Schriktraining: wat gebruik je en hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZilfstarJarig

Schriktraining: wat gebruik je en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:48

Mijn paard is een 8 jarige Friese ruin van het kijkerige type. Met grondwerk (en dus MIJN lichaamshouding haha) ben ik al een heel eind gekomen en ik kan nu een klein stukje buiten wandelen en balen kuil zijn ook niet meer zo eng bijvoorbeeld. Maar er valt nog genoeg te schrikken dus genoeg te leren. Mijn idee: Hoe meer ik hem in allerlei situaties laat wennen dat bijv objecten niet eng zijn en hoe meer ik ervaar dat ik idd de leiding kan houden en me niet zenuwachtig laat maken, hoe beter het in nieuwe situaties zal gaan.

En dus is 1 van mijn grondwerkoefeningen iets geworden wat ik dan maar even "schriktraining" noem: een object in de bak plaatsen of in mijn handen houden of opzoeken mocht het een groot iets zijn. Het paard ernaar laten kijken, ruiken, eraan snuffelen en indien mogelijk het object onder, over en op het paard plaatsen terwijl hij hier rustig onder blijft. Tuinstoelen en een takkenbezem zijn bijv al gebruikt en zijn plastick voerbak. En we hebben al samen aan menig auto, trailer, aanhanger etc gesnuffeld. Maar mijn inspiratie is een beetje op.

Nu lees ik in alllerlei topics heel vaak de zin: "Ja, schriktraining dat doe ik ook met mijn pony/paard" of iets in die trend. Maar vaak wordt er niet bij vermeld waarmee. Of hoe je dat evt in stappen opbouwt en waar je het koopt.

Dus wie kan mij inspireren (weet niet of foto's mogen anders maar per PB). Ik ben vooral op zoek naar zo goedkoop mogelijk, dus huis-tuin-en-keuken dingetjes mogen zeker genoend worden. En het gaat mij dus vooral om het zelf doen en niet waar ik iemand in kan huren om er les in te geven.

TurdusMerula

Re: Schriktraining: wat gebruik je en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:56

Persoonlijk zou ik gewoon alles meepakken wat je tegenkomt. En wat dat is, verschilt dan net.
Als er nieuwe balen kuil gebracht worden kun je het plastic gebruiken.
Als er plassen liggen of gesproeid wordt kun je daar mee oefenen.
Als je naar buiten gaat (als je dat durft) ga je ook zeker zaken tegenkomen...
(Boodschappenkarretjes zijn prima te verslepen te paard, weet ik nu :+)

Gebruik je fantasie. :j

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:58

Ballen, paraplu's, jassen, tassen, borstels, andere mensen (!)...

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:00

Laatst hebben we schriktraining op de manege gedaan. We hadden verschillende onderdelen, zoals een grote paraplu in de bak die de dieren moesten aanraken. Een landbouwzeil (zo een oranje) op de grond waar ze overheen moesten stappen en draven. Een smalle doorgang gebouwd van een hindernis met dekens erover en pionnen waartussen ze moesten stilstaan, stappen, draven en galopperen. En als laatste een doorgang met slingers waar de dieren onderdoor moesten.

Je kan eigenlijk veel spullen gebruiken als schiktrainingobject. Denk ook aan grote voetballen, containerdoorgangen of een grote vlag.

Succes!

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:41

Flux: Zo'n smalle doorgang. Bouw je dat in stapjes op of moet het paard er in 1 keer aan geloven?
En hoe bouw je (veilig!) een doorgang hoog genoeg voor een Fries (dus zeg maar even 2 meter. Liefst met dak :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:54

Ik heb ook een schrikkerig en kijkerig paar en ik bouw de hele bak vol. Hang vlaggen over hindernissen, maak gangpaden met hindernissen en pyonen en paraplu's, zo'n groot zilverkleurig ruitbeschermer van de auto waar hij langs of overheen moet, etc. Mijn paard laat ik eerst even los en daarna aan de longe er langs. Eerst laten wennen en dan door de gangetjes heen laten lopen. Uiteindelijk zet ik losse bijzet eraan zodat hij ook moet werken bij enge dingen in de buurt. Tijdens zo'n training raak ik hem ook aan met enge dingen. Ik raak aan, als hij stil lijft staan haal ik het weg. Als hij rond draait dan houd ik het enge object bij zijn lichaam. Mijn houding blijft neutraal en ga hem niet extreem kalmeren met ho en rustig. Ik probeer zijn paniek gedrag te negeren en beloon het brave gedrag het kijken en stil staan.

Verder voetbal ik veel met hem, zo'n hele grote fel gekleurde zitbal.

succes

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:46

We hebben een paar jaar geleden een schriktraining gehad op onze stal. De clinicgevers waren van educatief centrum 't Balingehof. Misschien een idee om met een paar andere ruiters op jouw stal te doen? Volgens mij was het niet heel erg duur. Wegens groot succes hebben ze het bij ons op stal nog eens gedaan. Hierbij een filmpje van de dag: http://www.youtube.com/watch?v=uSdBjFXslSM&feature=player_embedded

Succes met je schriktraining!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:53

Even wat uit recente topics:
Afbeelding

Afbeelding

Kan je als doorgang gebruiken:
http://img24.imageshack.us/img24/9454/p ... rmaker.jpg

En op deze manier kan je beginnen:
http://img822.imageshack.us/img822/6237 ... rmaker.jpg

Of heel simpel:
http://img859.imageshack.us/img859/526/ ... rmaker.jpg

Verder zijn een paraplu, vlaggetjes & molentjes (van die leuke dingen die draaien met wind) erg interessant, gebruiken we vaak :j
Heb ook nog 2 kegels staan en ipv de banden heb ik ook 2 hoepels .. moeten ze dan met hun voeten in enzo, is ook wel leuk ;)

Edit; voor die molentjes kan je hier eens kijken:

[SPR-ITP] [***] & de angstaanjagende molentjes! (en 90 cm!)

