Zwarte tinker Helly @ 1e keer echt longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Zwarte tinker Helly @ 1e keer echt longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:16

Hoii
Deze foto's zijn al wel in april gemaakt maar nooit tijd gehad om ze op bokt te zetten.
Mijn verzorgpaardje Helly heeft heel lang stil gestaan en is dus weer opgepakt door mij.
Let wel ik longeer niet op deze foto's. Dit omdat ze gewoonweg te veel daarvoor nog moet leren en ik niet echt kan longeren en haar misschien daarmee verpest door verkeerde dingen.

Goed even de info over Helly:
Helly van de Bergh
Merrie
1-5-2003
Tinker
We zijn van plan lekker recreatief te gaan rijden.
Ze heeft een western zadel.

Foto's:
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding

En nog wat foto's van het beginsel van het rijden:
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
Dit komt puur omdat ik onzeker ben en dat voelt zij aan. Het gaat nu een stuk beter. Dat was de 1e keer dat ik erop ging

En een mooie afsluiter:
15.
Afbeelding

Ik zou graag tips willen of we het kunnen verbeteren en met dat rijden ook.
En weet iemand van jullie waarom ze haar mond zo vaak open doet?
Graag vriendelijk blijven.
Kritiek mag maar wel opbouwend dus waar we wat aan hebben.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:16

Wat me als eerste opvalt is dat ze een beetje aan de dikke kant is :P, haar hoofd is nu niet in verhouding met haar lichaam. En voor zover ik wat op de foto's kan zien loopt ze niet echt lekker door haar lijf aan de longeerlijn. Het is puur haar rondjes lopen, maar verder is het niet echt training ofzo..

En wat betreft het mond open doen (wat je zelf aangeeft), wanneer doet ze dat precies? Want kan het op de foto's niet echt duidelijk zien.

smurffie

Re: Zwarte tinker Helly @ 1e keer echt longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:38

Phoe, ik kijk niet met plezier naar deze foto's
Ten eerste is dit zadel veel en veel te lang! Niet mee rijden is zeer schadelijk.
VErder met longeren moet degene die dit doet verder naar achteren, ze staat nu voor het paard wat tegenstrijdig is als paard vooruit moet. Dan leert heb paard het niet goed aan.

Open doen van de mond kan veel redenen hebben, pijn is de grootste.
Tandarts kan problemen aan het gebit uitsluiten, maar ook dit zadel doet dit paard pijn.
Zoek naar iemand met veel verstand die komt helpen, dan zal alles stuk makkelijker gaan.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:03

Apennootje: Klopt ze is ook wat dikkig maar ze heeft heel lang stil gestaan dus daar zijn we hard mee bezig :D Nee dit was ook echt de eerste keer weer longeren sinds ze stil heeft gestaan dus dat kan allemaal wel kloppen dat ze nog niet lekker door haar lijf loopt.
Ik zal vrijdag weer nieuwe foto's maken.

smurffie: Zadel is zeker niet te lang. Het is een westernzadel en precies op maat gemaakt enzo
En met het longeren dat ze ervoor staat is vertekend. Let wel dit is de allereerste keer na 3/4 jaar ofzo.
En die vrouw die longeert heeft zelf een paard ingereden en getraind tot de M1
Ook met het bit was het weer de eerste keer. Dus het lijkt me geen pijn, omdat ze het nu niet meer doet.
Die vrouw heeft veel verstand zoals ik eerder zei
Oja waar baseer jij op dat het zadel te lang is?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:14

Ligt het nou aan mij of zie ik de longeerlijn echt zo wiebelen?
Probeer dat een beetje strak te houden een soort golfje omlaag vanaf het paard naar jou toe.

