Het begint toch weer te kriebelen! (VD) maar paard te braaf!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Het begint toch weer te kriebelen! (VD) maar paard te braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:20

Halloooo :))
Poos geleden VD mee begonnen.. Jambette kent ze en nee schudden ,terug lopen en rondje draaien.
Toen liep ik vast..
Ik zou een lesje krijgen (om de wat grotere kunstjes mee te beginnen) ,maar helaas ging dat niet door

Daarna kwam er een poos niets aangezien ik het te druk had.
Nu begint het toch weer te kriebelen..

Maar.. Het probleem is meer dat ze clicker kent ,maar dat paardje .. te braaf is..
Dus iets nieuws leren vanuit het natuurlijke gedrag is al veel moeilijker (ze gaat bijv. ook nooit rollen als ik er bij ben)
En ik weet niet hoe ik nu weer verder moet. We gaan gewoon weer die jambette uitbreiden ,maar paardjelief.. ja .. iets nieuws is heel moeilijk!

Nu ben ik al opzoek naar een blok om te kopen/maken want dan kunnen we het iig nog iets uitbreiden ,maar mijn vraag..

Hoe moet ik nu verder .. vooral met een paardje dat té lief is (dus ook met spelen té voorzichtig doet .. :+ ) [/b]

Ter verduidelijking: Paardje is juist niet druk ofzoiets , dus VD lukt zelf ook nog wel ,maar hoe krijg ik een te lief/braaf/voorzichtig paard juist uit haar schulp?
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 22-06-11 21:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Tara_Jenny

Re: Het begint toch weer te kriebelen! (VD) maar paard te braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:25

Kun je die les niet weer door laten gaan? Als die weer wordt afgelast lijkt het me ook niet verstandig om er nog aan te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:27

Denk inderdaad dat het niet slecht is er iemand bij te halen die naar jullie en de reacties van jouw pony kan kijken :j Vind het een hele moeilijke om op te reageren omdat ik me er niet zo meteen een beeld bij kan vormen ... Die van mij is bv. ook heel braaf, deed liever niks dan wel wat .. maar daar kan je toch heel wat uitkrijgen ...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:37

Tara_Jenny schreef:
Kun je die les niet weer door laten gaan? Als die weer wordt afgelast lijkt het me ook niet verstandig om er nog aan te beginnen.

Nee diegene kwam eenmalig naar deze omgeving.
Hoe bedoelt u ? Ik ga wel gewoon weer verder met VD ,want het ging wel gewoon leuk :) Jambette kent ze , meelopen kent ze al deels, Spaanse pas zijn we mee bezig , flank wegdraaien kan ze (loop ik naar haar achterhand ,dan gaat ze gewoon om) , Nee schudden kan ze

[***] schreef:
Denk inderdaad dat het niet slecht is er iemand bij te halen die naar jullie en de reacties van jouw pony kan kijken :j Vind het een hele moeilijke om op te reageren omdat ik me er niet zo meteen een beeld bij kan vormen ... Die van mij is bv. ook heel braaf, deed liever niks dan wel wat .. maar daar kan je toch heel wat uitkrijgen ...

Even openings post aanpassen het lijkt nu alsof het gevaarlijk is ofzoiets ,maar gewoon hoe ik een te braaf paard uit haar schulp krijg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:47

Neen, het leek niet gevaarlijk ofzo hoor, maar ik kan me er eigenlijk gewoon geen beeld bij vormen :+
Ze kan wel een aantal dingen, hoe heb je dat gedaan dan?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:07

[***] schreef:
Neen, het leek niet gevaarlijk ofzo hoor, maar ik kan me er eigenlijk gewoon geen beeld bij vormen :+
Ze kan wel een aantal dingen, hoe heb je dat gedaan dan?

Hahah nou we waren erg intensief bezig met trainen dus het ging erg goed!
Ik leer haar gewoon bijv. Been aantikken > been optillen> click > beloning

Tsja.. het is zegmaar gewone vrijheidsdresuur ,maar de grotere kunstjes .. daarbij moet ik haar uitdagen. en ik vraag dus nu hoe..
Dat bedoel ik met té lief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:20

En als je voor elk ding een soort stappenplan bedenkt? Vraagt wat tijd (en creativiteit :+ ) maar je moet wat met die dieren die uit zichzelf niks doen :Y)

Mijn idee is bv. (maar staat nog in de beginschoenen, gaat soms goed en soms minder) om hem te leren de stick te targetten. Ik tik dan bv. z'n mond aan en dan is het de bedoeling dat hij de stick volgt & weer aantikt met z'n mond (ik plaats de stick dan bv. op een voetbal of weet ik het, uiteraard in het begin oefen je in de lucht ;) ). Dit hetzelfde met de voeten .. de stick tegen z'n hoef is een teken dat hij de stick weer moet aantikken .. Zo wil ik naar jambette werken (meerjarenplan :P ). En zo ben ik om de 1 of andere reden spontaan bij de spagaat geraakt .. doordat hij, als hij z'n been ophief, hem nooit op dezelfde plaats weer neerzette maar wat meer naar voren (= dichter bij de snoepjes :P ), dit een paar keer en hij stond heel mooi in spagaat :Y)

