[VD] Jambette aanleren. Ben ik op de goede weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

[VD] Jambette aanleren. Ben ik op de goede weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 23:58

Ik ben sinds een tijdje bezig met VD/grondwerk met mijn merrie. Het volgen in stap/draf/galop gaat super. Ook achterwaarts, brokjes weigeren en kusjes geven gaan al heel goed.

Nu ben ik begonnen met het aanleren van de Jambette. Zonder zweep, maar door het been aan te raken. Ze tilt beide benen goed op na aanraking en daar beloon ik haar flink voor. Ze tilt het been al aardig op naar voren, maar schraapt er één keer mee zeg maar, voordat ze hem weer neerzet.

Nu was het vandaag pas de tweede keer dat we deze oefening gingen doen, dus ik vind dat ik zeker niet mag klagen, maar doe ik er goed aan om het schrapen te belonen? Ik werk op de manier zoals op de website van Nalanta en daar staat op dat elke reactie (been aantillen na aanraking) beloont moet worden. Hoe kan ik deze oefening verder uitwerken zodat hij goed uitgevoerd wordt, voordat ik nu een fout aanleer?

E_Nalanta

Re: [VD] Jambette aanleren. Ben ik op de goede weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:13

Je bent zeker op de goede weg! :) Wat je nu kunt doen is de oefening wat te vermoeilijken, dit doe je door énkel te belonen wanneer ze
zichtbaar meer moeite doet bij de jambette. Dus het been nét wat meer naar voren of echt het uitslaan. Ikzelf
zou aanraden de oefening langzaamaan wat moeilijker te maken en dus niet meer voor het standaard schrapen te belonen
of enkel met een dikke aai. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:21

Dank je voor je reactie! Wat ik me dan afvraag, of ik het paard nog op de één of andere manier moet verduidelijken wat ik precies van hem verwacht? Of wachten op het toeval dat ze haar been inderdaad meer naar voren en omhoog uitslaat en dat heel erg belonen? Ze zal natuurlijk allerlei dingen gaan proberen om die beloning te krijgen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:00

Beetje aparte manier misschien, maar wat bij mij geholpen heeft om de jambette uit te slaan is het been vast te houden, zelf naar voren brengen tot op de gewenste hoogte (natuurlijk rekening houden met het paard!), klikken (ik werk met clicker) en belonen en toen is het kwartje gevallen en nu slaat hij zijn beentje mooi uit. Hij heeft ook weleens momenten dat hij gewoon een slap beentje geeft omdat hij dan geen zin heeft en dan beloon ik dit niet, omdat ik weet dat hij wel beter kan :+ Succes! Zo te horen doe je het goed!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:09

De reactie van nadine_yvana kan ook het gewenste effect geven, al werkt het niet voor ieder paard. Ken zelf mensen die het via
deze manier wel voor elkaar hebben gekregen, dus wie weet! Je kunt haar duidelijk maken haar been hogerop
te gooien door énkel te belonen voor de betere pogingen, dus wanneer ze per ongeluk een wat hogere poging doet.
Je kunt het been ook 'uitdagen' door met de zweep te blijven aanraken en met je stem te motiveren :)

linkipinki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:47

ik lees mee, ik ben ook net hiermee begonnen, maar het lukt nog aan geen kanten :s ik heb hem eerst geleerd voetjes te geven door zijn voetjes aan te raken, toen ik besefte dat me dat nu in de problemen zou brengen, wat ik ook doe nu hij zwaait zijn voeten altijd naar achteren ipv naar voren

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:44

Ik heb het zelf uitgewerkt door alleen de jambettes te belonen die nét even wat hoger waren dan het schrapen! Toen ik dit wat vaker had herhaald, negeerde ik het geschraap (wel op commando) en beloonde heel uitgebreid zodra het been al wat hoger was! Nu heb ik een pony die een kéurige jambette kan, en als ze schraapt, negeer ik dat en krijg ze gewoon géén beloning. Wat ik dan doe, is dat ik daarna het andere been vraag, dan weet ze al dat ze geen beloning krijgt voor schrapen. Dan krijgt ze zegmaar een soort herkansing :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:49

We gaan vanmiddag weer verder. Dat clickeren ben ik persoonlijk niet zo van (ken het wel van de honden, puppycursus), maar goed das persoonlijk. Ik ga eens zien of ik haar zover kan krijgen om in ieder geval de schraap weg te laten. Echt uitslaan hoeft nog niet, maar flink optillen en neerzetten.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:48

Momenteel is onze jambette ook meer schrapen,
ik ga er binnenkort aan beginnen om hem af te werken :+

Ik ga het proberen door haar te laten snappen dat ze met haar hoef het uiteinde van mijn zweep moet aanraken, en dat ik dan zo de zweep elke keer iets hoger kan houden. :)

linkipinki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:32

hee lottex dat is nog eens een goed idee van die zweep, dat ga ik eens proberen!