Aangezien mijn pony nog heel veel moet leren onder het zadel, wil ik een en ander aan de longe gaan doen zodat ik hem niet in de weg zit. Belangrijkste stappen waar we nu mee bezig zijn is nageeflijkheid en stelling. Hij vindt beide nog vrij moeilijk. Onder het zadel is hij in stap prima nageeflijk op 2 handen, maar in draf is het wat lastiger (tegen de hand in, hij wordt echt hangerig). Onder het zadel kan ik dit goed oplossen, aan de longe loopt hij nu natuurlijk gewoon met zijn hoofd omhoog.
Daarom wil ik hem eigenlijk gaan bijzetten, maar ik weet niet wat de beste methode is. Onder het zadel pakt hij namelijk het liefste vast op mijn hand. Die kan ik echter loslaten, zodat hij daar de steun verliest. Bijgezet met een touwtje bijvoorbeeld, kan dat touwtje niet loslaten en ben ik bang dat hij juist meer gaat hangen en harder in de mond komt. Eigenlijk moet ik dus iets flexibelers hebben. Zijn er bijzetteugels die zo reageren, of kan ik me beter gaan verdiepen in longeren aan de dubbele longe?