[AR] Recht weg stappen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Recht weg stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 07:59

Ik ben met onze pony aan het oefenen om vanuit stilstand recht weg te stappen. Ze is nog jong en onervaren, hoe kan ik dit het beste met haar oefenen? Ze stapt nu vaak een pasje op zij.

StefanieT

Re: Recht weg stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:01

Beide teugels even lang en benen gelijke druk geven. Als je paard dan nog een stap opzij zet geef je met het been waar hij 'naar toe loopt' wat druk zodat hij weer recht gaat lopen; dit moet je dan wel blijven oefenen!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:14

Dit staat bij AR dus ik denk dat het om mennen gaat.
Dan in principe hetzelfde maar net iets andere hulpen: leidsels gelijk contact, rechthouden, en met de zweep begrenzen aan de kant waar ze heen stapt.
Maar, zeker bij een jong paard, het kan ook zijn dat ze scheef wegstapt omdat het zwaar is om de kar vanuit stilstand in beweging te brengen. Veel paarden stappen dan liever scheef weg dan recht. Doet ze het ook op verharde ondergrond? Je kunt proberen je groom de kar te laten aanduwen bij het aanzetten, dan is het voor je paard minder zwaar. Loopt ze dan wel recht weg? Dan is het een kwestie van sterker worden. Dan zou ik er niet zoveel aan gaan corrigeren, maar eerst die kracht langzaam opbouwen.
Als het niet aan de kracht ligt, met de zweephulp corrigeren. Als ze niet goed op de zweep reageert dat misschien eerst aan de lange lijnen oefenen zonder kar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:12

Bij een jong ervaren paard vind ik het belangrijk de rust te bewaren en dat het paard rustig weg stapt dan dat ik rechtuit weg stappen belangrijk vind. Dat komt later wel. Ik zou zelf niet teveel gaan prutsen, maar eerst km's maken voor de koets.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:16

jowien schreef:
Dit staat bij AR dus ik denk dat het om mennen gaat.
Dan in principe hetzelfde maar net iets andere hulpen: leidsels gelijk contact, rechthouden, en met de zweep begrenzen aan de kant waar ze heen stapt.
Maar, zeker bij een jong paard, het kan ook zijn dat ze scheef wegstapt omdat het zwaar is om de kar vanuit stilstand in beweging te brengen. Veel paarden stappen dan liever scheef weg dan recht. Doet ze het ook op verharde ondergrond? Je kunt proberen je groom de kar te laten aanduwen bij het aanzetten, dan is het voor je paard minder zwaar. Loopt ze dan wel recht weg? Dan is het een kwestie van sterker worden. Dan zou ik er niet zoveel aan gaan corrigeren, maar eerst die kracht langzaam opbouwen.
Als het niet aan de kracht ligt, met de zweephulp corrigeren. Als ze niet goed op de zweep reageert dat misschien eerst aan de lange lijnen oefenen zonder kar.

Ok bedankt voor je antwoord. We zijn nu nog aan het oefenen zonder kar, we oefenen zowel op harde als op zachte ondergrond. Gisteren heeft zij voor de tweede keer een band voor getrokken. Ik zal proberen haar met het zweepje te begrenzen.