terre a terre aan de hand - welke hulpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rider

terre a terre aan de hand - welke hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:45

Ik vroeg me af of er iemand hier op het forum ervaring heeft met het trainen van de terre a terre aan de hand?

Ik ben bezig met het perfectioneren van de Spaanse stap/begin van de Spaanse draf (niet zozeer VD, meer in de hoek van klassieke grond arbeid, dus vanuit verzameling werken) en loop nu tegen een probleem aan. De Spaanse Pas gaat eigenlijk vrij goed, heel hoog, heel fel, heel mooi, maar ik moet wel tempo blijven vragen vanuit de achterhand. Dat gaat een tijdje goed, maar op een gegeven moment wordt mijn paard iets te heet (het is een uitdaging om de juiste hoeveelheid druk te vinden, hij is van zichzelf erg flegmatiek maar kan tijdens het trainen soms onverwacht errug scherp worden, haha) en dan komt hij, logischerwijs, omhoog als hij begrenst wordt. Hij gaat hierbij ''zitten'' en maakt een levade-achtige beweging. Mijn reactie hierop was gewoon druk weg laten vallen en meer tempo vragen, en dan een halve ophouding om vanuit versnelde stap weer terug naar Pas te gaan. Maar als ik het tempo verhoog, gaat hij soms een terre a terre-achtige beweging maken, verre van perfect, maar wel met het twee-takt idee en de uithaal met beide voorbenen tegelijk (ondanks dat ik zijn benen afzonderlijk toucheer). Omdat ik uiteindelijk (maar nu nog niet) graag ook de terre a terre wil aanleren, wil ik dit gedrag niet afstraffen, maar ook niet aanmoedigen.

Ik ben daarom benieuwd welke hulpen jullie gebruiken voor de terre a terre? Misschien dat mijn hulpen voor de Pas gewoon niet nauwkeurig genoeg zijn en hij daarom dit toont ipv Pas. Ik wil tzt graag de hulpen kunnen differentiëren, vandaar dat ik benieuwd ben naar de correcte terre a terre hulpen. :)