Longeren met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Longeren met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:06

ik wou morgen mijn pony gaan longeren met dubbele longe,
maar nu heb ik al zóóveel manieren gezien hoe je het vast maakt.

Door de ringen van je longeersingel gelijk aan het bit vast
Door de ringen van je longeersingel door je bitringen aan de zijkant vast
Door de ringen van je longeersingel door je bitringen tussen zijn benen vast.

En dan ook nog de buitenste longeerlijn over zijn rug heen
of hem achter zijn billen langs?

Wat is nou de "beste" manier om hem vast te maken vinden jullie en waarom?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:11

Ik heb ze alle 3 al eens gebruikt.

In begin deed ik ze meteen vast aan de bitringen. maar als je dan wat trekt, trek je meteen heel direct aan het bit.
Ik heb ook geprobeerd om ze via de bitringen meteen weer naar de longeersingel te doen, maar dit vond ik iets te veel spanning voor het paard (en ze is nog jong, dus die gebruik ik momenteel niet meer).
De laatste, onder de buik weer vast, gebruik ik het meest. Paard zakt dan ook (lichtjes onder dwang) naar beneden. Na een tijdje heb ik de longeerlijnen helemaal niet meer strak gespannen en loopt ze lekker ontspannen over de rug :)

Ik heb altijd 1 lijn achter haar achterbenen, boven de spronggewrichten, lopen.
Maar ik weet dat niet elk paar dit prettig zal vinden. Dus gewoon kwestie van proberen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RFAVBKOW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W7U4OLFK.jpg

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:15

Wat ik doe is door de ring, door bitringen en dan aan de zijkant op 1 ring erboven omdat dat meer rust geeft(longeerlijn is toch langer als teugels en kunnen flink zwabberen door de beweging of wind dus direct op het bit ben ik niet zo'n fan van). Tussen de voorbenen zou ik niet doen, dit werkt vrij sterk en dwingend en ze vallen dan ook snel op de voorhand. Of ik er een lijn achterlangs wil hebben verschilt, meestal niet maar bij paarden die uit elkaar vallen kan een lijn erachter een goed hulpmiddel zijn

De foto's van Firefly4 zijn precies wat ik bedoel, paard loopt heel diep en op de voorhand

Linsey_X

Re: Longeren met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:19

okee, ik kan het dus het best even uitproberen morgen wat het fijnst is.
Ik wil dat hij zo ontspannen mogelijk loopt, daar heeft hij de laatste tijd echt moeite mee.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:33

Als je het probeert, probeer het dan niet maar 2 rondjes, paard moet ook wennen aan de manier :)
Je kunt beter 1x de ene manier proberen en later weer een andere manier :)
Wat Amilla zegt, direct op de bitringen zou ik dus ook niet doen. heb het geprobeerd, maar met de wind enzo kan dat erg vervelend zijn.

Ik vind dus naar de buik wel een fijne. Paard op mijn foto's valt iets op de voorhand, maar daarbij is onze rijbak ook verschrikkelijk (helaas). Daarom ook als ik aan de zijkant doe, heb ik dr ook op de voorhand vallen soms. Dus of het de manier van opknoping of onze bak is, durf ik zo niet te zeggen :)

Succes met het proberen!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:53

Zou ik iedergeval niet direct de lijn erachter doen maar eerst laten wennen aan 2 lijnen. De kans is namelijk groot dat ze de eerste keer naar de lijn gaan slaan(of je moet al mennen of met passoa longeren).

En een paard loopt niet alleen door een slechte bodem op de voorhand. De bodem kan het werk zwaarder maken en dan worden ze vlot en nemen niet graag gewicht op de achterhand maar het is zeker geen oorzaak.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:01

ik heb wel vaker met een lijn achter zijn benen langs gelongeert, dus dat is hij wel gewent :j

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:39

Ik longeer steeds met de 2 longes aan mijn halster (rij bitloos) en aan de zijkanten van de longeersingel. Ook zeker 1 achter de billen hangen zodat de achterhand gebruikt wordt.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:43

Ik vind juist direct aan het bit heel fijn. Dan kan je naar mijn mening het fijnst hulpen geven.
Stelling vragen, zelf bepalen hoe diep en lang etc. ik doe de lijn bijna altijd over de rug, omdat ie toch vast zit aan het bit...