Clicker of geen clicker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaLOVES

Clicker of geen clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 09:28

Hallo bokkers :D

Ik ga beginnen met VD en nu is mijn vraag zou ik met een clicker werken of niet?
Want wat zijn de voordelen van een clicker? Is de clicker makkelijker mij lijkt dat namelijk wel.
Maar ik weet niet wat mensen met clicker ervaring ervan vinden of ze de clicker beter vinden of je stem :o

Hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:53

Ik heb vorig jaar een clickertraining gevolgd met mijn paard en de trainer zei dat het eigenlijk niks uitmaakt of je een clicker gebruikt of je stem, als je maar altijd hetzelfde unieke geluid gebruikt. Hij gebruikte dus een clicker omdat die altijd hetzelfde geluid maken en dat geluid is niet in de normale omgeving van een paard te horen. (klikken met de tong doen heel veel mensen, dus dan kan je paard in de war raken)

Eske_B

Re: Clicker of geen clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:56

Met de clicker kan je wel sneller belonen dan met je stem, alleen moet je paard wel eerst leren clicker=beloning.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:58

Een clicker maakt altijd hetzelfde unieke geluid. Als jij beloont met je stem met bijv. 'goedzooo' en je bent die dag eigenlijk in niet zo'n goede bui dan merkt je paard dat meteen. Een clicker heeft een neutraal geluid en je paard weet dan dus ook altijd waar hij aan toe is.
Met een clicker kun je ook beter timen wat erg belangrijk is bij VD.
Verder heb je paarden die zonder clicker enorm beginnen te schooien. Bij het aanleren van de clicker leer je je paard dat er alleen een beloning komt als je geclickt hebt. Anders nooit. Dus het is ook een stukje duidelijker voor je paard als jij consequent bent.

Nadelen zijn dat je altijd een hand kwijt bent omdat je al een clicker in je hand hebt. Maar in principe is dit geen probleem, het is even multitasken aan het begin (commando geven, clicken, beloning pakken etc.) maar daar leer je vanzelf handiger in worden.

Ik raad een clicker dus altijd aan. :) Een clicker kun je halen bij de dierenwinkel voor 3 euro ongeveer.
Overigens staat het hier verkeerd dus ik tem even. :)

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:06

Ik heb de clicker dan wel niet bij een paard gebruikt, maar bij mijn hond gebruik ik hem wel.
Ik vind het heel fijn werken. De boodschap is duidelijk, met click zeg je eigenlijk: goed zo, dat wil ik zien en dan hups een beloning erin. Eerst click = beloning aanleren en dan kan je er goed mee aan de slag.
Het is precies zoals het hierboven al werd gezegd. De click is een uniek geluid, niet afhankelijk van je stemming of bijv een overslaande stem.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:13

Een clicker maakt idd altijd hetzelfde geluid. Das het grote voordeel tov je stem. Je stem heb je echter altijd direct bij de hand. Maar wat het aller belangrijkste is, is de timing. Dit werkt heel precies.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:16

Ik bridge met mijn stem.
Veel gemakkelijker dan de clicker, alleen maar voordelen:
Je hebt je stem altijd bij je.
Je hebt je handen niet vol. (probeer maar eens een targetstick bijvoorbeeld een clicker in je andere hand en dan ?? hoe geef je dan je beloning met je derde hand? :D )
Ik vind het juist een voordeel dat je met je stem kan schakelen ik gebruik het woord Yes als bridge.
een hele grote Yessss betekend super ... kan niet beter.
een kleine Yes is ok, kan beter.
Ook dat kun je trainen en werkt bij ons in het voordeel.

Voor de rest..... over smaak valt niet te twisten. Dus als jij die clicker te gek vind is dat natuurlijk ook prima.

Succes

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:30

Janine_L schreef:
Je hebt je handen niet vol. (probeer maar eens een targetstick bijvoorbeeld een clicker in je andere hand en dan ?? hoe geef je dan je beloning met je derde hand? :D )

Voor de rest..... over smaak valt niet te twisten. Dus als jij die clicker te gek vind is dat natuurlijk ook prima.

