[AR] Mennen, moeilijk?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Scappie

Mennen, moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:40

Hallo bokkertjes /3 ,

Ik ga een keer een huifkar huren en dan moet je zelf mennen.
Je krijg dat een korte 'introductie' maar misschien hebben jullie wat tips? <3
Alvaast ty _/-\o_

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:47

Om te beginnen kun je het best even een filmpje opnemen en daarin de dingen zeggen tegen mensen die je zult gaan missen. Daarnaast moet je een keuze maken of je begraven wilt worden of gecremeerd. Ook de muziekkeuze en dergelijke kun je zelf invullen. Er is op dat gebied heel veel mogelijk, kijk Google er maar eens op na.
Een goede levensverzekering maakt het voor je nabestaanden allemaal wel makkelijker. Er komen nogal wat kosten bij het bovenstaande kijken en wat beter in de slappe was zitten is voor iedereen prettig.
Succes!

Natuurlijk is bovenstaande een klein beetje een grapje maar ik denk niet dat ze zomaar een aanspanning meegeven aan een 11-jarige.
Er komt nog wel een beetje bij kijken op het moment dat het allemaal niet zo gaat als gepland. Erg goed luisteren naar de uitleg lijkt me een eerste vereiste.

Napie

Re: Mennen, moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:08

Vind je reaktie wel een beetje overdreven. Kijk, dat een paard wordt meegegeven aan een vreemde (vaak ook nog paardenleek in het geval van veel huifkarverhuurbedrijven) vind ik op zich al een kwalijke zaak. De enigste instruktie wat je vaak krijgt is: linkerleidsel linksaf, rechterleidsel rechtsaf en twee leidsels ho. Voor de rest is het op hoop van zegen en gaat het over het algemeen goed met van die stimpestampe knollen. Heb echter niet de illusie dat als je met een huifkar heb gereden, dat je hebt gement. Dat is namelijk heel wat anders. Ja, mennen is moeilijk. Je mist been en gewichtshulpen en als het fout gaat, gaat het meestal goed fout.

Stal_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:27

mennen is heerlijk en erg leuk en met goed opgeleiden paarden niet moeilijk dan komt het neer op linkerleidsel linksaf, rechterleidsel rechtsaf en twee leidsels ho.
maar dan nog het is een paard die ervoor loopt en die kan gestoken worden en gaan kletteren of schrikken van een loslopende hond of what ever.
ik kan niet begrijpen dat mensen zomaar een paard en wagen mee mogen nemen.
we kunnen toch ook niet allemaal achter het stuur kruipen zonder rijbewijs.......??

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:54

Toen ik 7 was ging ik met de familie op huifkartocht. Mijn opa stuurde (had ook ervaring met paarden en mennen) en het ging super. Tot het paard doorhad dat hij de linksaf moest en dus de lange rit moest maken :') Nu had mijn opa gewoon de kennis om hem de goede kant op te leiden, maar iemand zonder deze ervaring had wel wat moeite gehad denk ik.
Ga je echt zelf mennen? Volgensmij hebben de meeste huifkar verhuurders namelijk wel een minimum leeftijd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:59

Met al mijn menervaring heb ik zelfs wel eens de grootste moeite gehad om een paard met huifkar ervan te overtuigen van zijn normale route af te gaan omdat we ergens een bakkie koffie wilden doen. Die beesten zijn zo voorgeprogrameerd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:02

ninajojo schreef:
Toen ik 7 was ging ik met de familie op huifkartocht. Mijn opa stuurde (had ook ervaring met paarden en mennen) en het ging super. Tot het paard doorhad dat hij de linksaf moest en dus de lange rit moest maken :') Nu had mijn opa gewoon de kennis om hem de goede kant op te leiden, maar iemand zonder deze ervaring had wel wat moeite gehad denk ik.
Ga je echt zelf mennen? Volgensmij hebben de meeste huifkar verhuurders namelijk wel een minimum leeftijd.

