mijn lieve veulen (2 jaar) myra

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

mijn lieve veulen (2 jaar) myra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:32

Hallo iedereen,

ik heb een "veulen" van 2 jaar en ik wil van haar een heel fijn sportponietje maken. Ik heb haar nu geleerd om met haar te gaan lopen langs de weg en ik kan haar al een hoofdstelletje om doen, hoefjes optillen vind ze nog spannend en alleen vast staan is helemaal een ramp, wie weet hoe ik dat kan oplossen en wat ik haar nu speelsgewijs moet leren, mijn boek gaat niet verder.

groetjes hinke /3

privace

Re: mijn lieve veulen (2 jaar) myra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:18

hallo,
voor een jonge pony is vaststaan nog zeer moeilijk.
je moet vooral veeeeel geduld hebben.
je moet mssn eerst je pony leren stil staan.
1.je staat er naast aan het touw, en hij moet blijven stilstaan.
vanaf hij een stap verder zet zet je 2 stappen terug enzo.
2. je legt het touw op de grond en terug laten stilstaan,
zoals de vorige stap: 1 stap voruit/opzij/achteruit is 2 stappen terug op zen plaats.
3. teugel op de grond en rondejes om hem heen stappen.(hij moet blijven stilstaan)
4. vast zetten, en laten stilstaan
1stap voruit,... 2 stapen achteruit,...
5. hem is alleen laten staan en belonen als hij is blijven staan
6. poetsen maar, en nu mag je ietsje strenger zijn als hij een stap verzet!
hij kent het immers toch en hij mag niet met je voeten spelen

maar hou wel rekening: hij is nog jong! dus alles rustig aan paken.
dit is niet op 1 dag geleerd! je kun best ook een commando woord (bv. stay ) aan het stilstaan vastplakken.

grtjes en veel geluk met de oefensessie!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:36

privace schreef:
hallo,
voor een jonge pony is vaststaan nog zeer moeilijk.
je moet vooral veeeeel geduld hebben.
je moet mssn eerst je pony leren stil staan.
1.je staat er naast aan het touw, en hij moet blijven stilstaan.
vanaf hij een stap verder zet zet je 2 stappen terug enzo.
2. je legt het touw op de grond en terug laten stilstaan,
zoals de vorige stap: 1 stap voruit/opzij/achteruit is 2 stappen terug op zen plaats.
3. teugel op de grond en rondejes om hem heen stappen.(hij moet blijven stilstaan)
4. vast zetten, en laten stilstaan
1stap voruit,... 2 stapen achteruit,...
5. hem is alleen laten staan en belonen als hij is blijven staan
6. poetsen maar, en nu mag je ietsje strenger zijn als hij een stap verzet!
hij kent het immers toch en hij mag niet met je voeten spelen

maar hou wel rekening: hij is nog jong! dus alles rustig aan paken.
dit is niet op 1 dag geleerd! je kun best ook een commando woord (bv. stay ) aan het stilstaan vastplakken.

grtjes en veel geluk met de oefensessie!

Oké super bedankt zal het zeker proberen, heb je nog meer tips /3

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:40

hoofdstel is nog veel ste jong voor zo een jonge pony.
Vast staan, dat is bij een jonge pony een hel.
Mijnes steigerde totdat ze vast hing, uiteindelijk aan 2 touwen aan beide kanten gezet
en dan stond mevrouw rustig. Nu 1tje van 1 die haat het ook om stil te staan, zelfs met zijn eten
staat hij absoluut niet stil. Ik laat hem nu zijn bak leeg eten en daarna staat hij ook nog een tijdje
vast. Soms staat hij een uurtje vast, in het begin mega draaien en onrustig nu een keer of 5 later kan hij ook rustig op rust staan. Ze vinden het alleen erg moeilijk, maar juist geen negatieve aandacht geven en belonen als ze braaf zijn.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:31

quintolover schreef:
hoofdstel is nog veel ste jong voor zo een jonge pony.
Vast staan, dat is bij een jonge pony een hel.
Mijnes steigerde totdat ze vast hing, uiteindelijk aan 2 touwen aan beide kanten gezet
en dan stond mevrouw rustig. Nu 1tje van 1 die haat het ook om stil te staan, zelfs met zijn eten
staat hij absoluut niet stil. Ik laat hem nu zijn bak leeg eten en daarna staat hij ook nog een tijdje
vast. Soms staat hij een uurtje vast, in het begin mega draaien en onrustig nu een keer of 5 later kan hij ook rustig op rust staan. Ze vinden het alleen erg moeilijk, maar juist geen negatieve aandacht geven en belonen als ze braaf zijn.

