Been schrapen/stampen uitbreiden naar de jambette, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Been schrapen/stampen uitbreiden naar de jambette, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:15

Misschien dat er eerder al topics over zijn geweest, maar ik kon het zo 123 niet vinden!
Sorry als het dus wel zo is! :)

Mijn verzorgfries kan op het commando 'been' heel hard met haar voet stampen, dus een soort schrapen..
Nu heb ik al meerdere keren geprobeert dit uit te breiden naar de jambette (dat ze hem dus echt even hoog houdt), maar dat lukt maar niet... :=

Heeft iemand tips?

Ze reageert erg goed op het commando, wanneer ik 'been' zeg en haar been aantik, doet ze het al.
Maar ze stampt alleen maar heel hard, of schraapt eventjes.

Bedankt! :)

Eske_B

Re: Been schrapen/stampen uitbreiden naar de jambette, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:47

Ik lees even mee, dat probleem heb ik ook

linkipinki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:22

Er zijn twee manieren die ik weet om het te leren. Of je leer je paard je zweep (of target) aan te raken met zijn been, dus pas belonen als hij tijdens het schrapen per ongeluk je zweep aanraakt en hem zo stap voor stap aanleren dat het pas juist is als hij de zweep raakt en niet zozeer het het schrapen zelf. Ook belangrijk om te belonen (eventueel klikken als je met clickertraining werkt) als hij in de lucht is en niet als hij met zijn voet de grond raakt. En zo steeds je zweep hoger houden. Zo leer je hem zijn been hoger optillen.

de tweede manier is pas belonen als hij twee keer schraapt als hij dat door heeft pas als hij 3x na elkaar schraapt en later 4x, meestal vinden ze dat lastig en houden ze hun been wat langer in de lucht in plaats van telkens opnieuw te schrapen precies wat hij moet doen dus! en natuurlijk direct belonen dan. dit traint meer de lengte van het been omhoog houden, je kunt dus ook de twee manieren combineren.

Dit zijn tips die ik uit boeken heb, zelf ben ik ook nog niet zover ;) hopelijk heeft het jullie toch al wat geholpen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:35

Ik deed bij mijn paard soms carrotstick in z'n knieholte(?) houden, zodat ie z'n been omhoog/naar voren deed. Of z'n been zelf voorzichtig vooruit trekken. Wel uitkijken met schrapende paarden, dat je geen trap krijgt

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:01

Mijn shet deed dat ook.
Ik tikte haar ben aan en dan ging ze schrapen.
Toen heb ik telkens haar been in de houding van de jambette getild en op den duur kreeg ze het door en deed ze mooi de jambette.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:01

Dilan1993 schreef:
Ik deed bij mijn paard soms carrotstick in z'n knieholte(?) houden, zodat ie z'n been omhoog/naar voren deed. Of z'n been zelf voorzichtig vooruit trekken. Wel uitkijken met schrapende paarden, dat je geen trap krijgt

zie ik nu dit helpt vast ook heel goed zit mijn manier ook bij *D

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:25

deed onze verzorgshet eerst ook,
wij herhaalde het gewoon telkens, en nu snapt hij het! Gewoon vaak doen, je pony snapt vanzelf dat hij iets hoger moet doen!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:06

Dat heeft eigenlijk bijna iedereen in het begin. Ik zelf heb alleen of heel uitgebreid beloont als de pony het een keertje wat hoger deed! Zo wisten ze dat ze een snoepje kregen als ze het been hoger optilden! :)

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:20

Wat je ook kan doen, is het jambette vragen en dan het been een soort van opvangen, en naar voren strekken. Op het moment dat je hem op de goede hoogte hebt getild, geef je je beloningssignaal en de beloning. Ik dacht bij mijn pony dat het me ook nooit zou lukken. Ze tilde haar been namelijk alleen maar op. De manier die ik hier heb beschreven heb ik elke dag, een week lang volgehouden, en nu geeft ze een geweldige jambette die ik nu weer heb uitgebreid tot spaanse pas. Succes! :D