NH een vorm van spiritueel met paarden omgaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juwelenschip

NH een vorm van spiritueel met paarden omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:44

Misschien stel ik deze vraag op de verkeerde plek, maar bij natural horsemanship denk ik zelf aan een op het paard gerichte manier van trainen waarbij je het paard niet gewoon als hulpstuk bij het paardrijden ziet, maar meer als een uniek individu met zijn eigen wensen, verlangens en ideeen over zijn leven.

Persoonlijk vind ik het een heel bijzondere manier van met paarden omgaan en zie het toch ook als een soort spirituele band die je aangaat met een ander levend wezen. Met paarden omgaan zou je dan ook kunnen zien als een vorm van praktische spiritualiteit, ook omdat je paard jou als je hem de vrijheid geeft continu zal spiegelen en jou dus boodschappen geeft over hoe hij jou ziet, wie je bent, want je goede eigenschappen zijn en waar je op persoonlijk vlak nog aan zou kunnen werken.

Ik ben veel bezig met spiritualiteit, vooral ook buiten paarden om, en vroeg me af of anderen dat spirituele ook vinden/zoeken in hun omgang met paarden en hoe ze dat een plek geven in hun leven? En waren het dan dingen die je bijvoorbeeld las/hoorde over algemene spiritualiteit die vervolgens jouw werken met je paard beinvloedde, of inspireerde je paard je tot een zoektocht naar het 'andere'?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:48

Ik heb 3 boeken (gebundeld tot 1 boek) van Henri Blake.
Dat is een soort van self made man die met ontzettend veel paarden heeft gewerkt en heeft geobserveerd.
In het 3e boek onderzoekt hij ook de spiritualiteit van de paard. Tussen paard en paard en tussen paard en mens.
Was heel interessant om te lezen, eigenlijk al zijn boeken wel, hoor.

Uit eigen ervaring kan ik je er helaas weinig over zeggen.

Arabesk

Re: NH een vorm van spiritueel met paarden omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:51

Ik ben niet spiritueel aangelegd en vind het ook maar niks, maar ik vind wel dat mijn paardje zo zijn eigen ideeën mag hebben. Soms laat ik hem kiezen waar we naartoe gaan met een buitenrit en brengt hij me op verrassende plaatsen :j

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 23:11

Bedankt voor de antwoorden, leuk om verschillende invalshoeken te zien. Nu ik erover nadenk heb ik de titel volgens mij niet helemaal duidelijk neergezet. Wat ik eigenlijk bedoelde is: is (natuurlijk) omgaan met paarden een vorm van (praktische) spiritualiteit voor je?
Dat kan dan vanuit een bepaalde 'spirituele stroming' zijn zoals meditatie, mindfulness, yoga enz. zijn, maar bijvoorbeeld ook gewoon doordat je je misschien als je met je paard bent meer een voelt met jezelf/de natuur/de wereld?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:54

Droog gezien vind ik nh juist heel 'wetenschappelijk', je geeft je paard wat 'ie daadwerkelijk nodig heeft (zwart-wit: vriendjes ipv een isolement, vrijheid ipv opsluiting en een begripvolle trainer ipv een dwingende trainer). Daarbij zul je wel meer 'zweverige' mensen vinden binnen nh dan binnen dressuur, omdat mensen kunnen 'doorschieten' in nh. (Dan bedoel ik niet doorschieten in ideeen maar doorschieten betreffende het projecteren van menselijke dingen op het paard, het 'koezie-koezie').

Toch denk ik wel dat je spiritueel gezien met paarden zo kunt omgaan. Het zal ook afhangen van je definitie van spiritualiteit. :)

Ik heb in elk geval heel veel geleerd van mijn paard. Over trainen, gedrag en zeer zeker ook over mijzelf.
Ik voel me goed als ik met mijn paard door de natuur rijd, of een samenwerking kan aangaan. Het buiten bezig zijn zal daar ook zeker in meespelen. En ik kan er ook wel om lachen als paard mijn minder handige kanten van me laat zien aan mijzelf. Gelukkig maar, want zolang je daar voor open staat kun je daar een hoop van leren. :)

Leuke discussie trouwens. :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:13

Ik vind NH los staan van spiritualiteit.

