Mijn tienjarige shetlanderruin heeft er altijd wel een beetje een handje van gehad dat hij voorop wil lopen. Ook als het hem niet hard genoeg gaat, of als hij terug naar huis wil kan hij behoorlijk drammen in de zin van "we gaan met een gangetje van 3km/u maar wel in een galop" zegmaar. Hij is inmiddels braaf genoeg dat hij aan een lang leidsel blijft stappen als ik zeg "STAP" alleen stappen we dan wel zo rond de 6,5 tot 7,5 km/u.
In enkelspan heb ik dit prima onder controle. Soms moeite met stilstaan maar hij blijft gewoon controleerbaar. Tis gewoon een hittepetit voor de wagen maar hij is niet gemeen ofzo.
Nu in tweespan is het anders. Het begint al dat hij voorop wil lopen alleen rij ik tweespan; geen tandem

Uiteindelijk geeft hij dat op en dan gaat hij dribbelen, drammen, springen, helemaal wijd lopen met de achterbenen, of zn kunstje met 3km/u galopperen (hij zou het goed doen op trec...) Geef je dan leidsel, dan ontspant hij wel maar wil hij naar een hele vlotte stap. Die kan Storm niet bijhouden, waarop hij dus aandraaft en daarop reageert Sun dan weer heel heftig door ook aan te draven en dan meteen als een kanon te vertrekken.
Hou ik ze nou kort genoeg (maar das ook niet echt fijn rijden want dan heb ik heel veel druk in handen) dan gaat Sun pullen, trekt een klein stukje leidsel uit mn handen en neemt die ruimte dan om weer vooruit te rennen.
ben inmiddels niet bang meer voor mn jongens in tweespan (vond het de eerste paar keer erg spannend maar heb nu zoiets van 'ik ga toch wel met ze mee en ik krijg ze toch wel wil stil' en dat ís ook zo want het is gewoon etteren en drammen, maar geen paniek ofzo) maar ik was vandaag wel bijzonder geirriteerd. Storm, mn jongste doet het dan zo vreselijk braaf, en Sun, de oude, ervaren, stabiele factor in het span moet zich dan gewoon verschrikkelijk misdragen

Zijn er mensen die ditzelfde probleem hebben (gehad) en hoe gaan jullie ermee om?
Zijn er tips, oplossingen, mogelijkheden tot verbetering?
Ik weet dat dit nog een heel onervaren span is, dus misschien betert het met de tijd vanzelf wel, maar wil het liever maar meteen van begin af aan goed doen.
Groetjes, lacuna