De bedoeling is dat er onderscheid in wordt gemaakt ... Tikken + 'voet' (stemcommando) = voetje geven. Tikken + 'hoog' : voet omhoog (dus jambette zeg maar). Tikken + 'voor' = voet vooruit zetten (voor de spagaat). Tikken + 'op' = voet ergens op zetten (meestal het blok). Dat is mijn stappenplan ... en daar werken we naartoe ... Of we er ooit gaan geraken is iets anders, maar ik heb in ieder geval een beeld in mijn hoofd, vind ik makkelijker werken .. En gooit hij er dan spontaan andere dingen tussendoor? Dan gaan we daar mee aan de slag .. Dat stappenplan proberen we dan later wel eens opnieuw ...

Weet niet of je begrijpt wat ik wil zeggen? Vind het moeilijk om uit te leggen, ik doe heel veel op het gevoel heb ik al gemerkt :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:32

JA NU weet ik weer waarom iets nieuws aanleren bijna onmogelijk lijkt!!!
Ze krijgt die link niet. Ik snap je helemaal en je verhaal ook ,maar dat snapt mijn paard niet!!
Die jambette had ze super snel door ,maar iets nieuws leren lijkt wel onmogelijk!

Daarom zaten we vast (ja nu weet ik het opeens weer door je verhaal :') ) als ik bezig was met ''touch'' aanleren dan kon ik elke week wel 10000x iets laten aanraken ,belonen etc ,maar ze blijft het maar niet snappen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:35

Aha :+ Daar moet ik eens even over nadenken ..
Het eerste wat in mij opkomt is: zet alles klaar voor succes (hoort volgens mij in het engels te zijn trouwens, want zo klinkt het niet :+ ) ... Wat wil zeggen: zorg dat het niet kan verkeerd gaan. Bv. als je met de touch bezig bent, houdt het ding zo dichtbij dat ze het wel moet aanraken, dat ze het zeg maar automatisch aanraakt zodra ze beweegt .. En dan héél uitgebreid & enthousiast belonen. Na een paar keer zouden ze dan toch de klik moeten maken en enthousiast gaan zoeken naar hetgeen de beloning oplevert.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:38

:') dat doe ik al zo vaak , maar dat paard snapt het gewoon niet _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:39

Dan lijkt een lesje toch niet verkeerd :+ Er zal vast wel íets zijn waardoor het niet wil lukken, en dat is moeilijk van achter een schermpje te zien .. Misschien sta je qua houding/lichaamstaal wel helemaal verkeerd waardoor ze niet durft reageren/zoeken ofzo? Ik roep maar wat, ik weet het dus niet :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:46

Jaa daarom :) ,maar ik ga zowieso met het blok verder ,want ik denk dat zodra we weer een beetje in het VD zitten het wel weer gaat

Schudden heb ik bijv. aangeleerd vanuit het rennen (spelen) en als ik me dan opdraaide en sprong ofso ging ze heel erg schudden met haar hoofd en blije sprongen maken :') dus als ze schudde beloonde ik

En nu kent ze dat dus wel.. dus ik denk dat ik maar via het blok een omweg ga maken :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:52

Sorry, maar als jouw paard het niet snapt, doe jij iets verkeerd ;)
jij moet dan zorgen dat ze het WEL snapt.
'
en hoe? daar moet je creatief in worden, en vanaf inet is dat moeilijk te zeggen. misschien is je paard wel heel onzeker en durft ze gewoon niet.
lijkt mij verstandig dat je iemand anders probeert voor een les.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:56

Hoezo? :) Het probleem zit em meer in het onthouden.
Als ik aan het oefenen ben en ze ''kent'' het eenmaal dan vraag ik het een paar keer.. en dan doet ze het gewoon :) ,maar een paar dagen later of 1 dag later moet ik weer bij niveau 0 beginnen :) ,vandaar dat ik nu (daarnet) de keuze heb gemaakt eerst met het blok verder te gaan en later touch te doen.

Het hoeft toch niet persee in 1 vaste volgorde? (ok ,wel een logische volgorde dus niet eerst steigeren en dan pas jambette ,maar ik bedoel de kleine kunstjes)

Les neem ik nu even niet. Het zijn maar kleine ongevaarlijke kunstjes pas als ik verder kom en het lukt zoek ik les :) hier hoeft verder ook geen reactie op ,dit is mijn beslissing ,want ik weet ook echt wel de consuquenties van kunstjes ;) ,maar niet voor alles heb je direct les nodig :)
Borstel aangeven is ook een kunstje (onder het kunstje ''pak'' zie ik dat) en ik hoef daar geen les voor :D vind dat veel leuker om zelf uit te vogelen :D aleen deze vraag wou ik graag beantwoord :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:58

het gaat er bij mij nog niet eens om of het gevaarlijk is ja of nee.
het gaat mij om het paard.

voelt zij zich hier wel goed bij, push je haar niet te veel.
je zegt uit haar schulp laten kruipen.
klinkt mij als een introvert paard, het zou jammer zijn dat je haar onzekerheid geen plaats geeft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:06

Over het paard hoef je je geen zorgen te maken ;)
Het gaat meer (zo moeilijk om dat via internet uit te leggen ;)) dat ze zich wat meer laat gaan.
Dat is bij haar moeilijk.
Soms lukt het me wel en dan is het zeker geen onzekerheid ,maar gewoon ..ze is zoo lief en zoo voorzichtig.
En dat mag ze af en toe ''loslaten'' . Dat bedoel ik met uit haar schulp kruipen.