In mijn ogen is NH op zo'n manier omgaan met je paard dat je in 'paardentaal' met hem 'praat'. Je geeft aan dat jij zijn leider bent, en als je dat goed doet dan respecteert hij dat, waardoor hij in de omgang makkelijker wordt/is. Niks spiritueels aan. Juist basic, simpel en eenvoudig. Je kijkt naar paardengedrag en past dat toe in je omgang met je paard. Zo begrijpt hij beter wat je wil. De band die je hebt met je paard kun je dan heel simpel omschrijven: leider en volger. Dat een paard aanvoelt wat er in je omgaat, heeft te maken met je eigen minimale signalen die je afgeeft met spierspanningen, houding en gezicht. Je paard 'leest' je lichaamshouding.
Dat kun je ook als iets spiritueels zien, maar dat is het niet.

Wel ben ik ook in meer of mindere mate met spiritualiteit bezig, maar dat heeft meer te maken met de energie die er hangt tussen mij en mijn paard en in de omgeving. Dat gaat meer richting gevoel. Ik geloof wel dat er overlap is van het een met het ander, maar het is (voor ons mensen) moeilijk daar een duidelijke scheidslijn in te maken.

Edit: NH is trouwens, wat Merel hierboven zegt ook: je paard in een zo'n paardnatuurlijk mogelijke omstandigheden huisvesten. Dus zoveel mogelijk buiten en met soortgenoten. Beschikking tot drinkwater en voldoende ruwvoer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:23

'Vroegah' toen ik nog op de voorvaderen van mijn paard reed, had ik wel een dieper contact met ze dan nu. Als je jong bent ken je geen angst en voel je echt met het paard lijkt wel. Het is lastig om dat nu terug te krijgen, je gaat steeds meer handelen vanuit je verstand ipv gevoel.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:49

Arabesk schreef:
'Vroegah' toen ik nog op de voorvaderen van mijn paard reed, had ik wel een dieper contact met ze dan nu. Als je jong bent ken je geen angst en voel je echt met het paard lijkt wel. Het is lastig om dat nu terug te krijgen, je gaat steeds meer handelen vanuit je verstand ipv gevoel.

Ik heb dat precies andersom. Ik ging 'vroeguh' juist meer met verstand rijden, zoals je op de 'manage' geleerd werd. Niet echt bezig met rijden op gevoel, maar rijden zoals je verteld wordt. Ik heb nu juist veel beter contact met mijn paardje en handel steeds meer en meer op gevoel en instinct. Leer beter omgaan met mijn onderbewuste. Klinkt beetje vaag, maar wellicht wel te begrijpen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:06

Ik ben in eerste instantie begonnen met natural horsemanship. (wat naar mijn idee niet spiritueel is) Maar ben doordat mijn pony simpelweg niet reageerde op trucjes op een dieper niveau verder gegaan. Zodat ik wel met haar kon communiceren. Dit is naar mijn idee het werkelijke natuurlijk omgaan met paarden. Zoals bijvoorbeeld Klaus Ferdinand Hempfling. Hierbij is niet alleen de lichaamstaal belangrijk, maar ook je intuïtie en energie. En op deze manier met paarden omgaan kan je dus zien als een spirituele bezigheid waarbij je vooral zelf heel veel leert.

hedy1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:35

Voor mij is het niet spiritualiteit. Natural Horsemanship is voor mij is gebaseerd op feiten, de natuurlijke communicatievorm van paarden. Hoewel we natuurlijk wel, steeds meer, momenten hebben waarin we mijn paard en ik zo goed samen werken dat het wel een spirituele band lijkt :)