Mijn pension stal is tevens zorg beorderij. Daar komen mensen met een geestelijke beperking. 1 van deze mensen is vorig jaar met zijn vrouw en dochter op huifkar tocht geweest en kreeg dus zo een aanspanning mee.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:08

Wij hebben ook 2x een huifkar en Fjord gehuurd om er 2 weken mee rond te trekken. Wij menden toen recreatief, dus we kwamen een heel eind.
Maar als je ziet aan wat voor mensen zo'n span wordt meegegeven :n

De huurders kregen een keer een uitleg over het optuigen en sturen bij het uitrijden en dat was het. We hebben verschillende keren gezien dat de broek als borsttuig gebruikt werd en zelfs een huifwagen met een Fjord die in galop over de weg ging. En die mensen met z'n allen aan de leidsels hangen :\
Ik snap niet dat dit kan. Al zijn ze nog zo braaf, het kan goed fout gaan!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:21

of de schoft als borst en andersom gebruiken (ook wel eens gezien)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:30

toen ik de tweede post las, dacht ik eerst dat TS van een begrafenis topic ineens wat anders had gemaakt ;)
Maar inderdaad, echt mennen heeft meer voeten in de aarde dan een "voorgeprogrammeerd" paard meekrijgen van een verhuurbedrijf. Maar als jij geen ervaring hebt, en je geeft dat aan, geven ze je echt geen paard mee als het niet vertrouwd is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:37

Ik hoor net op televisie dat er mensen tijdens een huifkartocht zijn verongelukt...
De 66 jarige bestuurder is ter plekke overleden...

Laat dit een herinnering zijn dat je niet zomaar even weg rijdt met een vreemd paard met een kar erachter.
Ook al loopt hij altijd netjes zijn rondje..

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:49

Ja mennen kan erg moeilijk en een andere keer weer makkelijk zijn.

De ene keer maak je een super geweldige buitenrit, de andere keer valt helaas het paard, of hij schrikt (kan ook door andere aangedaan worden) er kan wat van het tuig kapot gaan.
Kortom kan alle kanten opgaan, maar het is wel héééél leuk!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:20

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:50

Moderatoropmerking:
ik heb een paar oneliners verwijderd. Alleen reageren als je iets hebt toe te voegen aan het onderwerp. Bij voorbaat dank

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:56

BlackDevils schreef:
Om te beginnen kun je het best even een filmpje opnemen en daarin de dingen zeggen tegen mensen die je zult gaan missen. Daarnaast moet je een keuze maken of je begraven wilt worden of gecremeerd. Ook de muziekkeuze en dergelijke kun je zelf invullen. Er is op dat gebied heel veel mogelijk, kijk Google er maar eens op na.
Een goede levensverzekering maakt het voor je nabestaanden allemaal wel makkelijker. Er komen nogal wat kosten bij het bovenstaande kijken en wat beter in de slappe was zitten is voor iedereen prettig.
Succes!

Natuurlijk is bovenstaande een klein beetje een grapje maar ik denk niet dat ze zomaar een aanspanning meegeven aan een 11-jarige.
Er komt nog wel een beetje bij kijken op het moment dat het allemaal niet zo gaat als gepland. Erg goed luisteren naar de uitleg lijkt me een eerste vereiste.

:)) _O-

ik dacht zelf ook dat het super moeilijk was.
ik heb les gehad van mijn oom.
ik heb een draver ervoor staan.
die kunnen wel eens lekker heet worden,
maar die van mij is opzich wel braaf,
ik zou even een les van te voren nemen.
Laatst bijgewerkt door corina21 op 23-06-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:57

Sammy,... ik denk dat je even de hulk boven je moet lezen :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:53

Napie schreef:
Vind je reaktie wel een beetje overdreven. Kijk, dat een paard wordt meegegeven aan een vreemde (vaak ook nog paardenleek in het geval van veel huifkarverhuurbedrijven) vind ik op zich al een kwalijke zaak. De enigste instruktie wat je vaak krijgt is: linkerleidsel linksaf, rechterleidsel rechtsaf en twee leidsels ho. Voor de rest is het op hoop van zegen en gaat het over het algemeen goed met van die stimpestampe knollen. Heb echter niet de illusie dat als je met een huifkar heb gereden, dat je hebt gement. Dat is namelijk heel wat anders. Ja, mennen is moeilijk. Je mist been en gewichtshulpen en als het fout gaat, gaat het meestal goed fout.

Hier ben ik het mee eens: tussen mennen en een paard langs de weg sturen zit een groot verschil. Zo goed als iedereen kan een paard langs de weg sturen (vooral langs vaste routes), maar mennen kan niet iedereen en moet je echt leren.

Maar dat neemt niet weg dat je vast een hele leuke dag tegemoet ziet, TS! Met een huifkar rijden is net zo leuk als echt mennen, je bent tenslotte met paarden bezig! ;) Uiteraard zullen ze een jong meisje geen paard meegeven, maar alleen als er een volwassene meegaat. Het is wel leuk als je zelf ook stukjes mag sturen. ;) Alvast heel veel plezier en wie weet krijg je de smaak te pakken! Er bestaan menlessen voor jonge kinderen, dus als je "besmet" bent geraakt zou je eens bij rijverenigingen kunnen informeren. ;)