Mijn veulen vind vaststaan niet zon probleem maar als haar moeder of een van de andere pony's er niet bij in de schuur is vind ze het niet leuk en gaat ze hinniken, en een hoofdstelletje is juist al goed op die leeftijd, alle riemjes zitten nog los dus...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:43

Vanwaar nu weer die haast? Ik begrijp dat je hem met z'n derde jaar ook al wil in rijden?
Laat hem nog even lekker genieten van zijn jeugd, 2 jaar is veels te jong om sowieso iets mee te doen!!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:53

aerdenhout1 schreef:
Vanwaar nu weer die haast? Ik begrijp dat je hem met z'n derde jaar ook al wil in rijden?
Laat hem nog even lekker genieten van zijn jeugd, 2 jaar is veels te jong om sowieso iets mee te doen!!

Ik wil haar helemaal niet al vanaf haar 3de jaar rijden, vanaf 3 en een half jaar zodat ze goed gegroeit is en ik zeker weet dat ik haar niet beschadig. Ik loop met haar veel over de weg en dan doe ik ook een hoofdstelletje om, ik zet er alleen helemaal geen druk op en ze vind het super leuk, het is goed om zo jong te beginnen omdat ze straks zo groot is dat ze helemaal niet te houden is als haar iets niet aanstaat, bovendien staat het zo in het veulenboek. ik wil graag wat tips wat ik haar nog meer kan aanleren, want ze is super leergierig, en ik wil niet dat als ze 3 jaar is dat ik dan alles elke dag moet doen, ik doe nu af en toe wat en dan geniet ze met volle teugen ookal is alles nog wel spannend

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:49

hinke98 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik wil haar helemaal niet al vanaf haar 3de jaar rijden, vanaf 3 en een half jaar zodat ze goed gegroeit is en ik zeker weet dat ik haar niet beschadig. Ik loop met haar veel over de weg en dan doe ik ook een hoofdstelletje om, ik zet er alleen helemaal geen druk op en ze vind het super leuk, het is goed om zo jong te beginnen omdat ze straks zo groot is dat ze helemaal niet te houden is als haar iets niet aanstaat, bovendien staat het zo in het veulenboek. ik wil graag wat tips wat ik haar nog meer kan aanleren, want ze is super leergierig, en ik wil niet dat als ze 3 jaar is dat ik dan alles elke dag moet doen, ik doe nu af en toe wat en dan geniet ze met volle teugen ookal is alles nog wel spannend

zo erg is het nu ook weer niet,,
je pony moet toch al een halstertje enzo kunnen aandoen!
als je van jongs af aan al die kleine dingetjes aanleert ga je er later minder last mee krijgen.
mijn paardje hadden ze op die leeftijd zelfs al spelenderwijs grondwerken mee gedaan:
zoals schriktraining(een plastieke doek ofzo) en gelongeerd.
je hoeft je natuurlijk niet te haaasten,
maar als je rustig alles op zen tijd van die dingetjes aanleert,
hoef je dat niet te doen als je hem zadelmak ga maken.
en je kunt trouwens ook niet gewoon je pony in de wei of stal zetten en er niets mee doen.
wees blij dat ze zich er mee bezig houd, dan krijgt dat beestje teminste liefde!!
grtjes jessy

xUkKiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:37

Mijn pony is 4, dan kan ik haar nog zadelmak maken toch?
Ik wil haar ook leren mennen. :P

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:56

zo erg is het nu ook weer niet,,
je pony moet toch al een halstertje enzo kunnen aandoen!
als je van jongs af aan al die kleine dingetjes aanleert ga je er later minder last mee krijgen.
mijn paardje hadden ze op die leeftijd zelfs al spelenderwijs grondwerken mee gedaan:
zoals schriktraining(een plastieke doek ofzo) en gelongeerd.
je hoeft je natuurlijk niet te haaasten,
maar als je rustig alles op zen tijd van die dingetjes aanleert,
hoef je dat niet te doen als je hem zadelmak ga maken.
en je kunt trouwens ook niet gewoon je pony in de wei of stal zetten en er niets mee doen.
wees blij dat ze zich er mee bezig houd, dan krijgt dat beestje teminste liefde!!
grtjes jessy[/quote]

ja zo denk ik er dus ook over, *D ze vind het ook heel intressant als ik iets met haar doe, maar haar haren invlechten ofzoo lukt nog niet maar dat is logich, alleen poetsen daar heeft ze gedult voor :j haha ik leer haar af en toe wat bij en dan staan haar oortjes alleen maar naar voren haha

dankje voor de reactie trouwens

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:56

xUkKiE schreef:

ja alleen ik zou eerst het tuig omdoen en zoo rondjes lopen is voor een pony ook nog wennen haha

