Haf vind alleen longeren eng?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Haf vind alleen longeren eng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:53

Hallo!

Mijn 19 jarige Haflinger heeft een klein probleempje(naja groot). Mevrouw vind alleen longeren eng.
Dit sinds ongeveer een jaar geleden, zonder enige aanleiding.
En met alleen bedoel ik zonder helper. Loopt er iemand naast/ voor prima, loopt die gene weg, komt ze naar het midden en loopt ze achter mij aan. Wegjagen heeft geen zin, en zweep ook niet, want die wil ik zo min mogelijk gebruiken.
Boos worden ook niet, dan hebben we ruzie.
Met iemand erop gaat prima, ook als die gene alleen erop zit voor het idee, dus niks doet met benen en stem.

Hoe zou je dit kunnen verhelpen, want ik wil zoo graag een keer goed longeren.

Liefs.

Loes000

Re: Haf vind alleen longeren eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:54

misschien wel een keer duidelijk je zweep gebruiken.
ik heb dit ook met een paard gehad, al wel lang geleden, en toen heb ik 1x de zweep gebruikt (NIET slaan ofzo, maar echt duidelijk mee op de grond meppen enz.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:58

Goed longeren doe je nou eenmaal met een zweep. Niet om het paard verrot te slaan, maar wel om als verlengde van je hand te gebruiken. Als jij zorgt dat je ten alle tijde achter de schouder van het paard blijft, kan ie nooit naar je toe komen.
Ik zie nergens uit je bericht naar voren komen waarom ze het eng zou vinden, naar mijn idee neemt ze je in de maling

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:59

Een longeerzweep hoort bij je uitrusting als je gaat longeren. Dat is een onmisbare hulp voor je paard. Juist met de zweep kun je duidelijk maken dat je paard op de cirkel moet blijven en niet naar binnen mag komen. Je hoeft helemaal niet te slaan, zelfs niet op de grond zoals Loes zegt, maar je moet een driehoek vormen met als punten jijzelf, de neus van je paard en de zweep wijzend naar de staart van je paard. Zo sluit je je paard op en wordt het het snelst duidelijk voor haar wat de bedoeling is.

Edit: wat Stef zegt dus!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:18

Dat heb ik ak geprobeerd, maar zodra je de zweep pakt keert ze zich om(zelfs kont naar je toe), en ben je de klos. Ze gaat op een gegeven moment gericht trappen, waardoor ze me aardig vaak heeft geraakt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:20

Sorry maar dit komt naar mijn idee van wat ik lees niet omdat ze het eng vind maar meer gewoon dat de haflinger zelf bepaald wat ze doet. Je hoeft inderdaad niet je paard helemaal af te rossen maar dient wel de leiding te nemen ;)
Misschien zou je jezelf in kunnen schrijven voor een cursus van lammert Haanstra ;) Ik heb dit via school gehad en best wel wat aan gehad hoor ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:32

Een paard wat bang is zal in 1e instantie willen vluchten en als het niet anders is pas gaan verdedigen, dus ik zeg: Ervaren hulp erbij en opvoeden die handel. Raak trappen in onacceptabel.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:47

Zo hé.. gericht trappen dan zou ik die zweep dr wel 1x overheen halen!

Maar dat terzijde, ze komt dus naar binnen, kan je niet eerst zelf met haar dat rondje lopen en dan zelf iets meer naar binnen gaan telkens en als zij ook naar binnen gaat een duidelijke schreeuw (NEE!!) en de longeerlijn die je nog in een lus in je hand heb naar dr kont gooien (dus even geen zweep dr bij dan), desnoods loopt ze maar op een meter afstand en loop je zelf mee en achter dr schouder blijven en houd de uiteinde van de longeerlijn bij dr achterhand zodat je dr naar voren kan drijven zegmaar, als ze dit doet kan je het wel uitbouwen dat ze normaal aan de lijn om je heen loopt maar echt heel consequent zijn en als je ziet dat ze ook maar iets vertraagt of je ziet dat ze iets bedenkt meteen naar voren drijven.

Ik vind het moeilijk om zo uit te leggen, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is..

Succes!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:59

....lijkt mij ook alsof ze er gewoon geen zin in heeft;).....beetje dominant....als ik mijn paardje op de cirkel zet, gaat ze standaard de andere kant op als ik haar voor ben, wordt ze heel nijdig. Even doorzetten....1 stap in de goede richting is al vooruitgang...meteen stoppen en belonen....gaat ze de strijd met je aan NIET opgeven.... Succes! Ben benieuwd!....en een zweep idd als verlengde van jezelf en gericht trappen is een beet(zweep) in haar bil geven...precies zoals een ander paard bij haar zou doen....Ikzelf gebruik een trainingsstick en touwhalster met 4m touw....daarmee heb je meer controle over je paard dan een gewoon halster.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:32

Dankjullie wel!

Ik neem haar een keertje mee naar de manege, en ik vraag het wel aan de instructie daar, of aan iemand anders die er ervaren mee is.
Want ik ben bang dat het anders BOEM, dag Esther is :+.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:03

-> GVL