[AR] beleren voor kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sweetyash17

beleren voor kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:31

Hallo allemaal:)

Ik heb een welshje van 5 jaar,
zelf beleerd onder het zadel ging super!
Nu wil ik haar voor het karretje beleren, loopt al met tuig en leidsels nu heb ik dus een vraag,
stoppen kan ze al, draven, galopperen,
nu wil ik dus vragen hoe kan ik haar het best leren om achteruit te lopen??

Alvast bedankt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:35

Je stelt volgens mij twee vragen: je wilt je pony voor een kar beleren en je wilt het achteruit laten lopen?

Ik kan je in ieder geval een antwoord op het beleren geven:
Beleren voor een kar is niet verstandig om zelf te doen, maar moet je met behulp van een professionele menner laten doen. Hij/zij kan je precies uitleggen hoe je op de juiste manier te werk gaat. Zelf aanrommelen kan gevaarlijke situaties in de hand werken.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:38

idd zorg voor begeleiding, ik loop stage op een bedrijf waar ze ook mennen en moest met een jonkie mee die voor het eerst voor de kar liep, dit was best pittig en je moet echt bij de les blijven, zoiezo moet er iemand mee die het paard beet kan houden!
gewoon hulp vragen dus! zo voorkom je gevaarlijke situaties. :j
en trouwens, achteruit en achter de kar is geen goede combinatie :x

Revanches

Re: beleren voor kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:11

OPG-->AR

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:21

ja dat heb ik ook, ik doe het ook niet alleen maar met een professional die zelf 4 paarden bij haar op stal heeft laten plaatsen voor het beleren, maar aangezien zij alleen de maandag komt en ik zelf het tuigje om kan doen en al bepaalde dingen zelf kan doen en zei dat een aantal keren met mij heeft gedaan, wou ik alleen even weten hoe ik haar dat het beste zou kunnen leren en nee ik ben niet zo'n wezeloze die zomaar wat doet ik denk eerst wel na voordat ik wat doe en ik doe het dan nog niet alleen want ik ben met iemand anders voor het geval het fout zou gaan

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:22

Achteruit leren lopen is handiger om aan te leren nadat ze voor de wagen lopen. Het is namelijk erg lastig wanneer ze net voor de kar staan en ze hem in de achteruit zetten...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:52

BlackDevils schreef:
Achteruit leren lopen is handiger om aan te leren nadat ze voor de wagen lopen. Het is namelijk erg lastig wanneer ze net voor de kar staan en ze hem in de achteruit zetten...

:j Helemaal mee eens. Hier leren ze het pas als ze echt goed beleerd zijn voor de wagen en ook vrij 'stabiel' zijn zeg maar. Dat achterwaarts kunnen ze heel gemakkelijk tegen je gaan gebruiken, en kan je vertellen dat dat niet fijn is. Mijn Welsh A merrie had het achterwaarts dus ook nog niet geleerd voor ze voor de wagen ging, maar de 2e en 3e x dat ze voor de wagen stond en even moest stil staan, 'misbruikte' ze de broek toch wel even om de wagen achteruit, dóór de rem heen te duwen. Heeft een flinke mep gehad en daarna was het ook over. Dat gaat dus al gemakkelijk, en dat gaat nog een heel stuk makkelijker als ze het achterwaarts al kennen.

In het begin heeft het achterwaarts echt geen meerwaarde, heeft alleen maar nadelen. Lekker laten zitten dus, en pas over een tijd mee beginnen, als ze lang genoeg voor de wagen loopt en dit goed doet.

Wat je wel altijd nog goed kan oefenen, is het halthouden, en dan ook écht stil blijven staan. Waar, wanneer en hoelang jij maar wil. Dat is erg belangrijk.