[GVL-ITP] [***] @ Molentjes-schriktraining ...

Die van mij heeft nergens schrik van en kreeg al bijna een hartaanval :+
Dus voor die van zou zal het vast ook erg interessant zijn ;)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:12

@ts : excuses voor het late reageren.
De paarden op de manege moesten er in 1 keer aan geloven. Maar goed, die zijn (denk ik) ook wel even wat meer gewend dan jouw fries :D Je kan natuurlijk kijken hoe hij er op reageert, en later altijd beslissen het in stapjes te doen. Bv eerst balken op de grond met staanders. Dan balken laag op de staanders. Dan dekentjes erover etc. etc. :)

En een hoge doorgang voor een fries... geen idee eigenlijk. Misschien een constructie bouwen met staanders, pvc buizen en een zeil oid? Just thinking out loud.

xcaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:24

was ophangen, muziek aanzetten, een sproeier naast de bak aan zetten en een fiets in de bak zetten.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:25

Vandaag spul meegenomen en het volgende neergezet:

2 stoelen smal naast elkaar om tussendoor te gaan
een vuilniszak (open geknipt) op de grond
een oud parasolletje van de kinderen
een tunnelbuis (van de kinderen) ong 80 cm hoog en 160 cm lang
een vlaggetjeslijn tussen 2 staanders van 160 cm hoog opgehangen

Verwachting en effect:

Stoelen: verwachte geen probleem. Ging dat ook prima om mij te volgen ertussen door. Er tussen stilstaan en achteruit ook geen probleem.

Dan de vuilniszak. Verwacht: eng, niet erbij willen komen en zeker niet erop gaan staan. Effect: Volgde me keurig, ging er ook keuriug LANGS ipv erover. Heb de vuilniszak steeds tussendoor even meegepakt. Op het eind liep ie er toch, ietwat schuin, overheen. Heb zelfs de vuilniszak op het laatst bij het opruimen OP zijn rug gelegd, over zijn hals, over zijn oren, ogen, hoofd. Allemaal dik in orde.

Parasol: verwachte reactie: eng. fect: Vond ie niks aan. Hapte erin, speelde ermee, zette zijn hoef erop en probeerde of het stuk kon }:0 Ook samen eronder gaan staan, overal aanraken ermee op zijn lijf, uitklappen en op hem leggen... :z

Tunnel: Ik had echt gedacht dat ie dat doodeng zou vinden. Had verwacht dat ie briesend achteruit zou springen. Zeker als het ding op de wind ging rollen (het is nogal licht spul) Jippe vond hem GEWELDIG!!! OK wel een beetje spannend, maar ipv wegdeinzen etc zette hij zelf zijn spanning om in nieuwsgierigheid. Trapte ertegen ging erop staan, Is er compl;eet overheen gelopen waarbij dat ding geplet werd, onder zijn buik weer "poing" in vorm kwam en hij had er niks van. Ook OP hem gelegd, overeind gezet op zijn hoofd gelegd: geen problemen.

Vlaggetjeslijn: Fries is zelf 163, vlaggetjes hingen op 158 ong, dus onder die vlaggetjes door... gaat niet passen dacht ik. Maar wapperde wel lekker. Effect: ruiken, snuiven. Ik eronderdoor, hij keek eroverheen zo van: Ja en nu??? Gesnork. Dus ik til de vlaggetjes op en nodig hem uit en ja hoor... hij ging eronder door. Zo geoefend steeds lager vast gehouden tot ik zelfs de lijn los liet hangen, ik eronder door, en hem op stem uitnodigen... hup koppie naar beneden en eronderdoor! We zijn zelfs los eronnderdoor gegaan, (hij mij volgend) in draf. Tot de lijn een actieve stap en dan hoofd eronderdoor en aandraven (ik was al voor hem uitgerend).

het ging dus echt super, veel lol gehad (stalgenootje deed ook mee met haar arabje) en hij vd maar 1 ding erg spannend: de trekker aan de overkant (200 meter verderop)... :Y)

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:42

Leuk dat het zo goed ging!
Als je over zeiltjes wil lopen met je paard heb ik nog wel een tip. Het zeil helemaal opvouwen tot een klein vierkantje, vervolgens een wortel/ snoepje erop en hem de kans geven dit te laten eten. Dan het zeil 1 keer uitvouwen weer wortel/ snoepje erop etc. Het zeil steeds meer uitvouwen en deze stappen herhalen tot je paard niet anders kan dan op het zeil te gaan staan om het snoepje/ de wortel te pakken. Ik heb dit al met meerdere paarden gedaan en is tot nu toe altijd succesvol geweest. Je kan wel het beste het zeil "vastleggen" met balkjes o.i.d. erop en zorgen dat de grond onder het zeiltje redelijk vlak is.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:29

O DAT is een goeie!!! Jippe doet een moord voor snoepjes en vooral voor appel! Nu nog ergens zo'n bouwzeil op de kop tikken :D
Wil ook iets van een afdak een keer maken (dus zeil op palen) en een slappe tunnel waar hij doorheen moet lopen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:57

je kunt ook een paraplu gebruiken zodat hij niet schrikt van onverwachte bewegingen, maar dat hij vertrouwen in je heeft is het belangrijkste. Mijn paard was super zenuwachtig en bang in nieuwe omgevingen daarom deed de vorige eigenaar haar ook weg, maar toen ik na een half jaar een goeie band met haar had opgebouwd vond ze nix meer eng!!