Ik heb gisteravond een poging ondernomen om mijn verzorghaflinger te leren longeren.
Leren ja, zij is 9 jaar, en ze is vroeger mishandeld.
toen ze een jaar of 2,5 / 3 was. Ze heeft een hekel aan een longeerzweep. En als ze bang wordt valt ze aan. Ze is in de omgang heel lief, en ik kan al veel met haar doen. Haar eigenaar heeft haar op 3 jarige leeftijd gekocht, samen met haar moeder. Ze hebben haar enkele malen geprobeert te longeren, maar dan viel ze aan. En het is niet eerlijk, gezien de geschiedenis van dit paardje om haar daar voor te straffen. Dat maakt het namelijk alleen maar erger, omdat het paardje uit angst dit doet.
Nu heb ik haar gisteren in de paddock aan een lange lijn gedaan, zonder zweep erbij. Eerst naast haar gelopen. Nou, toen keek ze me al zo aan van, wat wil je, dit is saai. Geprobeert de lijn langer te maken, dan gaat mevrouw stilstaan. Dus ik lief geprobeert haar op te drijven. Dan draait ze zich naar je toe, en gaat recht tegenover je staan, oren plat in haar nek.
Ik heb het nog een paar maal geprobeert, maar ze blijft gewoon staan, en wil niet meer vooruit. Ook los opjagen had ze geen zin in. Oren plat in haar nek, kont naar je toe en dan blijft ze zo staan. Ze wou de paddock uit (ging bij de uitgang staan). We zijn daarna maar ff lekker onder het zadel het bos in gewwest, oortjes naar voren, voorwaarts en ze was hartstikke lief.
Hoe kan ik haar leren longeren?????
- zonder zweep
- zonder dwang
- zonder stress
- en dat ze het nog een beetje leuk vind ook.