Paard geeft het op als het moeilijk word

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Paard geeft het op als het moeilijk word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:40

:Y) dan loopt ie gewoon weg. Natuurlijk is dat niet erg, hij moet kunnen aangeven wat ie wil en niet wil.

Hij vind het wel heel erg leuk, bij bepaalde oefening (vooral hoofdschudden) is die ontzettend enthousiast, maar bijv buigingen van het hoofd naar links en dan vooral naar rechts (moeilijke kant) vind ie echt niet leuk. En dan loopt ie ook gewoon weg en gaat ie aan de kant gras eten.

Het is sowieso een snelle opgever, hij is slecht met iets doorzetten. Dat heeft als voordeel dat ik altijd de winnaar ben met machtspelletjes. Bijv weggaan bij vriendjes, een bepaalde weg in slaan die hem verder van zijn vriendjes wegleid en dergelijk. als nadeel heeft dat dat ie over zijn eigen grens heen gaat als ik dat van hem wil, waardoor ik bij alles goed in moet schatten of ie iets weigert omdat ie het gewoon niet wilt (vriendjes) of dat het bijv pijn doet (ergens over heen lopen) En hij geeft dus ook heel snel op met dingen proberen, zoals dit, hij heeft zoiets van het lukt niet, ik snap het niet, ik geeft het op.

Hoe kan ik hem zo motiveren dat ie doorzet? Ik probeer het al zo makkelijk mogelijk te maken en het echt stap voor stap te doen, maar als ie eenmaal doorheb dat ik dit van hem verlang, dan loopt ie al weg. Al is het maar het kleinste indicatie, van alleen maar zijn hoofd opzij bewegen.
Uiteraard doe ik genoeg andere dingen tussendoor. En dan komt ie ook weer terug, en blijft ie ook bij me. Maar als ik iets vraag waar die niet zoveel van snapt, dan wil die niet meer.

Maar we lopen dus wel vaker tegen dit probleem aan. Ik zou graag willen dat ie een iets sterkere mening voor zichzelf zou ontwikkelen, en ik denk dat dit het beste werkt met grondwerk, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. :x

NikkivanOlst

Re: Paard geeft het op als het moeilijk word

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:47

Waarschijnlijk vind hij het saai of heeft hij toch stiekem meer steun nodig. Hoelang doe je wat? Want 10 minuten voor een VD training is inprincipe lang genoeg als je probeert er iets in te trainen.

Grondwerk tussendoor is ook leuk, maar misschien gewoon wat meer afwisseling en hem goed aan het denken zetten, inbuigen is best saai voor de meeste paarden :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:19

Probeer goed op tekenen van verveeldheid lid van jek paard te letten. Stop je training voordat hij niet meer wil zodat je je training positief afsluit. Je zal na verloop van tijd merken dat je steeds wat langer met je paard aan het werk kunt.
En idd, 10 minuten VD per keer is meer dan genoeg! Ze krijgen enorm veel informatie binnen en moeten die ook kunnen verwerken zodat je paard niet afstompt op je hulpen.
Dit doe je ook bij jonge paarden en zo werkt het dus ook als je een paard iets nieuws wil leren.
Gaapt je paard tijdens of na de training? Dan ben je op de goede weg! Het gapen houdt in dat ze iets leren en het gaan verwerken!

Veel succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:14

Het punt is ook dat ie het allemaal wel leuk vind, maar als ik daaraan begin vind ie het niet meer leuk. En nou vind ik het niet zo'n punt om die oefening niet meer te doen, maar hij heeft het met meer dingen.
Ik zie hem niet gapen nee. Hij is nu ook erg ongeconcentreerd. Maar aan de andere kant onthoud ie dingen die zelfs IK ben vergeten dat ik het hem geleerd heb, eigenlijk best grappig! Daarom snapte die het ook niet. Want ik tikte hem op zijn schouder, ergens in het begin had ik hem geleerd dat ie dan opzij moet. Ik was het helemaal vergeten, en hij stapte telkens netjes opzij :+
Maar ik zag mijn verzorgpony ook nooit gapen en die had ook vanalles geleerd. Met een sessie grondwerk doet ie het bijv dan weer wel, dus ik denk dat er wel echt een verschil tussen zit. VD is gewoon pure ontspanning en lol hebben. Dan wel om iets te leren, en het vereist werk maar hij vind het echt ontspanning. Dat heeft ie met grondwerk nog niet, dan moet ie zich concentreren, en goed op mij letten. Met VD staat ie nog erg vaak om zich heel te koekeloeren. Nu is dat nog niet zo erg, we doen het rustig aan :) Als die het eenmaal goed kent dan word ie vanzelf rustiger en geconcentreerder.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:27

haha shettepret, wie heeft jouw dat wijsgemaakt ?
Na gapen komt slapen...dus super ontspannen ...vraagt het lichaam extra zuurstof omdat de bloedsomloop rustiger wordt !
Met een duffe kop kun je het wel vergeten hoor dat ze dan leren en verwerken !
Maar tijdens een ontspanningsoefening is dit wel de kroon van het ontspannen, dus DAN IS HET SUPER !

