Tips gevraagt voor onzekere 2 jarige.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Tips gevraagt voor onzekere 2 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 00:16

Ik heb sinds Januari dit jaar een leuke Haflingerruin. Hij is nu in April 2 jaar geworden.
Voor hij bij mij kwam stond hij in een stal aan een huis zonder andere paarden.
Nu bij mij staat hij 24/7 buiten met leeftijdsgenoten en een oudere merrie en ruin.
Ik weet gewoon dat hij het geweldig vind in de groep. En dat doet mij ook goed.
Maar nu stuit ik dus op een probleem. Zodra ik hem uit de groep haal raakt hij in paniek, begint te hinniken, met zijn hoofd te slaan en tijdens dat slaan sprint hij weg en hou ik hem dus niet. Hij staat op een NH centrum, maar de veulenweide ligt niet aan het centrum zelf, daarvoor moet ik een landweg over waar ook auto's en tractors kunnen komen. Bij het centrum zelf zijn alle faciliteiten.
Naast de paddock/weide waar hij staat is een afgesloten pad. Ik ben nu zo ver dat ik met hem over dat pad kan lopen zonder dat hij in paniek raakt. Hij loopt rustig met me mee, ondertussen doe ik wat oefeningen zoals HO! en Back-Up. Dit vind hij allemaal prima. Maar zodra ik dat pad af wil begint het. Hij ziet 'zijn' groep niet meer. Hij hoort ze wel hinniken en vervolgens komt de paniek. Hierin blijf ikzelf rustig en ontspannen, maar het helpt niet, in 1 ruk is hij weg en ik kan hem helaas niet houden. Wat wel een beetje helpt is zwiepen met de lead rope voor hem, zodat het eigenlijk een blokkade vormt. Dan blijft hij wel naast me lopen, maar tegelijkertijd wordt hij daar ook een beetje onzeker van en zoekt dus een andere uitweg (=omhoog). Ik ga niet altijd met hem over de paden wandelen. Andere dagen neem ik hem gewoon aan het halster in de paddock en poets hem en oefen met voetjes geven e.d. Dus hij heeft afwisseling erin.
Met andere paarden erbij gaat het in principe wel goed, hij is dan wel wat drammerig als hij achter het andere paard aanloopt, maar daar blijft het bij.

Ik wil gewoon heel graag dat hij mij leert vertrouwen, en dat hij leert dat ik hem naderhand ook weer terug zijn groep breng en dat hij niet zo in paniek hoeft te raken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk verteld is, als er nog vragen zouden zijn hoor ik het graag.
Hoop dat er mensen reageren die misschien tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen en het hebben opgelost.
Zodat ik goede informatie kan krijgen om mee aan de slag te gaan.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:31

Ik heb niet het zelfde probleem gehad maar heb wel een 2 jarige manneke.
Voordat ik met hem naar buiten ging ben ik schriktraining gaan doen. Met schriktraining kun je hem laten zien dat alles wat eng is met jou erbij veilig is. Als je denkt dat je hier ver genoeg mee bent kun je naar buiten. Doe zijn halster om neem hem mee uit de wei, sluit het hek en zet 1 stap, zet hem nu weer terug. Probeer dit uit te bouwen tot ze uit zicht zijn. Klopt het dat de stress van het verlaten van de groep opbouwend is? Zoja probeer dan goed te observeren waar je dus een stap te ver bent met oefenen en wat hij nog net wel aan kan voor het wegrennen. Liever een paar te kleine stapjes dan een te grote :)
Ik denk dat je gewoon heel erg veel tijd en geduld zal moeten hebben en echt een veilige vertrouwde band voor hem moet opbouwen. Probeer te ontdekken welk tempo (in de training dus) bij hem past, de ene keer zal je een veel kleiner stapje moeten zetten dan de andere keer.

