Friuli is nu 6 jaar, ik heb der zelf gefokt en alles geleerd behalve het zadelmak maken, daarvoor is ze 5 maand bij Rozanna Ansems gegaan van De Grand Cru Hoeve. Rozanna heeft dat echt top gedaan

Nu is Friuli nogal een heethoofd en een ongelooflijke gekke

Ze doet niet liever dan lopen, en oefent dan ook liever om haar droom als beroemd renpaard waar te maken. Het enige probleem is dat ik er van droom om te dressuren, en natuurlijk met Friuli zelf

Je begrijpt dat onze meningen hierin nogal botsen

De laatste tijd schrok ze van alles onder het zadel, en later aan de longe ook.
Paard was heel nerveus. Bleek dat ze spierbevangen was

Ik moet zeggen dat ze nu aan de longe wel al een stuk rustiger is en in de hand ook, maar rijden heb ik niet echt meer gedaan de laatste weken.
Nu was ik aan het twijfelen om der te verkopen, omdat het soms gewoon gevaarlijk wordt, zo gek is ze, maar ik wil wel alles doen om der bij mij te houden

Dus zijn we vandaag begonnen met VD

Het ging super!!! In 2x 10 minuutjes kent men meisje nu het meelopen en stoppen (kende ze al grotendeels) het achterwaarts gaan op commando (kende ze ook al) het targetten, parkeren en het weigeren van eten!
Ze is echt zo ontzettend slim! Ook wel omdat ze achteruit en halt wel al grotendeels kent van in de dagelijkse omgang, maar toch vond ik dat ze het echt super snel opnam

Ook als ze angstig was liet ik der gewoon even 'eten weigeren', dan dikke beloning en ze was gekalmeerd

Ben zo trots op haar! Volgende stap is parkeren en echt verder weg lopen. En als dat goed gaat, der op commando bij me laten komen

Ook het targetten moet ik nog verder uitwerken, maar het begin is er.
Als ik op iets tik en zeg touch raakt ze het aan met der neus

Voor de VD mensen onder ons, is het nodig dat ze target naar men hand? Want ik vind dat het dan misschien wat moeilijk voor der gaat worden (en voor mij

Oh en ja knikken doet ze ook al en met der neus bij me in men pull kruipen, en op men rug krabben, lekker handig

Dat zijn trucjes die ze eigenlijk al best wat jaren kent..
Ik schrok er best van dat ze zonder tegenwerken gewoon mijn leiderschap heeft aanvaard

Komt waarschijnlijk omdat ik me de voorbije dagen goed belezen heb en ik nu goed in men hoofd had hoe ik het moest doen en wat ik van haar verwachtte, ze begreep het direct

Wat vinden jullie dat we na het targetten en parkeren moeten doen? Ik zou nog willen het achterwaarts verder uitwerken, zodat ze als ik naast of achter der sta en zelf achterwaarts ga, zij dat ook doet. Maar daarna weet ik het niet zo goed eigenlijk.
Ideeën iemand?
dank je voor het lezen en het is fijn als je ons verder zou kunnen helpen