Pony erg schrikachtig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

Pony erg schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:40

Hallo,
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar niet gevonden wat ik wil vinden.
Bij mij op stal staan een 4-jarige merrie welsh-a.
Haar eigenaren zijn al bezig met haar aan het inrijden,
Eerst oefenen aan de lange lijnen, en laatst er al op gezeten.
Ik mocht ook meehelpen, en ben bezig met grondwerk met haar.
Ik doe dit nu al zo'n 2 maanden ongeveer 1 a 2 keer per week (niet meer tijd).
Het eerste wat me opviel is dat ze van alles schrikt.
Je kon in het begin haar al niet aaien of ze stond al aan de andere kant van de stal.
Nu er wat mee gedaan wordt is dit niet meer, en gaat dat allemaal prima.
Het loswerken gaat ook al heel goed.
In het begin rende ze nog van de ene naar de andere kant, maar nu niet meer.
Nu ben ik haar wat meer laten wennen aan dingen.
Had laatst de bal in de bak gelegd, en de bal gewoon genegeerd.
Na wat loswerken de bal erbij gepakt, en na 5 minuten stond ze er al tegenaan te schoppen.
Vandaag ook over een deken gelopen, dit doet ze allemaal prima.
Kan haar er ook al voorzichtig mee aaien.
Toen even een zweepje gepakt, en haar daar kennis mee laten maken.
Maar toen ik haar zachtjes aanraakte met de zweep, sprong ze alle kanten op om het zweepje van haar af te houden.
Heb het al een paar keer geprobeerd met als ze stilstaat, het zweepje pas van haar af te halen,
Maar dit hielp ook niet.
Het is een pony met weinig zelfvertrouwen,
Dingen die ze kent vindt ze leuk, maar nieuwe dingen zijn eng.
Ook hoeft er maar een klein geluidje te zijn of ze schrikt al.
Iemand hier ervaring mee?

Maris__

Re: Pony erg schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:45

Veel geduld en veel oefenen! :j

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:53

Je hebt veel boeken over 'schriktraining'. Werkt heel goed :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:57

met heel veel geduld en rust kom je ver, sommige pony's (zoals die van mij :') ) blijven altijd wat schrikkerig voor dingen, zelfs al heb je het ze al 100 keer laten zien/besnuffelen. Gewoon zelf doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, en vaak belonen als ze iets engs gaan bekijken of besnuffelen, dat is goed voor het lage zelfvertrouwen :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:21

Geduld dat heb ik wel.
Hoe zou je het dan op kunnen lossen?
Gewoon het zweepje er tegenaan houden, en als zij stil staat het zweepje er pas af laten?
Ik vindt het opvallend dat ze aan sommige dingen een voorkeur heeft, dus dat vind ze minder eng.
Het belonen doe ik altijd al, maar ze blijft maar schrikken.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:52

En wat als je het zweepje op dezelfde manier introduceert als de bal?
Gewoon een tijdje doorgaan met oefenen en het zweepje ergens neerleggen of ophangen. Als je denkt dat ze er niet meer om geeft, kun je een stapje verder gaan en het bijv. af en toe oppakken en weer neerleggen. Misschien heeft ze ooit al vervelende associaties met een zweep gehad waardoor het nu moeilijker is om haar er vertrouwd mee te maken. Dus maak het wat makkelijker voor haar en neem hele kleine stapjes en ga pas door naar de volgende als ze vertrouwd is met de vorige stap.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:59

Ik geef swaatjuh gelijk... misschien is er ooit iets vervelends gebeurt met een zweep? Zou heel rustig aan doen... veel tijd gunnen. Proberen met de zweep te aaien ipv met je hand (wel heel rustig natuurlijk!)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:31

@ swaaltje, dankjewel voor je reactie. Ze vindt de zweep, als ik het voor haar hou, niet eng. ze snuffelt eraan en vindt het allemaal wel prima. Wel als het beweegt is ze heel oplettend, maar laat staan als je er haar mee aanraakt. Hoe zie jij die stapjes voor je dan?
Voor zo ver ik weet is ze gewoon op het weiland geweest, ze hebben haar sinds ze 2 is. Ze is het laatste half jaar er uit gehaald en zijn ze wezen mennen ( lange lijnen en band erachter, dus niet voor de wagen)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:03

Oke dan ben je al wel verder als ik voor me had. Je kunt dus wel de zweep voor haar houden, maar als je haar ermee aanraakt, raakt ze in paniek. Dan misschien eerst maar eens gewoon verder werken terwijl je de zweep in je hand hebt en gewoon alles doen zoals je het normaal doet. Als ze dat verder niet eng vind, zou je eerst kunnen gaan werken aan dat jij overal de zweep in haar buurt mag houden. Dus niet alleen als je voor haar hoofd staat, maar ook naast haar schouder, bij haar achterhand, etc. Als ze wil zien wat je doet, zou ik haar gewoon laten omdraaien en kijken, dat ze ziet dat het gewoon het zweepje is. Eventueel zou je kunnen doen dat je haar beloond door de zweep weer rustig weg te halen en achter je rug te stoppen op het moment dat ze de zweep aanraakt. Dus eerst werken aan dat de zweep overal om haar heen mag zijn, gaat dat goed, dan pas aan haar aanraken met zweep gaan denken.
Misschien ook een idee om te gaan poetsen terwijl je de zweep in je hand hebt. Maar dan zou ik op het moment dat ze tekenen van stress vertoond, het niet nog moeilijker maken maar eerst zorgen dat ze ontspant in de situatie waarin je op dat moment bent.
Wat ik wel vreemd vind, is dat als ze lange lijnen gewend is, ze toch ook kennis heeft gemaakt met de menzweep? Hoe gaat dat?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:06

