Risse 6-jaar aan dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Risse 6-jaar aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 12:01

Risse is mijn 6 jarige veel te hyperactieve friese merrie.
Wij zijn bezig met ontspanning veeeeeel ontspanning.
Ze is heel losjes in haar lichaam maar zodra het moeilijk wordt verkrampt ze helemaal en begint te rennen.
Wij kwamen dus met de oplossing dubbele lijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je een stuk dat ze haar eigen houding aanneemt.

Afbeelding
Galopje

Afbeelding

laat een berichtje achterr ;)
maar wees aardig wij zijn nog maar kort bezig met dit.

GabberGill

Re: Risse 6-jaar aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:10

niemand voor mijn kanjer :|

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:06

Leuk paard!

Ziet er opzich goed uit. Ik zou de lijn alleen niet tusssen de voorbenen vastmaken, omdat je dan snel een te sterke 'inwerking' (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) krijgt. Je kan de binnenlijn beter direct van het bit naar je hand laten lopen. Zo heb je veel minder druk en kan ze beter ontspannen. Probeer aan de buitenkant veel ruimte te geven om te kijken of ze wil zakken. Ik weet dat dit moeilijk is met friesen, maar dan wordt de rug ook beter gebruikt.

Veel succes!

Edit: nog wat toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 28-06-11 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:11

Op deze manier heb je continue en behoorlijke druk van het bit op de lagen & tong.
Niet zo prettig dus, voor je paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:55

ik snap hem wel ik heb hem nu 4x zo bevestigd omdat ze heel snel en hard wel en dus der hoofd erin gooit. En als ze doorheeft dat ze moet gaan zakken wil ik hem gewoon aan het bit gaan vastmaken. Dat was deze week de planning maar vind het een heel klein beetje te warm om nu hard aan het werk te gaan. Ik had hem al 2 keer zeg maar eerst kwartier zo en 2e kwartier gewoon zoals het hoort.

ik snap het punt zeker maar ik probeer zo min mogelijk druk uit te oefenen en zoals je ook ziet ik zet haar niet vast zodra ze omhoog wil kan ze gewoon omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:58

Als een paard zo racerig/rennerig is, kan de oorzaak liggen in het scheef-zijn. Het paard mòet dan snelheid maken om zichzelf in balans te kunnen houden. Vergelijk het met een motorrijder die in de bochten extra gas moet geven om niet plat neer te vallen.
Een scheef paard mag je nóóit naar beneden dwingen (dat kun je sowieso maar beter nooit doen bij welk paard dan ook).
Het beste wat je kunt doen, is je gaan verdiepen in en bezighouden met rechtrichten. Je zult merken dat hoe meer je paard in balans komt (aan beide kanten ongeveer even soepel en sterk), hoe beter het in rustig tempo kan lopen en hoe meer ze zelf zal en kàn gaan ontspannen en zakken.