Steigeren, zonder steigerend paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Steigeren, zonder steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:32

Allereerst; Dit is puur uit interesse! Ik ga dit absolúút niet zelf proberen, hiervan heb ik de kennis nog helemaal niet.

Hoi :)

Ik zat net op de fiets te bedenken, hoe je een paard zou kunnen leren steigeren dat eigenlijk nooit steigert.
Ja, natuurlijk moet je de basis dingen eerst doen, maar dat heeft dan toch verder niks te maken met steigeren of wel??

Want bij de andere oefeningen komt hooguit 1 been van de grond (zoals ik het ken).

Mij lijkt het een onmogelijk zaak.. Maar er moet toch wel iets zijn om het te kunnen leren?? :+

Iemand die mij kan helpen aan het antwoord op mijn vraag? :D

Groetjes Nancy

Mastrootje

Re: Steigeren, zonder steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:19

Net zoals de vraag die ik had in het begin, hoe leer je een paard flehmen die NERGENS van flehmt? :')

Alles, maar dan ook alles uitproberen :P Tijger bijv werd soms zo enthousiast, als ik een stuk ging rennen en hij rende mee en ik stopte in 1 keer, stopte hij steigerend naast me. ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:29

je mag die van mij alles leren, behalve steigeren. :o
ik heb er een hoop ongelukjes mee zien gebeuren.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:31

vrouwke schreef:

dat was toch niet de vraag ? :')

ik ken verschillende methodes.
-1 been optillen en omduwen
- blok af 'jagen'
-jambette aan 2 kanten vragen
enz

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:33

Jambette snel achter elkaar vragen, vanuit spelen, vanaf het blok, op de voorbenen slaan (niet mijn keuze maar er zijn mensen die het zo aanleren, net als het in een hoek drijven en opjutten.)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:37

Pff op de voorbenen slaan, dan is de lol voor het paard er ook snel af :(:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:39

Jep, maar bij sommige mensen moet het gewoon zo snel mogenlijk aangeleerd. Net zoals dat er mensen zijn die een paard 10 touwen ombinden en ze op die manier leren liggen. :Y)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:46

Dat snap ik echt niet hoor.... Het is toch juist leuk om allerlei manieren te verzinnen om je paard dingen te laten doen uit zijn vrije wil? En telkens weer een beetje verbetering te zien en ergens naartoe te werken? :j

Als je je paard helemaal vast gaan binden en om gaat trekken, waar is de lol dan heen? |o En hoe een braaf paard heb je dan wel niet dat ie dat gewoon accepteert!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:48

Tsja, dat heeft dan vaak ook niet meer met vrijheidsdressuur te maken.. Dit soort dingen gebeuren vaak in grote circussen en shows, als trainers geen tijd hebben om een dier op een vriendelijke manier iets aan te leren. Kunsten aanleren kan namelijk een hele lange tijd duren.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:48

_Nancy schreef:
Ik ga dit absolúút niet zelf proberen, hiervan heb ik de kennis nog helemaal niet.

Achja wat er niet is, kan komen!

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:52

Klikker training.
Eerst paard leren dat hij bij een klik een belong krijgt, want klik betekent beloning.
Kleine dingetjes leren met de klikker, dit doe je zo: Als paard gedrag vertoont dat jij wilt zien, klik je en geeft daarna beloming.
Paard is een intelligent dier en bij de volgende klik bij dat gedrag gaat hij verbanden leggen.
Als paard keer steigert klik.
Klikker altijd bij jehebben.

Ik ken paarden die zo getraind zijn en uit plezier een hoop kunnen, zonder dwang.
Wij trainen ook onze hond zo op de hondeschool en je ziet z ein het begin echt denken....waar kree gik de klik van en als ze het doorhebben na een paar keer, dan heb je samen een hoop plezier en als de oefening niet meer nieuw is, klik afbouwen, maar wel intervall beloning blijven geven.

Oudstalgenootje van mij heeft een boek uitgegeven over clickertraining bij paarden. Ze heet Monique, weet haar achternaam niet meer, maar dit is wel te googelen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:56

Maar de vraag is, hoe leer je paard wat nooit steigert, steigeren?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:13

Millanka schreef:
Maar de vraag is, hoe leer je paard wat nooit steigert, steigeren?