Ik had wel eerst even rare gedachtens toen ik die kleine nog naast je paard zag lopen.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:19

Tis een shet :')
En die kun je echt niet er buiten houden
Die komt er zo bij

Oke longeerlijn wiebelt inderdaad beetje maar ze schudt best veel toen met haar hoofd
Is nou veel minder
Maar goed we gaan erop letten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:30

Hoofschudden is vaak aversie tegen het bit maar ook veelal omdat ze gewoon nog niet lekker lopen. Ook jouw tinker ziet er wat stijf uit en heeft wat overgewicht. Doet hij het ook als je aan enkel halster longeert/rijdt? Er is niets mis mee om je shet er eerst bij te hebben, dan wordt je tinker gesteund. Maar het is wel handig om af te bouwen voor als je straks naar buiten wilt. Persoonlijk zou ik zelf nooit in de weide trainen (beleren). De weide is voor hun zelf, daar grazen, spelen en mogen ze paard zijn.
Uitzondering als je paard alle hulpen al kent en lekker gereden kan worden. Beter is om echt in de rijbak/paddock te werken of lekker naar buiten. Je kunt ook stuk weide afzetten, waar je altijd traint. Dan weten ze ook dat daar gewerkt moet worden.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:32

Ja dat hebben we ook afgezet :)
Maar nu halen we ze naar het huis en trainen we daar.
Shet is er nu niet meer bij als er wordt gelongeerd.
nee met halster alleen schudt ze niet.
Dus denk inderdaad dat het het bit is.
Maar dat is nou al een stuk minder en is ze minder stijf...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:39

Als ze aan halster niet schudt, heb je de boosdoener gevonden en kun je daar over nadenken om dat te veranderen/verbeteren ;-) Evt is tandarts bezoekje ook wel handig.
Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's als je wat verder op in de training bent.

Ik rij mijn tinker overigens met sidepull en dat was voor mij oplossing voor hoofdschudden en drammerigheid. Ik heb vele bitten geprobeerd, enkel een leren meroth bit was ik tevreden over en KK dubbelgebroken/of goldbrass HH vond hij ook wel prettiger.
Ze zeggen wel dat hij rijtechnisch dan nog niet helemaal goed zit, maar het was voor mij de meest snelle oplossing waarna we weer goed konden trainen zonder dat geschud van het hoofd.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:43

Oke
Ik ben nu wel al zover dat we er beetje mee bezig zijn om kleine stukjes te gaan draven.
Maar ik een westernhoofdstel wel handig voor haar?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:44

de meeste dingen zijn al aan gegeven
waar ik mijn opmerking op heb is waarom de achter singel ??
waarom zit die niet vast aan de voorste singel en ???
doe dat ding minstens 5 gaten losser !!!

de singel is niet om een zadel vaster op het paard te laten liggen

edit : heb je een foto waar het zadel op je paard ligt zonder ruiter ?
heb het idee dat je hem te ver naar achteren hebt liggen
waar heb je het zadel gekocht ?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:47

Nee die hebben we nu ook niet meer eraan.
En als we hem eraan hebben zit ie op z'n los. En dan zit ie vast
Maar anders klapt het zadel heel erg?

Ja 1 foto maar die is van voren genomen
Zadel schuift inderdaad wat.
Maar we hebben al andere pads geprobeerd en het gaat nu beter

Ik weet niet waar het is gekocht

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:54

klinkt heel stom misschien

maar ....

ook al is dit op zijn ruimste gaatje dit is veel maar dan ook veels te strak
nogmaals de vraag weten jullie waarom die singel er is ?? (waarvoor die officieel hoort te werken)
de manier zoals jullie hem gebruiken vraag je stevigheid in het weke deel van haar buik

en als het zadel klapt past ie gewoon weg niet
en dat kan 2 redenen hebben (misschien 3 )

1 het zadel heeft nooit gepast
2 ze is er uit gegroeid
3 het ligt te ver naar achteren

als ik het goed zie gebruiken jullie ook 2 pad's ???