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:34

@ broadway: er zijn diverse gedrags therapeuten die dit bevestigen hoor!

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

Misschien meer belonen ?

elisaaloveeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:06

Ik zou gewoon 10 min iets doen? en tussendoor even lekker samen rennen
zodat hij zn aandacht bij jou heeft en toch even gek mag doen? Lekker
veel afwisseling hebben, maar ook lekker goed belonen als hij dit keer wel
iets afmaakt.. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:12

Ik beloon hem zeker vaak genoeg. Maar hij vind het gewoon niet leuk...

Overigens heeft het ook wel zijn voordelen hoor :) Het is makkelijker hem te overtuigen ergens langs te gaan. Nadelen, zoals dat hij dingen niet nog een keer zal proberen.

Bijvoorbeeld voedsel weigeren, daar is ook geen drol aan met hem :') Hij probeert het namelijk niet eens. En als die het probeert, en ik geef hem een tikkie, dan probeert ie de rest van de sessie en de volgende sessies het niet meer.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:40

Het kan zijn dat je paardje een beetje stijf is, en zo wat moeite heeft met buigen, Udo heeft dat ook, ben hem nu de one reinstop aan het leren, waarbij hij dus ook zijn hals moet buigen, maar inplaats van te mee te buigen, trekt ie tegen, nu doe ik het zo ik geeft hem het teken wat ie doen moet, als hij ook maar een beetje buigt hou ik iets lekkers voor dat trek ik zo ver van hem af dat ie wel moet buigen om het te krijgen doet ie dat, dan krijgt ie het lekkers, en zo kun je dat steeds verder uitbreiden, net zo lang tot het lekkers niet meer nodig is.Gaat al steeds beter, heb al steeds minder een lekker snoepje nodig.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:59

Ik volg even mee, heb een beetje hetzelfde met Luna,
we doen vd gewoon in haar weide & als ze zin heeft om te grazen, dan 'mag' ze dus gewoon weggaan, maar niet zo handig voor mij :D
ik probeer ook om haar aandacht er bij te houden en niet te lang aan één stuk bezig te zijn &
volgend jaar komt er waarschijnlijk een longeercirkel, dan gaan we daar verder oefenen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:07

broadway schreef:
haha shettepret, wie heeft jouw dat wijsgemaakt ?
Na gapen komt slapen...dus super ontspannen ...vraagt het lichaam extra zuurstof omdat de bloedsomloop rustiger wordt !
Met een duffe kop kun je het wel vergeten hoor dat ze dan leren en verwerken !
Maar tijdens een ontspanningsoefening is dit wel de kroon van het ontspannen, dus DAN IS HET SUPER !

Ze weten nog steeds niet het waarom mensen en dieren gapen... dus dat klopt niet wat jij zegt.
Enige wat ze wel weten is dat gapen voor mensen een sociale functie heeft (hoe socialer je bent, des te eerder je meegaapt met iemand die ook gaapt).
Gapen voor paarden betekend ook ontspanning en oplettenheid: als mijn pony gaapt terwijl ik met hem bezig ben is dat een compliment; hij accepteerd mij als zijn leider en doet dan ook braaf wat ik zeg. Mijn instructrice zei: als een paard er suf uitziet (hoofd wat lager, oren iets opzij en lip loshangend event. af en toe een gaap) aan de hand, is dat een goed teken dat hij erg op je let.

TS: mijn pony wordt enthousiast van balkjes, dus als ik hem laat buigen mag hij daarna even als afwisseling ook over de balkjes heen (ik doe ook alles in de wei) of ik laat hem langs dingen buigen: bv slalommen tussen de palen door. Of na een inspanning even aan de hand draven. Werkt voor hem erg goed! Ik doe de oefeningen niet zonder touw en halster, dan krijgt hij ook geen kans om iets te snacken tussendoor ;)