Houden paarden van rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Houden paarden van rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:15

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Mijn idee: Nee. Natuurlijk, ze tolereren ons op hun rug, vinden het op z'n best wel okee maar ik kon me er niets bij voorstellen dat ze het echt leuk zouden vinden.

Hartelijke et lijkt mij persoonlijk nou niet echt geweldig om zo'n mens de bak rond te zeulen, maar vinden paarden dit dan echt leuk, leuker of net zo leuk als grondwerk?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Houden paarden van rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:22

Ik heb er werkelijk géén idee van, maar ik vind het wel prachtig geschreven en een prachtig verhaal! :D
Ik zit nog in de eerste fase zeg maar, momenteel rijden we niet omdat ik A: het idee heb dat hij er geen zak aan vindt en B: door fysieke problemen van ons beiden ik er zelf ook geen zak aan vind ...

Maar wie weet komen we ooit nog wel in zo'n fase als jullie, ik kan het me haast niet voorstellen maar zeg nooit nooit :+ Soms kriebelt het wel eens om het nog eens te proberen, maar ik weet het niet, ergens heb ik er toch niet zo'n grote zin in :+ We doen wel andere dingen :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:23

Zolang mijn paard niet zegt dat hij het niet leuk vind blijf ik er gewoon op rijden hoor..
Hij heeft niet voor niets een mond gekregen :))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:07

Blijkbaar is de opstapoefening toch goed onthouden. Mijn ervaring dat het soms wat langer duurt voordat het kwartje écht valt en ze er dan meer genoegen in scheppen en de beloning graag in ontvangst willen nemen. Zou dat kunnen?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:21

Ik heb ook altijd het idee gehad dat ze het rijden accepteren en als je het een beetje leuk brengt er ook wel lol in kunnen hebben... maar of ze het nu zelf zullen kiezen... nou...

Euhm, ja af en toe wel.

Ikzelf rij eigenlijk niet zo vaak, maar als ik rij stap ik altijd op met een 'opstapkrukje'.
Maar enige tijd geleden, na wat grondwerken, toen ik naar de wei terug wilde lopen met het paard, liep zij zelf ineens heel fanatiek naar het opstapkrukje, parkeerde zichzelf ernaast en bleef stil staan.
Ik heb haar nooit echt geleerd naast het krukje te staan (sleep het krukje altijd naar haar), beloon haar niet voor ernaast staan, maar wel voor het opstappen waarna we ook altijd gaan rijden.

Maar paard was redelijk overtuigend over het feit dat ze nu toch naast het opstapkrukje moest staan, dus ik ben der maar opgeklommen en ze nam niet eens de moeite te wachten voor de beloning maar begon gewoon gezellig met mij erop rond te stappen...

Deed ze het voor de beloning? (waar ik haar voor moest laten halthouden?) of omdat ze zin had om even samen rond te wandelen?

Helaas hadden we geen koninkrijk te redden of verdedigen of andere heroïsche acties om te ondernemen behalve gezellig even rond stappen... maar toch.

Als ze het rijden zat is parkeert ze zichzelf wel altijd keurig naast het krukje waarna ik er ook altijd eigenlijk afstap.

Sindsdien is ze dit steeds vaker zo gaan aanpakken, zit ik er niet op en gaat ze ernaast staan stap ik op, zit ik er op en gaat ze er naast staan stap ik af.
Vooralsnog werkt dit vrij goed :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:49

Mijn paarden vinden het wel leuk om af en toe uit de paddock paradise te gaan. Ze gaan zelf al klaar staan bij het hek. Soms laat ik ze zelf ook bepalen waar we naartoe gaan met buitenrijden, dat vinden ze erg leuk :j. Ineens kom je op plaatsen waar je zelf nooit opgekomen zou zijn :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:59

Als ik dat doe, dat zelf laten bepalen, dan gaat ze van het pad af zo de bossen in en mag ik dertig laaghangende takken ontwijken en mijn best doen dat mijn been niet door een boom word geschampt. Ow en ze springt dan over boomstammen heen, dus dat is helemaal drama.