Dus het hoeft niet ''om haar te gaan'' ,want ze is niet onzeker (gelukkig :) ) het is gewoon een echte ''oppas'' die meer op mij let dan ik op haar :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:07

Afbeelding
O.a beentje optillen (dit was 3e keer.Ik zoek nu foto's die meer recent zijn en waar ze al echt uitslaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:23

Elin_ schreef:
Over het paard hoef je je geen zorgen te maken ;)
Het gaat meer (zo moeilijk om dat via internet uit te leggen ;)) dat ze zich wat meer laat gaan.
Dat is bij haar moeilijk.
Soms lukt het me wel en dan is het zeker geen onzekerheid ,maar gewoon ..ze is zoo lief en zoo voorzichtig.
En dat mag ze af en toe ''loslaten'' . Dat bedoel ik met uit haar schulp kruipen.

Dus het hoeft niet ''om haar te gaan'' ,want ze is niet onzeker (gelukkig :) ) het is gewoon een echte ''oppas'' die meer op mij let dan ik op haar :+

Denk dat jij niet begrijpt wat Maritje1991 wil zeggen ;)
Les nemen wil niet zeggen dat je iets niet kan of dat het anders gevaarlijk wordt ofzo, daar heeft het totaal niks mee te maken. Maar onbewust doe je misschien dingen waardoor het niet lukt, en dat zie je zelf niet .. Daarom is het handig als iemand die er meer inzicht op heeft (moet daarom niet eens echt les te zijn, gewoon iemand die veel met VD'en bezig is ofzo kan ookal helpen) daar eens naar kijkt, hoe jullie het doen .. Die kan dan IRL tips geven en zeggen wat hem/haar opvalt .. en dan kan je van daar af weer verder. Het kunnen maar heel kleine dingen zijn, zelfs details, maar voor paarden maakt het héél veel verschil.

Je zegt zelf dat die van jou op die van mij lijkt ;)
Die van mij is dus ook een introvert paard. En "vroeger" deed hij niks, wilde hij niks doen .. Toen had ik ook iets van: man, laat je toch eens gaan... speel, bok, doe zot, ga rennen, werk mee (vooral dat laatste dacht ik vaak :P ) etc. Ik had ook iets van: hij wil het gewoon niet, hij is te braaf, ik krijg hem nooit uit z'n schulp om hem iets te laten doen .. Nu kan ik zeggen dat dit wel kan, het is niet makkelijk en het zal niet altijd makkelijk gaan .. Die van mij heeft ook dagen dat hij dingen die hij kent gewoon niet wil doen .. en dan ineens gaat het allemaal weer vanzelf. Daar pas ik mij aan aan, en dan hebben we de grootste lol. In het topic in mijn onderschrift zie je bv. dat ik wilde voetballen, maar hij wilde dat (duidelijk :+ ) niet .. wel vond hij het wat om z'n voet op die ton te gooien .. dus heb ik het blok erbij gehaald, daar mag hij z'n voeten zoveel als hij wil opgooien van mij ... Dat blok heb ik héél lang niet meer uitgehaald, omdat hij daarvoor duidelijk liet zien dat hij dat niet wilde, maar hij kende het wel .. En ik heb dat blok uitgehaald en hij stond er gewoon meteen op.

Dus ja, dat is ook zoiets .. Je aanpassen aan je paard .. lukt het ene niet, dan het andere, iets zal er altijd wel gaan .. Of anders doen we gewoon niks, hangen we een beetje rond :Y) Niet persé dit of dat willen, maar aanpassen, je paard motiveren ... Ik ben vrijwel zeker dat ik weet wat je wil zeggen, en ik weet ook vrijwel zeker dat wat ik zeg werkt/helpt .. maar of het duidelijk is wat ik probeer te zeggen weet ik niet :Y) En iemand die IRL bij je staat kan dat veel makkelijker zeggen, of zelfs laten zien ... En dat helpt jullie allebei alleen maar vooruit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:26

Ok, even een domme reactie van mij rechtzetten (kan niet meer wijzigen), dat was iemand anders die zei dat haar pony zoveel op die van mij lijkt :') _O- Dat krijg je als je met verschillende topics tegelijk bezig bent :+ Maar toch denk ik dat ze op zich wel overeenkomsten hebben, dus de rest van mijn reactie kan wel nog kloppen volgens mij ;)