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:36

Er staat toch duidelijk in je profiel dat je je 2 jarige volgend jaar wil gaan inrijden. 2 en 1 is bij mij nog altijd 3!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 11:33

aerdenhout1 schreef:
Er staat toch duidelijk in je profiel dat je je 2 jarige volgend jaar wil gaan inrijden. 2 en 1 is bij mij nog altijd 3!

volgend jaar kan toch ook in de herfst zijn ipv de lente!! :+

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:41

xUkKiE schreef:

als jij hier geen ervaring mee heb niet zelf aan beginnen
zoek iemand met ervaring die je er bij kan helpen

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:10

alicia98 schreef:
xUkKiE schreef:

als jij hier geen ervaring mee heb niet zelf aan beginnen
zoek iemand met ervaring die je er bij kan helpen

Je kan het wel doen maar ik zou wel deskundige hulp vragen idd

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:18

Vaststaan hoeft voor een jonge pony helemaal geen hel te zijn hoor. Mijn nu jaarling heb ik leren vaststaan toen ze 3 maandjes was. Toen liepen we ook al saampjes buiten, ben ik geleidelijk leren poetsen en hoefjes uitkrabben. Alles lekker op het gemakje, en steeds een stapje verder. Ik zet haar altijd vast met haar halster touw aan een binnenband van een fiets. Dat is voor haar nog wat fijner, dat veert mee. Met de tijd wil ik haar ook gewoon vast gaan zitten, maar dit werkt voorlopig nog prima. Tuurlijk moet je niet verwachten dat zon jong beestje al een half uur stil staat.. Die van mij is heel nieuwsgierig (zoals allemaal) en en krijgt heel veel prikkels binnen. Maar dat is ook de leeftijd. Op zich doet ze het prima.

Misschien kun je eerst aan julie vertrouwen in elkaar werken? Lekker beetje wandelen etc. En vast zetten met moeder in de buurt, den dan een beetje poetsen etc. Is ze dan wel rustig? Kan ze dan wel 'rustig' stilstaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:27

hinke98 schreef:
aerdenhout1 schreef:

volgend jaar kan toch ook in de herfst zijn ipv de lente!! :+

Pony is dan nog steeds 3 ;)

Voordat een pony veilig kan vaststaan moet pony echt goed kunnen wijken voor druk op het halster. Anders is de 1e reactie op druk nl trekken=hangen bij vaststaan. Pony moet dat eerst afleren en zelf de druk van het touw af kunnen halen door de richting van waaruit die druk komt te volgen. Dat doe je met leidoefeningen aan de hand.
Kan pony dat eenmaal echt goed, dan kan je pony vastzetten. Tussenversie is om longe te gebruiken, die haal je door de ring waaraan je vast wil zetten en uiteinde hou je zelf vast. Licht spanning op de longe zetten totdat pony naar voren gaat (in het begin kan dat niet meer zijn dan gedachte aan naar voren of gewichtsverplaatsing). Dan onmiddellijk druk eraf, paar sec. rust en opnieuw vragen. Zelfde principe gebruik je ook bij de leidoefeningen trouwens. Pony kan het in het begin moeilijk vinden omdat jij ergens anders staat dan bij de leidoefeningen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:15

mirka1994 schreef:
Vaststaan hoeft voor een jonge pony helemaal geen hel te zijn hoor. Mijn nu jaarling heb ik leren vaststaan toen ze 3 maandjes was. Toen liepen we ook al saampjes buiten, ben ik geleidelijk leren poetsen en hoefjes uitkrabben. Alles lekker op het gemakje, en steeds een stapje verder. Ik zet haar altijd vast met haar halster touw aan een binnenband van een fiets. Dat is voor haar nog wat fijner, dat veert mee. Met de tijd wil ik haar ook gewoon vast gaan zitten, maar dit werkt voorlopig nog prima. Tuurlijk moet je niet verwachten dat zon jong beestje al een half uur stil staat.. Die van mij is heel nieuwsgierig (zoals allemaal) en en krijgt heel veel prikkels binnen. Maar dat is ook de leeftijd. Op zich doet ze het prima.