Dta kan met klikkertraining of clickertraining.
Moet je een deskundige clickeraar vragen, maar het is mogelijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:15

Een oefening (dus niet alleen steigeren) aanleren kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld vanuit aangeboden gedrag, maar ook vanuit aangeleerd gedrag. Aangeboden gedrag is uiteraard het makkelijkste, je hoeft alleen maar op het juiste moment aan te geven dat dat gedrag loont en er vervolgens een commando aan vast koppelen. Gedrag aanleren is lastiger, omdat je je paard moet gaan uitleggen welk gedrag je wilt zien, of dat nu steigeren of flemen is.
Om dit aan je paard uit te leggen kun je proberen om het gedrag uit te lokken. Dus eerst je eigen paard en andere paarden observeren om te zien in welke situatie ze bepaald gedrag laten zien en vervolgens proberen om die situatie na te bootsen.
Een andere manier is om het gedrag in hele kleine stukjes te gaan verdelen en het stukje voor stukje aan je paard uit te leggen. Daarvoor moet je dus eerst voor je zelf analyseren uit welke stukjes gedrag bepaald.

Stel nu dat we ons paard willen leren ja knikken. In welke situatie zal een paard uit zichzelf ja knikken? Sommige paarden maken de beweging als ze iets vast hebben. Of om een vlieg weg te jagen. We zouden kunnen proberen om 1 van deze situaties na te bootsen.
We kunnen het gedrag ook in kleine stukjes verdelen. Hoe ziet ja knikken eruit? Het paard brengt het hoofd vanuit zijn uitgangspositie (ontspannen, eigen houding) eerst omhoog of omlaag (knik zelf maar eens ja) om hem daarna naar de tegenovergestelde te brengen, dit meerdere keren achter elkaar snel opeenvolgend.
Als ik hem dit dus wil gaan leren in stapjes is mijn eerste beloon en uit leg stapje dat ik wil dat hij zijn hoofd/neus iets omhoog brengt. Dat is namelijk een veel makkelijker en kleiner stapje dan het hele ja knikken zelf. Er zijn meerdere manieren om het hoofd omhoog te trainen. Ik kan natuurlijk gewoon wachten tot hij het uit zichzelf doet. Ik kan druk uitoefenen op de onderkant van zijn kin, net zo lang tot hij zijn hoofd omhoog beweegt om onder de druk uit te komen of ik kan zijn hoofd omhoog lokken met iets lekkers. Wie weet heb je zelf ook nog wel een idee om zijn hoofd omhoog te krijgen :) En druk gebruiken, zolas de 2de optie, is helemaal niet slecht. Iemand die jou bij de arm neemt om je een nieuwe danspas te leren is ook helemaal niet naar, zolang hij dat maar wel respectvol doet en je niet mee sleurt ;)

Oke, je paard doet nu direct zijn hoofd omhoog als jij ja zegt, dit heb je op 1 van de voorgaande manieren geleerd. Nu ga je pas belonen als hij na het omhoog brengen van zijn hoofd zijn hoofd weer naar beneden doet. Vervolgens ga je pas belonen als hij zijn hoofd meerdere keren omhoog en weer naar beneden gedaan heeft en uiteindelijk beloon je pas als deze beweging soepel volgt op jouw ja commando (of eender welk commando)

Ik heb in mijn voorbeeld juist geen steigeren gebruikt, voor jou nu de uitdaging, stel dat het paard het dus niet aanbied en je krijgt de situatie niet zo nageboost dat je het gedrag kan uitlokken, hoe zou jij het in kleine stukjes gaan knippen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:17

vrouwke schreef:

Haha :=
Dat gaat ook echt niet gebeuren :o
Maar puur uit nieuwsgierigheid :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:23

Bedankt voor je uitleg Amable :D Zo klinkt het inderdaad wel logsisch!

Dat slaan op de voorbenen en dat jagen zie ik inderdaad nog wel eens gebeuren ja..
Heel jammer.. Dan heb je alleen maar een paard dat over de rooie is, ipv een paard dat voor je wil steigeren.. :s

Het is niet zo dat ik zelf bezig ben met VD, of interesse heb om het zelf te doen.
Maar die vraag kwam zo in mij op :=
En ik vind het altijd mooi om te zien en vraag me iedere keer af hoe je zoiets geleerd krijgt..