Maar, ik weet het eigenlijk niet. Ik heb niet vaak een paard mee gemaakt dat rijden leuk vond. Mijne ook niet. Ik reed toen ik 12 was wel Western en had drie verzorgpaarden. Dan pakte ik vaak de makkelijkste omdat ik nog veel moest leren en dan was het andere paard het er niet mee eens. Die wilde heel graag rijden en dan begon ze te hinniken, te briesen en te slaan, net zolang tot je daar naartoe ging en er een zadel opgooide. Was heel onrustig tot je er met een zadel aankwam. Superleuk. Was alleen wat te pittig voor me onder het zadel dus reed haar niet vaak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:23

ElineS schreef:
Als ik dat doe, dat zelf laten bepalen, dan gaat ze van het pad af zo de bossen in en mag ik dertig laaghangende takken ontwijken en mijn best doen dat mijn been niet door een boom word geschampt. Ow en ze springt dan over boomstammen heen, dus dat is helemaal drama.

Baasje afsmeren aan een boom :+

Die van mij kiezen wel paadjes waar ze inkunnen gelukkig. Kiezen ze een pad dat echt niet kan (oprijlaan van een huis :+ ) dan stuur ik wel bij :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:36

Arabesk schreef:
ElineS schreef:

Baasje afsmeren aan een boom :+

Die van mij kiezen wel paadjes waar ze inkunnen gelukkig. Kiezen ze een pad dat echt niet kan (oprijlaan van een huis :+ ) dan stuur ik wel bij :D

Aaaaaauuuw. :')
Ik heb ook nog het probleem dat als ze de weg kent ze dan omkeert en mooi richting huis gaat :evaw: . Nee, ik moet wel sturen. Kan haar wel gewoon met lange teugel laten lopen, sjokt wel mooi door, maar als ze dan een andere kant uit wil moet ik er wel met mijn benen bij zijn.

Nee, rijden vind zij niets. In de bak niet en buiten ook niet. Zelfs wandelen vind ze niet zo gezellig. Ze staat liever lekker op de weide niets te doen. Ik ben me nu aan het inlezen voor vrijheidsdressuur, misschien dat ze dat wel leuk vind. Ze heeft wat uitdaging nodig :) . En wie weet parkeert ze zich dan straks ook wel naast een opstapje :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:43

In ieder geval een prachtig verhaal! (ben dol op penny verhalen) En ja, ik geloof dat paarden het leuk vinden om met ons samen te werken, en dus ook om bereden te worden :j

Dit is denk ik wel eerder als er sprake is van samenwerking, en niet als het enkel om opgelegde commando's gaat. Mensen die paard berijden zullen het dus niet zo snel ervaren als mensen die met hun paard rijden ;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:48

ik heb een tijdje een merrie gereden waar al een paar jaar niks mee was gedaan, ook niet gereden dus.

Van haar weet ik echt heeeel zeker dat ze het geweldig vond om te werken, begon al helemaal enthousiast te doen, af en toe uit zichzelf een galop wissel er tussendoor als ik net iets te ver door recht stelde, dat vond ze echt helemaal geweldig dat merkte je echt aan haar. Ook naar het bos vond ze super.

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:54

Tommy loopt altijd hardstikke leuk mee.
Oortjes naar voren en lekker briesen.
Tuurlijk, eten is ook een erg belangrijk aspect van zijn leven, maar af en toe lekker naar buiten vindt ie ook niet mis...
En als er niemand op zou zitten, zou die dat ook nooit doen..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 01:23

hihi TS, wat heb je dat leuk geschreven!

Mijn paardje vond het bos maar niets toen hij bij mij kwam. De overgang van Amsterdam naar de Veluwe is een flinke geweest voor hem, daar heeft hij echt aan moeten wennen.
Bomen waren doodeng, laat staan als daar reeen of andere paarden doorheen liepen. Heb het heel rustig aangepakt met hem, en uiteindelijk is het kwartje toch gevallen. Op gegeven moment heeft paardlief de ontdekkingsreiziger in zichzelf ontdekt en gingen op vreemd terrein die oortjes ineens erop, sindsdien heeft hij niet anders gedaan.
En ja, ik denk dat hij het leuk vindt om te werken. Wekelijks rijd ik nu zo'n 60 km buiten met hem; 1x 25 km, 2 x 15km en nog 1 of 2 korte ritjes en daarnaast nog bakwerk. Na een lange rit heb ik een intens tevreden en compleet voldaan paard. Hij vindt het heerlijk om te werken en is juist niet te genieten als ik 'm een dag of meer laat staan.
Wat dat betreft is het ook een kwestie van gewenning en het leuk maken, maar denk ook dat de werkwilligheid per paard absoluut kan verschillen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 01:39