Misschien kun je eerst aan julie vertrouwen in elkaar werken? Lekker beetje wandelen etc. En vast zetten met moeder in de buurt, den dan een beetje poetsen etc. Is ze dan wel rustig? Kan ze dan wel 'rustig' stilstaan?

ja ik heb met haar al wel rondjes gelopen van 2 kilometer, in het begin hoort ze haar mama nog en dan wil ze niet is ze eenmaal bij mama weg dan is ze niet bij te houden, als we andere paardjes in de wei tegenkomen dan stoppen we even om te snuffelen en lekker gras te eten, dat vind ze helemaal fantastich, en een band ja die heb ik al met haar alleen soms heeft ze haar dipjes :P en dan is ze niet te harden haha, maar als ze helemaal alleen op stal staat en ik ben er wel gwn bij dan mist ze mama toch heel erg omdat die staat te roepen, en wanneer ze dan weer na een kwartiertje naar buiten mag gaat ze even aan mamas tieten zuigen ookal doet ze dat ruim een jaar niet meer.. heel grappig

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:18

volgend jaar kan toch ook in de herfst zijn ipv de lente!! :+[/quote]
Pony is dan nog steeds 3 ;)

Voordat een pony veilig kan vaststaan moet pony echt goed kunnen wijken voor druk op het halster. Anders is de 1e reactie op druk nl trekken=hangen bij vaststaan. Pony moet dat eerst afleren en zelf de druk van het touw af kunnen halen door de richting van waaruit die druk komt te volgen. Dat doe je met leidoefeningen aan de hand.
Kan pony dat eenmaal echt goed, dan kan je pony vastzetten. Tussenversie is om longe te gebruiken, die haal je door de ring waaraan je vast wil zetten en uiteinde hou je zelf vast. Licht spanning op de longe zetten totdat pony naar voren gaat (in het begin kan dat niet meer zijn dan gedachte aan naar voren of gewichtsverplaatsing). Dan onmiddellijk druk eraf, paar sec. rust en opnieuw vragen. Zelfde principe gebruik je ook bij de leidoefeningen trouwens. Pony kan het in het begin moeilijk vinden omdat jij ergens anders staat dan bij de leidoefeningen.[/quote]

nee dan is de pony 3 en een half :P

dat is wel een goeie maar ze is ook erg onrustig en ze gaat constant heen en weer lopen met haar achterwerk en heel erg hinniken. heb je daar ook nog wat tips voor, ik heb dat andere geprobeerd en dat gaat al best wel goed, ze heeft er dan ook wel vertrouwen in :j dus bedankt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:20

Ik zou niet verder gaan dan wat poetsen en voetjes geven. verder kun je leren dat watre niet eng is en gaan wanbdelen. de rest vind ik nog veel te vroeg. voorjaar2012 is vroeg genoeg om ook maar iets meer dan dat te gaan doen!

xUkKiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:33

alicia98 schreef:
Je kan het wel doen maar ik zou wel deskundige hulp vragen idd

Ok ;)
Mijn nicht zit vaak te mennen, die kan misschien wel helpen :D

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 13:45

okee bedankt voor jullie reacties iemand nog meer tips

xUkKiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:06

Toen mijn pony voor het eerst vaststond bleef ze gewoon rustig eigenlijk. ;)
Hier heb ik dus geen ervaring mee maar denk toch dat je zorgt dat ze stil kan staan op de plek en dan heel kort even vast moet zetten, zoiets.
Kan je niet verder helpen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:11

dit zal ongetwijfeld ontzettend fout zijn, en ik zal wel weer heel bokt over me heen krijgen, maar wij zetten de veulens altijd meteen vast met dat ze een halster om krijgen, dan heb je er later ook geen last meer van.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:27

moelly schreef:
dit zal ongetwijfeld ontzettend fout zijn, en ik zal wel weer heel bokt over me heen krijgen, maar wij zetten de veulens altijd meteen vast met dat ze een halster om krijgen, dan heb je er later ook geen last meer van.

Ja dat kan maar is was toen nog een meisje van 11 en vond het nog best wel eng en mijn ouders hebben ook geen ervaring met pony's dus...