Succes

Aan mijn clicker zit een elastiekje, die ik om mijn pols doe :) Ik pak de beloning onder de clicker en na de click laat ik de clicker uit mn handen vallen. Dan kan paard meteen de beloning ophalen. En clicker hangt aan mn pols ;) Ideaal :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:33

Aan mijn clicker zit zo'n sleutelring, die hang ik altijd aan een vinger, kan ik m idd gelijk loslaten :D

Ik vind het heel handig werken eigenlijk.. Eerst wel geprobeerd met stem maar ik ben daarvoor veel te emotioneel zeg maar, komt dan idd niet neutraal over :) En als ie t heeel goed doet vlieg ik m ergens vlak na de click om de hals onderwijl veeel snoepjes voerend :=

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:37

ik raad ook clicker aan vind het veel gemakkelijker
om mee te belonen (hangt ook een ringetje aan zodat ie rond men vinger kan)
als ie iets goeds heeft gedaan en hij reageert er ook goed op.
dit hangt ook wat van paard tot paard af,
men vorige verzorg pony reageerde er langs geen kanten op
daar moest je wel met je stem bij belonen.
de clicker zou ik echt gebruiken (als ie der goed op reageert natuurlijk :j ).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:44

Ik heb hier een keer de tip gelezen om Xsss te zeggen als beloning. Klinkt altijd hetzelfde en gebruik je (tenminste ik) verder nooit. Ik ben nogal onhandig dus alles wat mij geklooi scheelt probeer ik, dit bevalt mij prima.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:57

Met je stem kan natuurlijk ook prima al wordt het timen dan gewoon een stuk lastiger. :)
Mijn clicker heb ik links. Zweep rechts, ik geef commando, click, doe zweep in linkerhand, pak beloning, geef beloning, pak zweep weer in rechterhand en ga verder. Zonder clicker voel ik me kaal. :')

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:06

Dankjulllie voor de reactie's :D

Ik denk idd dat ik voor de clicker ga ook een goed advies was zn ding eromdoen en dat kan je aan de vinger hangen idd lijkt me makkelijker :j

Maar ik twijfel opzich wel want wat Janine_L al zei je stem daar komt toch veel uit zeg maar als beloning hoor je dat wel. Maar wat H_nalanta weer zei als je in een rotte bui bent..
dus ik ga denk ik voor de clicker! :D

H_nalanta@ jaa daarom en de clicker is misschien daarom makkelijker omdat mijn paard nog nooit VD ofzo heeft gedaaan en eigenlijk opdringerig word als ik hem beloon.. :? heeel apartt. Maar dat is idd makkelijk de manier hoe je dat doet met de clicker ik ga het een paar maanden proberen en hopen dat het lukt! :j
hahahah jaa je bent het op een gegeven mom. zo gewend met de clicker dat zou ik denk ik ook wel krijgen :')

Nu nog mn boek afwachten die ik paar weken geleden heb besteld en dan probeer ik te beginnen! :j

Heeel erg bedankt voor de reacties :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:59

Graag gedaan!

Bij opdringerige paarden werkt het voedsel-weigeren aanleren vaak heel goed.
Kijk even op www.nalantavrijheidsdressuur.tk hoe je dat aanleert.

Veel succes ermee maar natuurlijk ook veel plezier! :D

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:50

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:30

OPG-->GVL

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:38

Het is misschien wat duidelijker voor je paard. Maar alle paarden reageren er weer anders op. Je kunt het misschien beide proberen?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:59

ik gebruik een clicker met VD-en. Voor mijn paard is het heel erg prettig, dat hij precies weet wanneer hij de oefening goed uitvoert, met de clicker kan je heel secuur timen. Ook weet hij dat hij niet hoeft te bedelen om voer tijdens/na een oefening als hij nog geen click gehad heeft :) Mijn pony had vroeger wel eens de neiging om naar het voer te gaan zoeken, nu doet hij dat niet meer. Ook beloon ik naast de clicker ook met mijn stem, als hij de oefening heel erg goed uitvoert.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:24

Ik zelf werk met vrijheidsdressuur met een clicker. Je kunt er precieze dingen mee aangeven, ik neem even als voorbeeld steigeren. Je wilt je paard of pony hoger leren steigeren, dan doet je paard of pony dat een keer, dan kan je niet op het hoogste moment een snoepje geven. Met een clicker klik je dan op het hoogste moment, dat betekent dan dus dat je het snoepje geeft omdat de steiger daar zo hoog was. Je beloont eigenlijk op het hoogste punt, maar geef het snoepje als ie weer op de grond is. Verder is het altijd het zelfde "geluid", en is de kans minder groot dat je paard of pony gaat bedelen. Pas ná de klik krijgt het paard zijn beloning :) Ik raad dus aan om met een clicker te werken. :)