VD'en met 2-jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

VD'en met 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:16

Hey!

het staat hier ongetwijfeld verkeerd, maar wist niet waar ik het anders zou moeten plaatsen.

Ik heb een vraag:
Is het verstandig om met een 2-jarige al een beetje te gaan grondwerken? nog geen moeilijke oefeningen als buigen, spaansepas e.d., maar gewoon eerst lekker op stemcommando's aan de longe te laten wennen, dan langzaam achter je aan proberen te lopen e.d.

Het leek me altijd al wel leuk om te VD'en, maar het is er nooit van gekomen, en nu m'n paard binnenkort weg moet naar de keuring, en er nog genoeg 2- en 3-jarigen in het land staan, dacht ik, misschien is het wel leuk om eens te proberen.

Meteen daarna dacht ik van, dit is te jong..
Ik weet het dus niet.

Wat lijkt jullie verstandig?

Het gaat dus alleen om de simpele oefeningen zoals stemcommando's, achter je aan laten lopen, etc.

Alvast bedankt

lailapri

Re: VD'en met 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:25

MEt mijn veulens doe ik het al spelenderwijs. Mijn jaarlingen kunnen liggen uit een stukje opvoeding, en kan ze dus ook makkelijke een compliment aanleren als ik dat zou willen. Ze kunnen down (hoofd laag maar nog geen buiging). Geven braaf een voetje en sommige kunnen flemen.

Wat ik meestal doe is in de wei knuffelen en dan eens proberen of ze kunnen flemen (leg een vinger op het voortanden maar kijk ui voor bijten). Sommige flemen dan en dan kriebel ik ze op un favo plekje als beloning. Herhaal dit een paar keer en dan ga ik met de volgende wat doen.
Zo heb ik ze kort, zijn ze in hun vertrouwde omgeving en kunnen altijd weg als ze dat willen.
Ik beloon in de wei nooit met eten.

De veulens kriebel ik, vraag eens een voetje. leer ze pasje terug te doen, vraag ze het hoofd laag, etc.
Alles in vrijheid.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:42

ik zelf denk niet dat dat erg is hoor ;) Maar die jonge paardjes kunnen alles ook nog een beetje gebruiken (zoals elk paard natuurlijk) Als het nu nog bij de grondwerken blijft en kleine dingetjes zoals; touch enz, is er geen probleem! Maar ik zou nog niet de jambette aanleren die zouden we heel makkelijk kunnen gaan gebruiken! :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:45

gewoon doen. als je maar niet de moeilijke dingen doet.
en gewoon optijd mee stoppen voor dat je gaat beleren dat werd mijn aan geraden.
maar heb er geen last van nu met het beleren

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:49

Citaat:
Is het verstandig om met een 2-jarige al een beetje te gaan grondwerken? nog geen moeilijke oefeningen als buigen, spaansepas e.d., maar gewoon eerst lekker op stemcommando's aan de longe te laten wennen, dan langzaam achter je aan proberen te lopen e.d.

Het leek me altijd al wel leuk om te VD'en, maar het is er nooit van gekomen, en nu m'n paard binnenkort weg moet naar de keuring,

Ik weet niet goed wat ik van die zin moet zeggen, je wilt het paard geen moeilijke oefeningen laten doen, maar wel gaan longeren en de stemcommando's leren? Dat lijkt mij juist belastender dan wat lailapri zegt. (en belastender dan de 'reguliere' vrijheidsdressuur met clicker en zonder dwang.)

Nu zie ik ook staan dat je paard binnenkort naar de keuring moet, dat zal de reden voor het logeren zijn? Naar mijn idee is dat wel genoeg voor een twee jarige. Of is ze bijna drie?

Kijk ook even naar je paard, waar heeft het behoefte aan, hoe reageert het op jouw pogingen om iets te doen. Dan zie je nog beter of ze er aan toe is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:23

Volgens mij gaat het niet om haar paard omdat die als ik het goed begrijp ergens in training staat voor de keuring?
En er staan dan nog wel een aantal jonge dieren op het terrein.