Daarnaast kan je het wijken voor druk aanleren (als je niet precies weet hoe dat moet, zoek ff op bokt en op google), dan begin je met je handen/vingers, dan bouw je dat uit naar een zweepje, en tenslotte leer je haar dat als jij een tikje/veegje met de slag van je menzweep geeft, dat ze daarvoor op zij moet gaan. Bij de schouder/singelplaats zeg maar, waar je als ruiter normaal gesproken je benen hebt.
Dit is nl. voor straks erg belangrijk, dat ze goed de hulpen van de menzweep kent en begrijpt, ook voor je eigen veiligheid als je straks buiten gaat rijden en ze schrikt ergens van en springt op zij.

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 09:01

ja het halthouden kan ze erg goed :)

het is erg vreemd hoor onder het zadel kan ze egt niet halthouden!, maar nu met een tuig om en ik zeg ho staat ze gewoon helemaal stil!:), en blijft ook staan zodra ik zeg voorwaarts loopt ze weer:) ze blijft me verbazen, toen ik haar kocht was ze onbeleerd, op het moment dat ik bij haar ging beginnen met het beleren onder de man deed ze alsof ze al beleerd was!:O, en nu met het tuig doet ze alsof het gewoon is en loopt ermee weg!:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:05

Mooi zo!
Pas daar wel een beetje mee op hoor, kan ook zijn dat ze een beetje 'overdonderd' zijn en daarom zo 'rustig' blijven en doen alsof ze alles al kennen. Ken er genoeg die de 1e x dat je ze voor de wagen zet, echt er zo mee weg lopen, maar de 2e keer helemaal in verzet komen en/of in paniek raken.
Maar het scheelt ook dat ze al iets ouder is; mijn welsh a heb ik dus ook helemaal groen aangekocht, en tijdens het beleren pakte ze alles zó ongelofelijk snel op, dat je idd bijna zou denken dat ze het al kende. Toch heeft ze de 2e, 3e en 4e keer voor de wagen alles wel ontzettend uitgetest. Was daar al op voorbereid, dus kon goed ingrijpen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:09

JoyCiej007 schreef:
BlackDevils schreef:
:j Helemaal mee eens.
Ik ben blij dat het de instemming van onze AR-goeroe ook kan dragen. :Y)

JoyCiej007 schreef:
Ken er genoeg die de 1e x dat je ze voor de wagen zet, echt er zo mee weg lopen, maar de 2e keer helemaal in verzet komen en/of in paniek raken.
Wat en hoeveel heb jij eigenlijk beleerd?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:19

Waar slaat dit nou allemaal weer op, alsjeblieft zeg :O

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:33

Omdat in deze maatschappij veel mensen een grote mond hebben maar het in praktijk vaak erg tegen blijkt te vallen.
Een gefundeerde mening uit ervaring is er vaak niet bij.

Maar geef eens een eerlijk antwoord...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

'ken er genoeg' is wat anders dan 'IK heb er al genoeg gehad'. Lezen is ook een kunst. En nee, dat is geen terugkrabbelen oid, ik heb het bewust zo geschreven. Ken mensen die er aan de lopende band beleren, en ja, daar zaten er ook zat tussen die, ondanks zorgvuldige voorbereiding, de 2e of 3e x ineens heel anders reageren. Wil niet zeggen dat dat 'ken er genoeg' op mij zou slaan.

Als je dat zo graag wil weten van mij; een stuk of 6. En ja, dat betreft dan kleintjes, shetten en welshjes. Waarom? omdat ik ook een stuk minder 'feeling' heb met die groteren. Als ik daar nu eentje van vast heb dan is me dat ineens toch wel erg 'groot', als je al jaren niet meer echt met grote paarden hebt gewerkt.
En nee, dat zijn er vast niet zoveel als dat jij er hebt beleerd. Maar maakt dat iets uit dan, maakt mij dat 'minder'?!
Heb nooit gesuggereerd dat ik alles zou weten en dat ik aan de lopende band beleer, absoluut niet.

Verder hoef ik daar eigenlijk natuurlijk geen verantwoording voor af te leggen.