[AR] Controle tijdens het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Controle tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:15

Hoi iedereen,

Ik had een vraagje over mennen. Ik heb hier totaal geen verstand van, maar ik ben uit mijn pony gegroeit, en dacht dat ik misschien met hem kon gaan mennen.
Natuurlijk wel met goede begeleiding e.d.
Maar het probleem is dat de pony heel dominant is. Hij is ingereden door 2 meisjes van 10 jaar en daarna heeft hij in de manegelessen gelopen.
Hij heeft aan opvoeding wat gemist en dat is eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen.
Rijden gaat nou redelijk, en longeren ook al beter, maar veel dingen blijven lastig. Pony is niet altijd even goed te vertrouwen. Als je rondjes ernaast gaat lopen, en hij bedenkt na 10 min dat hij geen zin meer heeft, komt hij gerust omhoog. En in z'n eentje de weg op kan ook echt niet. Hij draait zich na 500 meter om en spurt heel hard terug naar huis.
Het is geen rotpony oid en hij is met veel dingen ook best braaf, maar sommige dingen blijven gevaarlijk en ik heb daar ook nooit veel aangedaan om die reden.

Nu wilde ik dus graag met hem gaan mennen (hij moet aan het werk blijven want hij is snel dik en is vorig jaar al hoefbevangen geweest) en dan niet de weg op, maar gewoon in het weiland en wij hebben een groot omheind natuurgebied op stal, dus daar zou het ook kunnen.
Ik hoop dat het met goede begeleiding mogelijk is om hem zover te krijgen dat hij netjes voor de kar gaat lopen.

Maar om een lang verhaal kort te maken: mijn vraag is dus eingelijk hoeveel controle je hebt over de pony als hij voor de kar loopt. Als hij zomaar om wil keren of er vandoor wil gaan, heb je genoeg controle om hem tegen te houden? Of is het veel minder dan onder het zadel? Ik zat zelf te denken aan een HCA sulky, omdat die (naar wat ik kon vinden) heel betrouwbaar en sterk schijnt te zijn en hier veel goede ervaringen mee zijn.

Napie

Re: Controle tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:22

Mijn mening is dat als je goed kan mennen net zo veel controle kan hebben als onder het zadel of ook totaal niet (zoals onder het zadel) Je heb nu eenmaal niet altijd het voor het zeggen. Voordeel is wel dat je een hulp kan meenemen (groom) maar dat kan weer niet op een HCA sulky. Je beenhulpen worden overgenomen door je zweephulpen en als je met stang rijd, komen je leidselhulpen net zo snel door als je teugelhulpen. Bijkomend voordeel: jij zit stabieler en valt er minder snel af
Laat hem door iemand beleren die echt ervaring daar in heeft en ook durft aan te pakken. Het beleren voor de wagen is een mooi moment om hem ook om te scholen en op te voeden.

Muffinostri

Re: Controle tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:43

Helemaal met Napie eens. Laat hem wel professcioneel beleren en ga niet zelf zonder begeleiding aan de slag!

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:02

mijn pony is ook dominant ze is nog jong en heel oplettend.
maar ben nu bezig met beleren en ze heeft er al een keer voor gestaan en het gaat prima.
wat misschien ook helpt is loswerken en grondwerk?!
je vrienschap word er beter van en hij kan iets minder dominant zijn.
ook krijgt hij dan vertrouwen wat heel handig is bij aangespannen rijden.