Een twee/drie jarige moet het leuk blijven vinden, ik longeer nog niet. Ik zie wel aan de meiden hier dat het longeren van een 2/3 jarige er erg ingebakken zit. Myrza kent de longe nog niet maar heeft wel al eens zadeltje opgehad en gehangen. Ze is nu 4. Terwijl Goldy die net 3 is al regelmatig gelongeerd wordt. Meisje zou er ook het liefst vandaag al opstappen. Gelukkig blijft het mijn pony en ondanks dat ik me er niet veel mee bemoei bepaal ik nog altijd wanneer een paard er klaar voor is. Goldy ziet er kwa lichaam heel volwassen uit, is in haar hoofd heel grans verleggend, as je dr naar je hand hebt zal ze altijd meer willen, dus er moet iemand zijn die pony tegen zichzelf en pubermeisje beschermt.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:28

Ik doe al sinds ze 1 zijn VD. Wel maar 5 min en simpele dingen. Moet leuk blijven. Mijn 2 jarige die inmiddels al wat kunstjes onder de knie heeft staat te popelen in de stal om iets te doen. Als ik nu met de 1 jarige wat doe- dan zie je haar popelen. Zo leuk. Eigenlijk is het ook gewoon samen spelen. Tja en ze doen alles voor zo een lekker klein brokje. Ze hebben er allebei heel veel plezier van en worden ook nog heel mak. Je moet dus wel stoppen voordat de aandacht afzwakt. Veel plezier.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:56

Kaplaars schreef:
Citaat:

Het leek me altijd al wel leuk om te VD'en, maar het is er nooit van gekomen, en nu m'n paard binnenkort weg moet naar de keuring,

Ik weet niet goed wat ik van die zin moet zeggen, je wilt het paard geen moeilijke oefeningen laten doen, maar wel gaan longeren en de stemcommando's leren? Dat lijkt mij juist belastender dan wat lailapri zegt. (en belastender dan de 'reguliere' vrijheidsdressuur met clicker en zonder dwang.)

Nu zie ik ook staan dat je paard binnenkort naar de keuring moet, dat zal de reden voor het logeren zijn? Naar mijn idee is dat wel genoeg voor een twee jarige. Of is ze bijna drie?

Kijk ook even naar je paard, waar heeft het behoefte aan, hoe reageert het op jouw pogingen om iets te doen. Dan zie je nog beter of ze er aan toe is.

Wat bedoel je met belastend longeren op stemcommando? Het leek mij de bedoeling dat alles leuk moet blijven.

Nee, het paard waar ik nu op rijd, moet naar de keuring, in die 5 week heb ik dus geen paard om te rijden, wat ik opzich niet erg vind, maar nou leek het me leuk om eens wat VD te gaan doen. Alleen ik vroeg me af of dit met een 2-jarige kon

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:54

volgensmij kan dat wel
je kan altijd proberen ja,vind het paard het leuk?
ga voral door,ik heb met balken een soort waaier gelegt,
en stap daar makkelijk met der overheen,
merkte dat ze het leuk vond ging ik dravend met haar erover,zoiets is
totaal niet belastend voor het paard
hoop dat je hiet wat aan hebt
gr hackny

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:11

Mijn inmiddels 2-jarige:

Afbeelding

De foto is van zn eigenbedachte (serieus!) kunstje en bij t filmpje vroeg ik niet eens wat, hij vindt t gewoon zó leuk dat ie spontaan aan de gang gaat :')

Ik doe veel ''light-versies'', dus geen buiging maar neusje richting de knieen brengen bijvoorbeeld.. En verder apporteren, chase the tiger.. Gewoon een beetje kijken wat niet te zwaar is en wat je paard leuk vindt :j

Idd opletten dat je niet te lang doorgaat (maar ook niet te snel stoppen! Mijn poown werd enorm gefrustreerd als ik steeds net te vroeg stopte voordat ie t doorhad. Ben toen ietsjes langer doorgegaan tot er iig een kwartje viel en prompt had ie er een stuk meer lol in :) ).

Maar t kan prima hoor, zolang je je paard maar goed in de gaten houdt :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 07:53

Bedankt voor jullie reactie's!