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:59

Tis een beetje moeilijk te zien hoe het rijden nou gaat en hoe onzeker ze is (hoe/wanneer is ze uberhaupt ingereden en voor het laatst gereden?) want de tweede rijfoto ziet er opzich best relaxed uit, maar op de eerste en derde zie ik heeel veel spanning, misschien is het ook handig om bij het opstappen een krukje te gebruiken (of als ze dat niet kent even mee oefenen) aangezien ze in verhouding met jou best groot is en het alleen maar voor meer spanning zorgt als je moet gaan hangen, is alleen maar een tip hoor :)
Het zadel is in ieder geval niet te lang, maar wat mij wel opviel is dat je er een back-cinch aan heb en deze ook net zo is aangesingeld als de normale singel, daar is hij niet voor bedoelt! Of laat de tweede singel eraf of maak het heel losjes vast (dus dat hij niet strak op de huid staat) en maak hem aan de voorste singel vast zodat hij niet helemaal richting de flanken kan zwaaien/schuiven ;)
Voor de rest wens ik je veel succes en ga ook vooral veel vanaf de grond werken met je verzorgpaard (dus niet alleen 'longeren' maar echt oefeningen die je ook onder het zadel doet, maar dan met grondwerk), heb je alleen maar profijt van als je wil gaan rijden! En doe het lekker rustig aan :D

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:03

Nee het is 1 pad ;)
Die achterste is toch voor als je zo'n speciale wedstrijd doet ofzo?
Kan zijn dat het niet past.
Maar ja.
Zadel is een gevoelig onderwerp bij eigenaresse

Klimop: Ik was toen erg onzeker en zij is onzeker.
Ze is op haar 4e ingereden maar nooit echt gereden omdat de man er nooit echt tijd voor had.
We zijn nu achter hun huis in de bak bezig om via een soort opstapje op te stappen.
Daar was ze dikker als nu is en we laten de singel nu meestal af
Daar zit ie trouwens op langste gaatje
Als we het eraan hebben doen we hem nu vast aan de voorste

Grondwerk okee
Heel erg bedankt!

Denken jullie dat het beter is om van western af te stappen?
We gaan niet echt western rijden maar wel met de spullen (dus zadel + hoofdstel)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:13

Of ie op het langste gaatje zit zegt niks (als je een Fries een pony hoofdstel omdoet en je doet 'm op het laatste gaatje is ie toch echt nog steeds te klein, bij wijze van spreken :D), hij zit te strak of niet en op deze foto's te zien zit ie in ieder geval te strak en moet je dus OF een andere OF er helemaal geen meer aandoen, want als het zadel niet blijft liggen zonder back-cinch past ie niet ;)
Enne.. als je alleen recreatief/buiten wil rijden maakt het helemaal 0,0 uit wat voor zadel, hoofdstel etc etc gebruikt :) Grondwerk kan ik inderdaad als eerste aanbevelen als jullie allebei nog onzeker zijn!
Succes! /3

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:18

wat je bewerkstelligd door de singel zo te gebruiken is dit
http://www.statesymbolsusa.org/IMAGES/W ... bronco.jpg

nu is dit wel een overdreven foto maar wel de meest duidelijke die ik zo snel kon vinden

de achter singel word eigenlijk alleen bij de cutting gebruikt (het koeien werk) en er hoort een staande vuist tussen te kunnen en hij hoort vast te zitten aan de voorste singel

opzich is western rijden niet meteen western rijden als je er een western zadel op knoopt en een western hoofdstel in hangt
western rijden is een manier van rijden los van wat voor tuig je er om knoopt
bv de hunter klasse http://www.stallionstation.com/windrock/images/bugs.jpg

mijn advies naar jou als het tuig als een gevoellig onderwerp is bij de eigenaresse
verdiep je eens in de theorie van het western rijden, dat weet je in ieder geval een beetje hoe je het tuig moet gebruiken
wil je gelijk ook echt wat western op pikken neem dan evt wat western lessen
dan krijg je een idee van hoe en wat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:19