Wat leuk geschreven Ts!
Mijn paard vind alles leuk waarmee hij een complimentje kan verdienen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:43

Allereerst, heerlijk verhaal! Wat ontzettend gaaf als juist zo'n paardje het ineens zelf gaat aanbieden! :j

Ik heb zelf wel gemerkt dat mijn twee verzorgpaardjes rijden best leuk vinden. Alleen al het feit dat ze los opgezadelt kunnen worden lijkt me al genoeg zeggen. Ze zijn beiden snugger genoeg om te beseffen dat dat zadel er niet voor decoratieve doeleinden op komt te liggen.
De één is vaak zó enthousiast dat ze alvast zelf in de bak rondjes gaat lopen terwijl ik er nog op moet. Totdat ze merkt (door mijn 'Hey, ben je niet wat vergeten?' misschien :P ) dat ik er nog niet op zit en ze dan zuchtend 'Mens, schiet dan ook eens op' terugloopt. Of ik hou haar bijtijds tegen maar wordt dan alvast de bak ingedouwt.
Mag er soms niet eens af ook. Haltoefeningen doet ze dan netjes maar zodra ik een voet uit de beugel haal gaat ze er als een haas vandoor, in een vlotte stap dan.
De ander staat wel te zuchten en te steunen als ik met een zadel aankom maar eenmaal bezig kan ze bloedfanatiek zijn. Fröbelen, zoals proberen hoofdstelloos, zadelloos of allebeiloos (hier liep ze pontificaal de stal in en maar omkijken 'Als we niets gaan doen ga je er maar vanaf ook' :') ) te rijden, vind ze maar niks, maar echt werken, dingen doen die ze moeilijk vind, daar wordt ze helemaal blij van. Het toppunt van lol is hard galopperen, stoppen en omdraaien of ala barrelracen met pionnen. Daar wordt ze zo allemachtig gek van dat ze dat na één keer uitleggen uit zichzelf al doet. :D

Kan me heel moeilijk indenken wat een paard nou zo leuk vindt aan dat er een mens op z'n rug zit die van alles van 'm vraagt, jammer dat je niet echt in die koppies kan kijken. Zouden ze het leuk vinden omdat wij het leuk vinden en ze dat voelen (jij blij, ik ook blij?), zouden ze zo'n will to please hebben dat ze gewoon moeten, zou het gewoon om de beloning gaan of maakt rijden iets specifieks geestelijk en/of fysiek los wat erg prettig voelt (zoals een stevig end sporten waar je doodmoe maar heerlijk van in je lijf gaat voelen en dan iets wat alleen loskomt bij lopen met extra gewicht)?
En dan vind ik dat laatste nog wel het meest voor de hand liggen, aangezien die andere ook op andere manieren bereikt kunnen worden, bv via grondwerk, longeren of wandelen.
Maar het is hoe dan ook leuk als paardlief er ook leut aan heeft. Niets zo gezellig als samen met paard lol trappen. :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:39

Eigenlijk zou iedere ruiter een keer moeten dansen met een fijne danspartner, 1 die je echt kan leiden op een vriendelijke, maar kordate manier. Dus geen tenentrapperij, geduw en getrek en vervolgens een bocht waar hij zo groot wegstapt dat hij je achter zich aansleept ;)
Geleid worden is namelijk ongelovelijk prettig! Gewoon verstand op nul en voelen, je mee laten nemen door iemand en dat je voeten ineens dingen doen die je nooit voor mogelijk gehouden had. Samen in 1 vloeien, elkaar direct begrijpen zonder woorden en doordat je aan elkaar steun hebt kan je veel sneller, vloeiender en lichter beweeg als een persoon alleen.
En ik denk dat goed paardrijden hier heel erg dichtbij komt voor het paard...