Dankjewel, hier heb ik wat aan!
Ik weet niet hoe het precies is gegaan, maar daar gebruikte ze een lange (longeer) zweep.
Ik weet ook niet of ze hem er kennis mee hebben laten maken, ze moesten de zweep wel eens gebruiken onder het mennen, maar dat was meer het losse flapje wat hem aanraakte.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:07

Tammy_ schreef:
met heel veel geduld en rust kom je ver, sommige pony's (zoals die van mij :') ) blijven altijd wat schrikkerig voor dingen, zelfs al heb je het ze al 100 keer laten zien/besnuffelen. Gewoon zelf doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, en vaak belonen als ze iets engs gaan bekijken of besnuffelen, dat is goed voor het lage zelfvertrouwen :)

Precies mijn manier!
Vriendin zegt altijd dat ik veeeeelste veel geduld heb maar dat is bij sommige de enigste oplossing. Inderdaad gewoon zelf doen alsof er niks aan de hand is en lekker doorgaan met alles wat je al deed!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:49

Het gaat al wat beter.
Een hoop geduld is inderdaad nodig bij haar.
Iemand nog leuke oefeningen, afwisselingen?

Tesseel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:04

Wij hebben ook een paard wat zeer bang is voor de zweep.
Als je hem er nog maar bij pakte en hem vast hield rende ze al door de bak heen, deze was dan al 9 en al deden we het elke dag 4 weken lang, ze bleef bang.
Wij hebben er toen voor gekozen om zonder zweep te rijden.
Het schrikachtige blijft waarschijnlijk wel een beetje, dat hoort misschien ook bij de pony.
Maar naar mate ze ouder wordt zal ze aan meer gaan wennen en niet meer van alles schrikken (denk ik).

Verder, veel geduld en succes!:)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:41

Dankjewel voor je reactie.
Ik vind dat ieder paard met zweep in aanraking moet kunnen komen.
Dus helaas is dat geen optie voor mij. :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:48

Ik kon haar vandaag gewoon aanraken met de zweep! Na een paar minuten zelfs overal! Heb het heel rustig gedaan, en zonder doelen. Ik keek wel tot hoe ver ik zou kunnen. Maar ze had me echt verbaasd!
Nu met de leadrope proberen, en daarna met wat 'engere' dingen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:48

ooh wwat goed

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:08

Wij hebben een grote bal, en voetballen vindt ze echt geweldig om daarmee te doen.
Maar als je de bal, of iets anders, optilt, wordt ze heel bang, achteruit etc.
Op de grond vindt ze het prima, stuiteren ook, alleen het optillen.
Ik heb dan meestal een hand te weinig om haar te kalmeren.
Als ze stil staat is alle druk natuurlijk weg, en belonen.

Ook nog een probleem tegengekomen, het halster aandoen in de stal.
Daar gaat ze telkens voor wegdraaien. Dan loop ik naar haar hoofd toe, en als ze stil staat, belonen.
Maar als ik het halster om wil doen, loopt ze weer weg.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 09:15

Iemand?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:03

Fijn dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt met de zweep!
Gekke paarden soms ook, bij mij kan het niet helemaal rijmen dat een voetbal op de grond niet eng is, maar hoger wel. Ben dan ook geen paard. :')
Ik denk dat nog steeds hetzelfde geld, hele kleine stapjes maken. Ga zelf voetballen zonder dat je je aandacht op haar richt. Misschien dat ze het zelfs wel zo leuk vind dat ze nieuwsgierig wordt om mee te doen.
Je zou kunnen denken aan clickertraining, bijv. eerst eens belonen als ze in de stal met haar hoofd naar het halster toe staat, doet ze dat goed, de eis hoger maken voor de click, dat ze dan pas click+beloning krijgt als ze een stap naar het halster toe zet. Clickertraining is een positieve manier van werken voor een paard, ze is misschien wel heel trots als ze uit zichzelf dat enge halster durft aan te raken.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:38

Dankjewel. Het voetballen en zo vind ze heel leuk, dat snapt en kan ze allemaal wel. Maar als iets hoger wordt als haar vindt ze het eng worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:45

Het is heel belangrijk dat je het schrikgedrag niet beloont.
Dus niet geruststellen, want dat kan de pony ervaren als een vorm van beloning.
Je negeert het en gaat door met hetgene waar je mee bezig bent. Zodra ze goed gedrag laat zien, beloon je dat.
Het is belangrijk dat je als leider heel duidelijk bent (rustig en doelgericht).
Jij bent het 'goede voorbeeld'. Ze moet op jou (leren) vertrouwen en leren dat veel dingen niet eng zijn.

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:04

Ik had ook zo'n pony. Maar ik ging telkens als ik bij d'r was even met de zweep over haar lichaam. Als ze dan stilstond en ontspande gaf ik haar een beloning (zo ook met andere 'enge' dingen gedaan). Geduld is héél belangrijk. Want nu na 2 (!) jaar is ze bijna helemaal bomproof.

Succes d'rmee!! ;)

JuliaLARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:33

Ik heb ooit een cursus schriktraining gedaan. Je moet er wel de tijd voor hebben.
Gewoon een paddock of een bak gebruiken en er vanalles in leggen waar paarden van kunnen schrikken, zoals een parasol, dekens, vlaggen noem maar op. En dan alles bij langs lopen met de pony, net zolang tot de pony er gewoon zonder te schrikken er langs loopt. Loopt de pony er rustig bij langs dan kan je proberen om de vlag, deken of parasol te bewegen en er weer langs lopen.
"Het helpt echt :)