Succes :D

Roweentje89

Re: Tips gevraagt voor onzekere 2 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 00:49

Bedankt voor je reactie.
Ik ga ook in een rustig tempo en bouw steeds uit. Het afgesloten pad kan ik nu helemaal aflopen. Halverwege begint een haag en dan kan hij ze niet meer zien. In het begin ging ik dus maar tot aan de haag en nu kan ik al langs de haag. Omdrdaaien en dan terug lopen. Hij is leergierig en pikt dingen heel snel op. Dat van de schriktraining is een goed idee, maar die dingen staan allemaal op het centrum zelf. Ik kan die niet meeslepen naar de veulenwei. Daarom wil ik hem zo graag mee naar het bedrijf kunnen nemen. Maar ik snap het principe, dat hij moet leren dat hij bij mij veilig is en dat ik zijn leider ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 01:07

Kun je hem niet een oudere en wijzere 'mentor' van buiten zijn eigen groep geven? Die je meeneemt om hem op te halen, voor wat voorbeeldgedrag?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 01:29

Er was toch een paddock bij de weide? Dan zet je hem daar eventjes in misschien? Met een plastic zak, paraplu, lintjes oid kom je echt een heel eind en het is opzich niet zo heel moeilijk te versjouwen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:55

Ik zou eerst vertrouwen opbouwen voor je alleen gaat wandelen.
Ik heb ook een 2-jarige. Ik doe met hem veel friendly game en stukjes stappen. Allemaal in het zicht van de andere pony's.
Als hij echt de wei uit moet neem ik een andere pony mee, dan kunnen ze samen.
Dit wil ik wel uitbouwen, maar dan moet hij eerst meer vertrouwen hebben.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:18

Ik ga ook niet zomaar met hem alleen wandelen. Er ligt 1 landweg tussen het bedrijf en de veulenwei. En ik moet nu gewoon met hem aan de slag om hem te leren dat hij gewoon daar naartoe kan lopen en gewoon weer terug kan lopen. Dit vertrouwen wil ik hem geven. Ik ben vandaag voor het eerst naar het bedrijf zelf weer toegelopen, na 2 weken alleen maar in de paddock en over een afgesloten pad naast de wei te hebben gelopen (Dat gaat echt super, dus ergens moet de volgende stap weer komen.) Zondag wordt hij bekapt dus dan moet hij ook weer naar het centrum toe, vandaar dat ik hem vandaag heb meegenomen. Hier is het verhaal ervan (dat heb ik net naar iemand anders getypt, heb het even gekopieerd omdat het best lang is.

Vandaag heb ik hem uit de wei gehaald en mee naar het centrum genomen. Heenweg ging redelijk goed. Hij was alleen wat bang voor de mais. Had hij nog niet van dichtbij gezien, maar hij bleef goed bij me. Op het centrum stond de Haflinger waar hij mee samen staat in de wei, te grazen in een paddock en daar heb ik hem lekker bijgezet, dat dat zijn beloning was. Teruglopen begon goed (ik ben dus samen met de andere haflinger teruggelopen, achter hem aan), maar daarna schrikt hij in een keer ergens van en heeft hij zich weer losgetrokken. Hij is alle paarden in de buurt afgeweest, heeft zeker een half uur liggen rennen voordat ik hem pas te pakken kreeg. Toen ik hem vasthad merkte ik wel dat hij geschrokken was en blij was dat ik er weer bij was want ik kon hem aan een losse lijn meenemen. Maar helaas heeft hij nu zijn been openliggen, hij is in zijn avontuur in een draad blijven hangen. :( Ben benieuwd hoe dat nu afloopt. Maar ik ga ermee door zodat hij gewoon weet dat dat wandelen iets leuks is. Snoepjes heb ik trouwens ook bij me, maar op het moment dat hij in 'paniek' raakt ziet hij dat helemaal niet meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:58

Je zult toch echt moeten voorkomen dat hij zich los kan rukken. Want dan zal hij elke keer vol stress terug naar de groep willen rennen of dus vol stress over het terrein daar!

