Ik doe al 2 jaar (sinds ik paardlief heb) grondwerk met mijn paard, in allerlei soorten en maten (dus beetje Parelli/ Voest, wat schriktraining, volgen, achteruit, beetje VD). Heb ook instructie gehad en het gaat lekker. Vandaag besloot ik eens wat grondwerk (heeeeeel basis) te doen met paard (8 jarige Friese ruin) Mezelf en mijn Dochter van 6. (Notitie: ik ben er de hele tijd bij, vlakbij

Hun relatie:
Dochter rijdt ook al 2 jaar op hem, aan de longe en hij is (en ik overdrijf niet) GEK op haar. Het is zijn maatje, vriendinnetje etc. Flikt ie het bij mij (als ik hem uit de wei wil plukken) nog wel eens om ongeinteresseerd de andere kant uit te lopen... als ik Dochter mee heb komt hij direct naar haar toe. Staat hij op de poetsplaats en ik loop weg, geen punt. Loopt dochter weg, dan gaat ie schrapen. Zegt zij "omlaag" dan ligt die neus op het beton van de poetsplaats zodat zij zijn manen kan kammen. De kleinste verandering in haar houding zet hem wanneer zij het wil in draf, galop of terug naar stap. Verliest zij een beugel of raakt ze iets uit balans in een vlot draftempo: Jippe gaat op de rem, zorgt dat ze erop blijft en als ze niet snel genoeg naar zijn zorg weer haar balans gevonden heeft, komt ie bij mij staan zodat ik haar kan helpen. Kortom een heeeeerlijk stel samen.
De oefening:
Vandaag dus een klein begin met grondwerk gedaan: paard loopt stukje mee, je gaat stil staan en paard dus ook op nette afstand en dan achteruit vragen. Dit door druk op de borst uit te oefenen en voor de duidelijkheid het woord achteruit erbij. Deze oefening kent hij probleemloos bij mij... nu nog bij kleine smurf. Ze moest eerst met haar hele hand ipv 2 vingers druk uitoefenen en een lichte correctie van het touw was nodig (even tegen been aan zwaaien) om hem te laten merken dat hij toch ECHT naar haar moest luisteren, daarna ging de oefening prima. Ook stond hij dat af te kauwen/ lippen likken. Daarna nog een begin gemaakt (uitleg en laten zien) van wegsturen en laten komen.
En nu de vraag.
Wat Jippe nog nooit bij mij gedaan heeft en bij dochter nu wel: Hij heeft tot 2 keer toe staan plassen. In de 2 jaar dat ik hem heb heeft hij dit nog NOOIT in mijn bijzijn gedaan (behalve miss 2 keer op stal met mij buiten zijn box). Hij staat wel sinds enkele weken 24/7 op de wei, maar dat was vorig jaar OOK en ook toen nooit in mijn directe bijzijn geplast.
Is dit toeval? Of zit hier toch een Parelli/ Voest of wat dan ook voor uitleg achter?
(Ik weet dat honden uit onderdanigheid kunnen plassen, maar bij Jippe zat er geen onderdanige houding bij. Hij ging keurig wat van ons weg staan en plaste, lang.... vond dochetr wel grappig hihi)