[NH] Persoonlijk advies gevraagd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sMieke

[NH] Persoonlijk advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 02:05

Hallo,

Ik heb een super gevoelig paard waarmee ik sinds een paar dagen alleen met een halster en omgeknoopt touw lange buitenritten maak.
Nu is mijn vraag:

ik wil verder in het bitloze en natural paardrijden. welke optoming is het beste?! (uiterst gevoelig paard, zeer zachte hand)
en welke maat?

Paard:
Chester is een platenbonte tinker x welsh van 1.39m. Ik heb hem gekregen toen hij 3 was en net ingereden. Inmiddels is hij 9.
Zijn hoofdstel maat is Cob, zijn halstermaat Cob/Pony.
We hebben een hele sterke band en hij luistert dan ook ''volledig'' op stem.
Hij is (over)gevoelig op hulpen. Zeeeeer zachte hand en haast geen beenaanleg (puur gewichtshulp)
Wel eenkennig

Ruiter:
Ik ben 20 jaar, rijd al vanaf mijn 7de jaar. ik ben 1.67 groot. Absoluut geen ankie! maar ik weet wel hoe ik met mijn paard moet omgaan en hoe hij is.
Chester rijd ik eigenlijk alleen op stemhulp.

Verder nog 1 vraag:

Als chester ligt kan ik tegen hem aan liggen en alles eromheen. Maar hoe leer ik hem liggen op commando?

Chester:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 02:41

Somebitch

Re: [NH] Persoonlijk advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:40

Een sidepull of CRB. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:03

Ik zeg ook: ga voor een sidepull of de cross-rope-bridle (CRB).

Het liggen in de vrijheidsdressuur is een combinatie van meerdere oefeningen, en kost dus wat tijd. Inderdaad even googlen voor het hoe en wat :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:10

Wil je ECHT iets leren; echte adviezen, afgestemd op jouw persoontje, jouw paardje en jullie als combi? Of wil je alleen de short-cuts; voor het snelle resultaat? Zonder individueel belang voor de pony.....

In het eerste geval is http://www.dewegvanhetpaard.nl/ erg zinvol. Die begrijpt ook je andere interesses........
Wat jij wil, leer je niet vanaf Google, of uit een boekje. Dat is doen, doen en nog eens doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:21

Als je paard echt zo compleet op je stem gereden kan worden, waarom er dan een hoofdstel aanhangen? :D

Ik zou voor een touwhalster gaan, gewoon voor de sier. Meer heb je dan toch echt niet nodig. Of je moet wedstrijden willen rijden, dan moet je wel een optoming kiezen die bij de desbetreffende discipline toegestaan is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:54

Ik zou ook gaan voor touwhalster met doorhangende teugels. Een touwhalster is licht en hangt losjes om het hoofd. Mijn paarden vinden een sidepull te strak om hun snavel zitten :+

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:16

haha ja ik merkte dat hij met bit en gewoon hoofdstel heel anders reageerde.
nu is hij gewoon super ontspannen.
ik moet wel een stukje langs de weg en ligt links en rechts sturen is altijd wel makkelijk.

alvast heel erg bedankt voor de tips!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:47

Met een touwhalstertje kun je wel wat links en rechts aangeven, dus als je niet heel veel meer nodig hebt is een touwhalstertje zeker wel voldoende.
Ik rij mijn merrie ook buiten op een touwhalstertje en kan daarmee ook tot op zekere hoogte dressuurwerk mee doen. Om haar af te leiden van haar grootste hobby (hard gaan) vraag ik wel eens wat zijgangen en zelfs dat kan redelijk met een los touwhalstertje. Het werkt niet supernauwkeurig, maar je kunt er dingen mee aangeven die goed bevestigd zijn. Het gewone sturen doe ik buiten vooral met mijn houding en eventueel aangevuld met de teugels tegen de hals, als jouw pony gevoelig is zal dat waarschijnlijk ook wel voldoende zijn.