Gebruik je een gewoon stalhalster of een touwhalster? Een touwhalster zullen ze niet zo snel tegenin rennen. Je zou hem kunnen laten wennen aan de nieuwe druk door er tijdelijk wat bontjes om te doen. (of als dat prima werkt, laat je ze lekker zitten^^)

Daarbij heb je ook nog zoiets als goed geaard staan. Dus het meeste gewicht op het been het verste weg van je paard en het andere been gebruik je om je schrap te zetten. (Als het goed is sta je dan met je zij naar het hoofd van het paard)

Een 2-jarige zou je dan nog moeten kunnen houden (zelfs met gewoon stalhalster).

Toch vraag ik me ook af of je misschien wat signalen mist? Lijkt me gek als hij er de hele tijd ontspannen bij loopt en zich dan ineens lostrekt. Misschien moet je proberen hem toch rustiger te houden en als hij wat drukker wordt even een back-up en dan friendly? Dus zorgen dat hij nooit tot dat drammerige komt, waardoor jij misschien het lostrekken op tijd ziet aankomen als hij dan wel doordramt?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:16

ik ga mee met het bovenstaande.
ik zou tog een ander paard dan mee nemen naar het centrum, dat je daar verder kan met hem.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:16

@Sassol, bedankt voor je verhaal.

Ik heb beide geprobeerd, zowel stalhalster als een touwhalster, hij trekt zich er gewoon doorheen.
Goed te aarden probeer ik ook, ik hou mijn ademhaling laag en zoals jij zegt met mijn benen doe ik ook. Hij begint gewoon echt vanuit het niets te rennen, hij loopt wel redelijk snel, dus als ik hem rustiger wil laten lopen zeg ik easssssssy en zwiep ik eventueel met de leadrope een cirkel voor hem zodat hij ook echt rustiger loopt. Ik ga idd het Back-up er eens aan toevoegen. Voor een friendly game wordt hij dan te onrustig (stilstaan) dus ik moet een andere 'beloning' zoeken. Hij is trouwens al over de 1.45 en hij is enorm stevig gebouwd, hij draait zijn hoofd ineens naar buiten toe terwijl ik er echt op probeer te letten om zijn hoofd bij me te houden, en dan begint hij te rennen en dan is het zijn 300 kilo tegen mijn 60 kilo natuurlijk.. Dat moment moet ik voor proberen te zijn, maar omdat het zo uit het niks komt is het echt moeilijk.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:18

amber_steph schreef:
ik ga mee met het bovenstaande.
ik zou tog een ander paard dan mee nemen naar het centrum, dat je daar verder kan met hem.

Hij deed het nu de laatste keer vanachter een paard, dus het maakt niet uit of er een paard bij loopt of niet. Als hij ineens in die paniek komt trekt hij zich daar niks van aan en rent ook gewoon weg.
Het zou natuurlijk wel ideaal zijn als ik het hem zo kon aanleren, maar dan moet er ook telkens iemand anders bij zijn die met dat andere paard loopt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:25

Al eens geprobeerd om een flinke ruk aan het touw te geven en een tik op de kont als hij het in z'n hoofd haalt? (Paard moet dan uiteraard wel het wijken voor druk begrijpen zodat hij z'n kont draait door die tik ipv harder rennen)

Hoe dit paard op mij overkomt is dat hij rent voor z'n leven richting kudde. Kan me voorstellen dat stilstaand friendlyen dan niks is, maar je kunt ook bewegend friendlyen! Laat hem maar in een rondje om je heen stappen/draven en ga dan friendlyen, daar wordt jouw paard waarschijnlijk rustiger van dan stil moeten staan.

Aangezien je zegt dat het voor jou echt uit het niets komt (wederom, betwijfel dit ten zeerste) is het enige antwoord: bezig houden. Als jij op hem let en hij op jou zou hij zich niet los moeten kunnen rukken.