Western rijden is prachtig maar dat moet je het wel echt willen (en een westernzadel heeft een andere zit, dus dressuur rijden met een western zadel is niet ideaal door die andere zit), met goed passend spul. Een zadel dat klappert past idd niet, helaas. Wat betreft die achtersingel, die heb je nodig als je koeienwerk gaat doen (en er dus veel druk op het zadel komt omdat er een stier aan hangt) ga jij binnenkort nog niet doen gok ik dus zou ik eraf halen. Westernhoofdstel kan je natuurlijk gebruiken, werkt niet anders dan een engels hoofdstel.
Maar ik voel een behoorlijk tegenzin als jij over western praat, dan kun je toch beter goed passend engels spul regelen en gaan rijden op die manier die beter bij jou past?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:20

Jouw tinker heeft ook een korte rug net als die van mij. Ik had mijn eerste zadel van Arthurs westernstore en dat westernzadel was veel te breed aangemeten (klapperde ook) en ook veel te lang op een korte tinkerrug zoals die van mij. Was ook nog een roundskirt. Gevolg lendenen vast.
Jouw tinker heeft ook korte rug zo te zien. Ik denk als het goed past en je zit er vertrouwd op, dan zie ik geen reden om te switchen naar engelse set. Ik vind het wel veel mooier, maar dat is persoonlijk ;-)
Zo te lezen past dit zadel niet bij je tinker en kun je daar veel (rug)problemen mee krijgen.
Een klapperend zadel is zeer slecht voor de onderrug. Evt kun je een buildup pad kopen, die is aan de voorkant dikker opgevuld. Maar dan moet je wel zeker weten dat het zadel dus te wijd is bij de voorboom.
Doe er maar eens een handdoekje opgevouwen onder, over de schoft. Tussen zadel en andere pad.
Ligt zadel dan beter? klappert het dan niet?
Ik ben altijd voorstander van goede zadelpasser, maar snap wel dat als je een paard verzorgd dat het niet altijd zo gemakkelijk is om dit soort dingen te beslissen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:22

oei oei,wat een foto's.

Graag zou ik zien dat de schet weg blijft bij het longeren (edit is die al).
laat ook eventje het zadel nakijken zodat die nu op haar huidige rug aangepast wordt,en de longeerlijn moet je net als je teugels op ''contact'' houden.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:26

Ja ik heb ook niks met western eerlijk gezegd.
Maar we willen ook niet western gaan rijden
Ze hebben toen dat tuig gekocht omdat de man waarvan het paard is niet in zo'n vzh of dressuurzadeltje past. En met zijn schoenmaat

Maar het ligt erg gevoelig bij eigenaresse als ik erover praat dus tja is niet echt een optie.

Bedankt allemaal voor het advies!

Intel: Klopt haar rug is erg kort inderdaad
Alleen het zadel ligt nogal gevoelig bij de eigenaresse. Heb zelf liever een engels spul maar ja het staat wel heel mooi ;)

Annemiek: Ja let wel eerste keer longe.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:37

dan is dit pure onwetendheid van de eigenaren
het is vervelend voor je dat je zelf niets met western hebt
en vervelend voor het paardje dat het met een niet passend zadel rond loopt

er word erg veel gezegd een western zadel past overal op, maar helaas is het juist het tegenovergestelde
een western zadel komt nauwer dan een engels zadel omdat het een groter draagvlak heeft en ook dichter in de buurt van de lendenen komt
misschien de eigenaar eens overhalen om evt een goedde zadel passer langs te laten komen bv evelien van eurohorse
die kan dan gelijk heel wat dingen uitleggen hoe wat dingen werken met de zadels en die kan dan ook gelijk duidelijk maken dat die achtersingel niet ok is

als ik jou was zou ik ook gewoon engels rijden omdat het voor jou vertrouwder is en dan zal het paardje ook gelijk een heel stuk meer vertrouwen hebben in jou

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:48

HAW --> GVL ITP

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:49

Desnoods koop je je eigen harnachement (wel even overleg uiteraard) en bv mooie korte wintec zadel en hoofdstel. Wintec zadels zijn er tweedehands al vanaf 50 a 100 euro. Hoofdstel is ook niet zo duur.