Jauke heeft er geen enkel probleem mee als ik op zijn rug wil, hard werken is nog wel eens zuchten, maar lekker het bos in, of nog liever, het water in, vindt hij heerlijk! Hij staat ook bijna altijd los als ik zadel en ik stap meestal op door zelf op het krukje te gaan staan en hem te roepen, dan parkeert hij zich ernaast. Als ik het een keer in mijn hoofd haal om te gaan wandelen met hem dan vindt hij dat werkelijk stop vervelend. Mijn looptempo ligt beduidend lager dan het zijne en ik vind het wel prettig als hij naast me loopt en niet voor me uit. Ik heb dan echt het idee dat hij dan denkt "mens, ga toch m'n rug op >;) " maar dan letterlijk :+

Ik heb overigens het idee dat Llevado, mijn jonkie, stik jaloers is als ik op Jauke stap. Als ik ze samen in de bak heb en ik roep Jauke staat Vado als eerste bij het hek en wordt vervolgens door Jauke aan de kant gebeukt die gewoon zijn kont richting hek gooit (stond daar iemand dan?) stap ik in de wei even op Jauke staat die kleine er ook meteen met zijn neus bovenop enz. Wie weet is het net als met mij vroeger met de afwas, mijn broer mocht wel al helpen en ik nog niet want ik was te klein. Tegen de tijd dat ik ook mocht was ik het helpen na 3 keer wel weer beu :+ Maar goed, niet mogen maakt natuurlijk verlangen naar :+

Maar ik vraag mezelf echt met regelmaat af waarom ik er toch zo perse op moet zitten, en niet alleen ik, al die mensen? Een hond willen we toch ook niet opzitten? Ik merk het op shows ook vaak, kinderen die langs de neus weg hardop zeggen dat ze nog nooit op een fries gereden hebben O:) Terwijl ze zoveel mogen knuffelen als ze willen, maar dat is "niet voldoende". Gek toch? Bij een hond heb ik nooit zoiets van, daar zou ik wel op willen zitten. Ik zou mijn paard overigens absoluut niet weg doen als ik er niet meer op zou kunnen, maar ik vind rijden wel echt een meerwaarde, al is het alleen maar in de wei op zijn rug hangen en hem door zijn manen kroelen, heerlijk! Maar waarom? Ik weet het nog steeds niet te onderbouwen :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:54

Mijn oudere merrie vindt wandelen ook helemaal niks, ik loop veel te langzaam ;)
Of paarden rijden leuk vinden hangt ook van het paard af. Het ene paard doe je er geen echt plezier mee, een andere juist wel. Het zal ook per paard verschillen waarom ze het leuk (of niet) vinden.

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:23

Als mijn paard iets niet leuk vind doet ie het ook gewoon niet :') Maar ik rijd gewoon en hij komt nog altijd naar het hek toe rennen en hinniken, dus hij zal het wel leuk vinden :')

pip12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:46

ik denk dat de meeste het wel leuk vinden, maar dat het per onderdeel verschilt.
ik ken een paard die word helemaal blij als hij hindernissen ziet!
en bijna alle paarden houden wel van crossen door het bos, denk ik zo

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:49

Als je ze niet beleert zullen ze ook niks missen ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:22

Mooi verhaal!
Ik denk wel dat paarden grondwerk veel leuker vinden dan rijden.
Het verschilt ook per combinatie of het paard het rijden leuk vind, vind ik.
Ik denk ook wel dat paarden het opzich wel leuk kunnen vinden als je ze even lekker laat racen, maar ik denk dat ze het eigenlijk pas niet leuk vinden als je heel veel zeurt en ruig rijdt. Maar of ze het over het algemeen echt leuk vinden kan ik niet zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:23

Mijn oudere merrie vindt grondwerk zeker niet leuker dan rijden, erger nog, ze vindt het flauwekul :P
Wat het jonge ding ervan gaat vinden zal nog wel blijken, voorlopig zijn we nog wel even op de grond bezig met haar ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:13

Mijn paard vindt grondwerk ook niet leuker dan rijden. Op de een of andere manier vindt hij het heel leuk om samen dingen te doen, het moet natuurlijk wel afwisselend en uitdagend blijven... maar er zijn weinig dingen waar ik hem meer plezier mee kan doen dan een knoertharde galop met mij op zijn rug en losse teugels :') Hij zal me dan ook nooit laten vallen, tenzij hij zelf onderuit gaat :j
Dus ja, ik denk dat mijn paard rijden op zich leuk vindt. En aan mij de taak om dat zo te houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:57

Alles wat een paard onder het zadel doet zou het liever los doen (zoals die flinke galop, dat rondje bos enz enz). Gezien dat niet kan is rijden iets wat een paard afwisseling brengt, maar dit is dus eigenlijk bij gebrek aan de betere optie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:36

Daar ben ik het dus echt niet mee eens :n