Elke keer als hij te druk wordt even laten ontspannen door te laten lopen, dus paard druk = een cirkel maken! Zo hou je z'n hoofd ook meer bij jou dan richting de kudde.
Merk je dat een cirkel niet genoeg is, maak de oefening dan moeilijker. Of misschien juist makkelijker! Het is maar net waar je paard goed op reageert.
Als je paard weer ontspant (zoek naar kleine vooruitgang, niet meteen een suffend paard verwachten) ga je weer rechtuit.
Korte sessies zodat je ook 100% concentratie kan verwachten.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 07:06

Gisteren ging het teruglopen goed al heb ik hem heel de tijd bij zijn halster moeten vasthouden en zijn hoofd dicht bij mij gehouden zodat hij die niet naar buiten kon draaien. Hij begint dan wel wat te drammen. Als hij me dan te snel gaat zwiep ik met het touw voor zijn neus en als hij daar niet op reageerd zwiep ik het touw tegen zijn borst. Dit hielp. Dus voor mijn gevoel ga ik het zo even aanhouden. Wijken voor druk begint hij nu pas te kennen dus met het touw op zijn kont gaat nog geen zin hebben. Dat gaat hij nog niet snappen als wijken. Van rondjes draaien wordt hij trouwens onrustig en in de draai duwt hij zich naar binnen =tegen mij aan. Daarom dat ik in de paddock nu begonnen ben met het wijken voor druk, zodat ik mijn persoonlijke ruimte daarmee kan gaan aanduiden. Als hij dat wat meer snapt wil ik friendly game zeker toevoegen aan het wandelavontuur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:45

Niet bij zijn halster vasthouden, want dan kan hij geen kant uit. Leer hem respect te houden voor jou ruimte en begin daarmee in een veilige omgeving. Het is best wel link om met een paard dat niet weet wat wijken voor druk is, te gaan wandelen. En het is heel jammer als hij op deze manier leert dat hij sterker is dan jij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:47

Nou het lijkt er op dat jullie voor nu het knopje gevonden hebben, veel succes!

(Werk er wel naar toe dat hij zelf stelling naar jou houdt, zodat je niet voor de rest van z'n leven het halster vast hoeft te houden omdat hij anders wegrent)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:09

Je bent al heel goed bezig! :D
Probeer je paard zover mogelijk van je vandaan te houden, veiligheid gaat voor alles. :Y) dus geef hem lekker veel touw, dit geeft ook een goed gevoel tegenover je paard, je toont hiermee dat je hem vertrouwd.

Op het moment dat je paardje schrikt wilt hij (omdat het een prooidier is) naar voor rennen.. Als je hem op dat moment dmv wijken voor druk naar achter laat lopen, verandert zijn gehele gedachtengang. dit is wel een kwestie van eerst oefenen, bijvoorbeeld in het bijzijn van andere paarden.

Laat hem wijken voor druk door bijvoorbeeld je halstertouw boven je hoofd te zwaaien, of met je touw zodanig te zwaaien dat het touw zn halster raakt (de bekende Jo-Jo game van Parelli) en beloon gelijk uitbundig bij de eerste stap die naar achter wordt gezet. Haal hem naar je toe en beloon. Dit steeds verder uitbreiden.
De volgende keer wanneer jij gaat wandelen en je merkt dat ie in paniek gaat raken, zwaai je met je halstertouw (op de manier die je hem hebt aangeleerd) en Tadaaaaa, hij begint gelijk anders te denken, is met zijn aandacht bij jou (en niet bij zn paniekreactie waar die ookalweer mee bezig was :+) en zal respect krijgen voor jou ruimte. :D

ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd.. :o
succes!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:38

Bedankt voor de goede uitleg Patrss_ daar kan ik zeker wat mee.
Ik zwaai al met het touw en in het begin had hij daar respect voor en hielt dus in, maar nu loopt hij daar gewoon doorheen. Dus moet ik het opvoeren en als hij dat snapt de druk weer af laten nemen. En lekker veel touw geven werkt bij hem dus averechts. Als hij in de paniekmodus slaat dan is hij echt van 0 tot 100 in 1 sec. echt niet overdreven, maar dat houdt zelfs een sterke man van 95 kilo nog niet die al 30 jaar in de paarden zit. Dat is net het vervelende eraan. Als hij wil dan gaat hij.

