Hallo
Ik ben met mijn 2 pony's de laatste tijd wat meer aan het longeren geslagen. (nu alleen nog met longeerlijn en halster/hoofdstel)
Bij de ene gaat het al heel goed, loopt lekker voorwaarts, luisterd goed naar de stem, de basis is er dus.. Met haar wil ik vooral wat meer nut uit het longeren halen, en dus lekker laag en ontspannen nagevelijk gaan vragen
Bij de andere doe ik het vooral om haar door haar lichaam heen te krijgen en een beetje ontspanning te krijgen, maar voornamelijk om haar lichaam echt een beetje lekker los te krijgen. Ze pakt het ook heel goed op, loopt opzich lekker en komt uiteindelijk er wel lekker door ook, maar wil toch wat meer aan haar lichaam gaan werken dat ze haar achterhand meer activeert en lekker laag ontspannen nagevelijk proberen te krijgen. Bij haar heb ik ook nog de vraag of iemand tips heeft bij dit probleem; In galop (onder het zadel) gaat ze in contrastelling lopen en ze houd haar lichaam heel stijf waardoor het best vervelend zit. Ik werk onder het zadel hard aan verbetering, ze vind het wel heel moeilijk en valt vaak terug in draf, en ik heb heel weinig reactie als ik buiging naar binnen vraag. Maar ik vroeg me af of je hier ook met longeren iets mee kan? Omdat ik het idee heb dat ze dan toch makkelijker door het lichaam komt..
Nou heb ik veel gehoord over de pessoateugel maar die trekt me toch niet zo (mede omdat die achterlangs gaat wat naar mijn idee toch steeds schokjes in de mond zal geven door het bewegen van de benen) ik heb even verder gekeken en kwam de gogue tegen. heeft iemand hier ervaring mee? wat zijn de voor en nadelen? en heeft dit verder wel dezelfde uitwerking als de pessoa (lekker laag ontspannen nagevelijk)?