Alles gaat goed, tot de galop. (longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Alles gaat goed, tot de galop. (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:50

Hoi,
Mijn pony (Bijna 5 jaar) moet ik uitzonderlijk longeren als ze wat lang heeft stilgestaan.
Ze is altijd érg braaf aan de longe behalve in galop.
Veel bokken ofzo komt er niet van te pas, maar ze trekt me helemaal mee.
Ze trekt dus en draait zich helemaal met haar hoofd naar mij om zich te verzetten.
Heeft dit te maken met haar gedrag? Want ze is érg dominant, vooral tegenover andere paarden.
Hoe kan ik dit het beste oplossen, en wie heeft hier tips voor?
Alvast bedankt! :)

Rider01

Re: Alles gaat goed, tot de galop. (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:53

Los longeren in een kleine vierkante bak of round-pen, zet anders de rijbak/wei af met paaltjes.
Vaak is het toch even moeilijker aan een touw, het verzet kan zijn dat ze het niet snapt.

Als je per se aan de longe wilt kun je ook proberen haar steeds net dat beetje harder te laten draven tot ze in galop valt (wel opbouwen natuurlijk)

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:58

Is ze in stap en draf wel goed aan de hulpen? Zo ja, dan zou het kunnen dat ze de galop gewoon erg moelijk vindt. Misschien heeft ze nog wat weinig bespiering of is ze scheef.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:11

Stap & draf gaat helemaal perfect! :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:12

Wellicht dat ze galop nog lastig vindt? waar longeer je in?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:14

Ik longeer in de springpiste.
Bij ons mag je alleen geen stukje afbakenen met staanders.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:16

Dan heeft hij/zij weinig houvast aan de omheining, dan is het niet zo verwonderlijk dat een jong paard in galop naar buiten valt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:17

Galop op een vrij kleine volte, zoals een longeerring, is moeilijk voor een jong paard, omdat ze dan moeite hebben met hun evenwicht te houden. Een grote volte is makkelijker, dus dat is de reden van het trekken.

Mijn paard longeer ik ong. 1x per week. In het begin had hij ook moeite met de galop: trekken, overkruist galoperen, verkeerde galop en onrustig hoofd. Normaal longeer in met dubbele lijnen, maar bij de galop dit ik de hulpteugels eraf zodat hij het makkelijker had en beter kon letten op zijn evenwicht. Ook zette ik een longeerbakje af met prikpaaltjes. Door hem goed door te laten galoperen en vooral niet te storen met de longeerlijn heeft hij het vrij vlug geleerd. Toen ie het goed kon heb ik het met de dubbele lijnen geprobeerd en sindsdien heeft hij er geen moeite meer mee :)
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 23-06-11 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:17

Het kan heel goed een balansprobleem zijn, juist dan is het beter om eerst binnen een begrenzing te longeren. Met simpele prikpaaltjes en draad lijkt met dat toch niet zo'n probleem? Of misschien mag het niet omdat dan de bodem te veel op dezelfde plaats kapot gelopen wordt.