Cassidy ik heb hem ook liever niet bij zijn halster vast, maar als ik het niet doe ben ik hem echt kwijt.
Nogmaals echt wandelen doe ik niet met hem, hij moet gewoon van de wei naar de poetsplaats of bak, en hier ligt een open landweg tussen, maar ik ben niet van plan om te wachten tot hij 3 is en 500 kilo weegt en dan eens zo een dingen met hem te gaan oefenen. Hij moet het nu gewoon wel gaan leren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:00

Roweentje89 schreef:
Bedankt voor de goede uitleg Patrss_ daar kan ik zeker wat mee.
Ik zwaai al met het touw en in het begin had hij daar respect voor en hielt dus in, maar nu loopt hij daar gewoon doorheen. Dus moet ik het opvoeren en als hij dat snapt de druk weer af laten nemen. En lekker veel touw geven werkt bij hem dus averechts. Als hij in de paniekmodus slaat dan is hij echt van 0 tot 100 in 1 sec. echt niet overdreven, maar dat houdt zelfs een sterke man van 95 kilo nog niet die al 30 jaar in de paarden zit. Dat is net het vervelende eraan. Als hij wil dan gaat hij.

Paard zal als ik het zo lees inderdaad eerst heel goed moeten leren wat wijken voor druk is en daar een gewoonte/reflex van maken. Nu gaat hij tegen druk in en hoeft hij dus niets anders te doen dan gaan rennen als iets moeilijk/niet leuk is. Het wijken voor druk is hier niet alleen touwtje zwaaien om opzij te gaan, maar zelf halstertouw slap laten hangen en positie vasthouden t.o.v. jouw. Die positie moet voor hem ook een rustpunt worden waar hij zich altijd veilig kan voelen.

Paniekmodus meteen afkappen en liefst voor zijn. Hoe snel het ook op elkaar volgt er komt altijd een waarschuwingssignaal vooraf. Ik vraag me af in hoeverre jij leider bent in zijn ogen, gezien het geen respect en het paniekgedoe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:07

sta je bij spirithorses?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:01

Wordt lid van de Savvy Club van Parelli en bekijk (heel veel) filmpjes van RBI.
Ik heb ook zo´n haflinger en als je je pony nog niet zo goed kunt lezen ( wat ik ook lang heb gehad, omdat hij heel snel van horsenality schakelt.) zie je de kleine signalen niet.
En dan lijkt je pony dus rustig en opeens onploft ie en is die weg... :evaw:
Dan heb je inderdaad geen tijd om hem achteruit te laten gaan of iets anders te doen want je bent 9 van de 10 keer te laat. Het is al even geleden dat het bij mij gebeurd is ( wat overigens altijd mijn fout is omdat ik hem dan niet goed gelezen heb of niet op tijd heb ingegrepen) en tegenwoordig laat ik gewoon los. En roep hem dan daarna weer bij me. Je zult hem echt goed moeten leren lezen zodat je de kleinste signalen kan zien. ( Harde glazige ogen, hoofd iets omhoog, hinneken, mesten, spanning in zijn lijf, niet knipperen met zijn ogen etc.) Dan moet je al ingrijpen en kun je de tips gebruiken die hierboven allemaal genoemd zijn. Maar geef je teveel druk is hij alsnog weg. Kleine stapjes, vooral werken aan vertrouwen en hem echt leren wijken voor druk. Probeer deze situatie te voorkomen voordat jij genoeg skills hebt opgebouwd! Even geen bak of poetsplaats zou ik doen je kunt best oefenen met weglopen van de kudde kijken of jij het eerste signaal kan zien (die ik hierboven genoemd hebt) en als je die ziet loop je weer terug tot hij ontspannen is. Daarna weer opnieuw weg en bij kleinste spanning signaal weer teruglopen waar hij weer rustiger wordt. Je kunt ook net voor het stuk waar hij gespannen is oefenen, daar de yoyo game doen, net over de grens en weer terug. De tijd die je nu allemaal in je pony steekt krijg je levenslang terug!!