Dat laatste was het doel niet en ook niet heel moeilijk als de andere combinatie (dubbelspan paard) uitvalt in de eerste vetgate ivm kreupelheid. Uitrijden was het doel. Op hun eigen tempo. Met de 50 km van vorige week nog in de benen, was ik tevreden met alles boven de 7 km/u.
Gisteravond naar Renkum vertrokken. Pony's voor het eerst een nacht in een paddock en wij in een tentje ernaast. Spannend, vooral door de harde wind en klapperende zeilen. Vannacht om half 5 ben ik er nog uitgegaan om ze te voeren.
Om 8 uur arriveerde mijn groom Jorie en zijn ze voorgekeurt. We mochten starten. Om 8:30 u samen met de andere deelnemer in de klasse 3 van start gegaan. Eerst 5 km pony's heet. Ze wilden achter die andere aan. Daarna toch rustig kunnen krijgen en konden we met een los leidseltje verder. Rustig draven en na een km of 10 even gestapt. Op elk groompunt stond Jorie klaar met water. Koelen was wel nodig. Drinken wilden ze de eerste ronde nog niet.
Vetgate in met een snelheid van ruim 12 km/u. Eerst rustig uitspannen en koelen en na 8 minuten aangeboden voor de keuring. Beide goed maar wel wat werk aan de hoeven. Blote voeten en veel steenslag gaat niet lekker samen. Tweede ronde was wat korter en vloog voorbij. Tweede vetgate, spannend of we nu echt door mochten. Na 11 min aangeboden en weer goed. Pony's aten, drinken, plasten en sliepen tijden de rust van 45 min. Toen de verbazing: weer het tuig erop. Laatste rondje hun helemaal zelf het tempo laten bepalen, we hadden immers tijd zat en we wisten dat de andere deelnemer er uit lag. Soms gingen ze stappen, dan weer lekker vlot draven maar ook een lekkere galop kon er nog uit.
Laatste 2 km uitgestapt om met applaus van alle andere deelnemers te finishen. Ik was al wel trots maar wist dat de nakeuring nog moest komen. Toch wel spannend want als die niet goed is, lig je er alsnog uit. Pony's aten geweldig en oogde nog fris zat.
Nakeuring:alles goed. Nickey wist nog een flinke draf eruit te halen bij de lokomotie! De dierenarts zei dat we wel naar huis konden mennen.
Uiteindelijke snelheid: 10,8 km/u
Ze zijn prima van de trailer gekomen maar wel een paar kilo lichter.
Nu een lange vakantie voor hun, dat hebben ze enorm verdient.
Fotootjes:

Eerste ronde op de hei

Tweede ronde op de hei

Drinken en koelen

en weer door

Finish!!!

Nickey had een zwaar hoofd, hahaha