de linkertak van het rechterleidsel wat langer (en automatisch de rechtertak van links iets korter). Je kunt dan je rechterpaard wat directer op de rechtstreekse rechterleidsel aanpakken (naar de rechtermondhoek van het rechterpaard), want het stuk naar de rechtermondhoek van het linkerpaard is wat langer, dus komt de hulp daar minder door. Links loopt juist korter naar de linkermondhoek van je rechterpaard, dus met een 'normale' hulp op de linkerleidsel komt die scherper door op het rechterpaard. Je kunt natuurlijk nooit helemaal niet inwerken op je andere paard, maar als je subtiel bent kunt je precies rechts wel bereiken (in dit voorbeeld) terwijl links daar dan minder van merkt.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:03

Wat grappig dat je ook gisteren voor de eeste keer tweespan gereden hebt. Je zult het misschien niet geloven maar ik ook :P
Ik zag gisteren een tweespan rijden en ik wilde wat vragen, en toen stelde ze voor mee te rijden en ik kreeg meeteen de teugels zelf in handen :D
Maar tips heb ik niet voor je, sorry.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:20

Wat Ibbel zegt vergespen. Als je vaker met een span rijdt heb je het al zo vergespt als het beste bij het span past. Daarbij stemhulpen, zweep. En heel veel oefenen zodat je er handig in wordt die ene te corrigeren. Je tikt bij en houdt op. Als je goed hebt vergespt / je leidsels goed hebt kun je dat dus aan een kant opvangen (of juist meer geven)... maar dan ga je wel een beetje uit van het 'gemiddelde' gedrag van je span.
Doen ze opeens heel anders, wordt het weer heel anders, en dat is juist de uitdaging :+
Dat doe je dus in een proef / ter plekke (bij tikken, stem, ophoudingen, die dus beter doorkomen als je leidsel goed is vergespt).
Maar het is lastiger dan in enkelspan that's for sure.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:59

Bij een tweespan kun je een paard niet corrigeren door een ophouding te maken omdat je het andere dan immers ook stoort. Het andere paard om deze reden langer in het leidsel te zetten is dus ook onzin.
Een tweespan hoort te lopen (net als een enkel) op een block. Dat wil zeggen handen stil houden (niet trekken en niet geven).
Erg belangrijk is het daarom om te weten waarom het paard dramt. Is het een kwestie van africhting, wil ie te hard of doet de ander te weinig. Aan de hand daarvan kun je een aanpassing gaan doen maar dat is hier nog niet uit op te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:35

Nou je zult wel veel meer ervaring hebben met tweespan als ik, ben ik van overtuigd, maar als je goed vergespt kun je wel degelijk 'iets' sleutelen, is mijn ervaring... natuurlijk niet veel, maar wel wat. Ik neem aan dat je dat bedoelt met 'aanpassing doen'? Want natuurlijk is het zo dat als je je leidsels gewoon in je handen hebt en gewoon aan het rijden bent, je er verder niets aan kunt veranderen. Wat ik bedoel is dat als je je kruisleidsels in ander gat dan normaalgat zet, je het ene paard meer of minder ruimte geeft, dus eerder doorkomt met je ophouding / op meer of minder druk kunt houden.

Onze Alwyn had veel minder druk nodig dan onze Snuit. Alwyn stond wat langer, Snuit wat korter. Dat bedoel ik. Dan kun je ze ook rijden als een blok en gaat het ook lekker lopen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:07

Wij zetten een wat luier paard (of een paard dat extra aanwijzingen nodig heeft) aan de linkerkant van het span, oftewel onder de zweep. Lukt het niet om aanwijzingen te geven via de leidsels, dan kun je hem erop attenderen met je zweep zonder dat het rechter paard er "last" van heeft. En mocht dit paard vaker "hangen", dan kun je hem inderdaad (zoals eerder aangegeven) tijdelijk met enkelspan corrigeren. Je kunt de kruisleidsels ook zo plaatsen, dan het leidsel van het "lastige" paard onder hangt waardoor je het andere paard minder hindert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:26

Paard wat op mn hand ging hangen staat normaal idd ook links (goh, opvallend ;) ) maar nu even rechts ivm de stelling.
Welke leidsel er onder zat durf ik zo niet te zeggen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:42

Dan loop je grote kans dat als het paard een volgende keer weer op links staat, je er minder last van hebt omdat je het dan sneller en makkelijker kunt corrigeren met je zweep. Op rechts zul je toch je leidsels met 1 hand los moeten laten en zo'n handeling maakt de timing van het corrigeren lastiger.