[AR] Mennen, hoe aan beginnen?welke koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Mennen, hoe aan beginnen?welke koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:25

Beetje een vage titel, maargoed
ik heb momenteel een 2 jarige belgisch trekpaard, uiteraard nog onbeleerd,
Wss komt deze zomer of er vlak na haar moeder er ook bij. Nitsa lijkt kwa bouw erg op haar moeder, en het zou een mooi tweespan vormen met tijd.

Mina (de moeder dus) is ooit beleerd geweest op kordeel, heeft in de koets gelopen, maar wordt de laatste jaren enkel door mij onder het zadel gereden, is een paard met gebruiksaanwijzing, erg veel pit, en niet erg happig op de koets. eenmaal erin echter doet ze het wel graag, maar is nooit echt deftig beleerd geweest erin.

Mijn plan zou zijn om met beide paarden van nul te beginnen, dus Mina hérbeleren in de koets, en dan mss deze zomer een beginnetje te maken met men jonkie (lees: wennen aan tuig en lange leidsels, dan volgend jaar mss in de koets)
Dit zal echter gebeuren met begeleiding van een rot in het vak, die meerdere paarden beleerd heeft, goed werk verricht heeft met de shire bij ons op stal, en zelf ook héél veel ment met tweespan haflingers. dus dit zal niet zoveel problemen geven.

echter, ik heb nog geen koets :D
ben niet direct van plan om nu al een aan te schaffen, maar stel dat er een buitenkansje voorbijkomt, waarom niet.

mijn eisen:
vierwieler
aanpasbaar van enkelspan naar tweespan
niet te groot (dus geen sjieke recreatiekoets, maar een koets waar je eens een galopje mee kunt trekken in een aardeslag, die gewoon simpel is, waar er vanvoor twee personen op de boek kan, en vanachter ook twee of ev 4 pers)
wel met iets van vering

waar moet ik op letten, welke maten heb ik nodig (de oudste merrie past in een tweepaardstrailer (cheval liberte 2002 XL) nét in een vakje (kan niet zo vervoerd worden want dan laat ze zich vallen, maar goed), heeft dan aan beide zijdes enkele cm over)
hoogte van disselboom ed, maakt dit uit?

ik ben dus op gebied van mennen totale leek, zal me ook laten begeleiden kwestie van tuig en mennen zelf, maar heb nog geen zin om iemand aan te spreken om een koets te kopen, daar dit momenteel effe niet past. als ik echter een opknappertje vind voor een leuk prijsje, mijn vriend is erg handig, dus ...

Kwa tuig: tuig voor twee trekpaarden, op stal hebben ze een tuig die je zowel voor enkelspan als voor tweespan kunt aanpassen, bestaat dit nog?
kwaliteit moet goed zijn, maar prijsklasse niet te hoog, daar ik het niet zo heel vaak zal gebruiken (eerder eens per maand denk ik)
Misschien kunststof? (leer komt gauw hard als je het niet veel gebruikt denk ik?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:37

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:44

Begin met lessen met een ervaren menpaard en instructeur. Als je een aantal verschillende koetsen/tuigen leert gebruiken, kan jezelf bekijken wat het beste voor jou werkt.
Een koets kan je helemaal samenstellen naar eigen wens; met of zonder luchtvering, banden etc. afhankelijk voor het paard, je wensen en de ondergrond waar je veel rijdt.

Ik zou zelf niet bezuinigen op tuig en koets; goed gereedschap is belangrijk. Zeker als je met grote paarden werkt; dan wil je geen tuig dat snel knapt. Liever iets langer sparen voor goede spullen; voor je eigen veiligheid, maar ook dat van je paard en de mensen in het verkeer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:52

janouk schreef:
Begin met lessen met een ervaren menpaard en instructeur. Als je een aantal verschillende koetsen/tuigen leert gebruiken, kan jezelf bekijken wat het beste voor jou werkt.
Een koets kan je helemaal samenstellen naar eigen wens; met of zonder luchtvering, banden etc. afhankelijk voor het paard, je wensen en de ondergrond waar je veel rijdt.

Ik zou zelf niet bezuinigen op tuig en koets; goed gereedschap is belangrijk. Zeker als je met grote paarden werkt; dan wil je geen tuig dat snel knapt. Liever iets langer sparen voor goede spullen; voor je eigen veiligheid, maar ook dat van je paard en de mensen in het verkeer.

koets zal eerder tweedehands moeten wezen :D
zie het niet echt bepaald zitten om een paar duizend euro uit te geven aan iets at mss 10 X per jaar gebruikt wordt.
kan ik niks vinden tweedehands voor een goede prijs, dan mennen we gewoon niet :D

kwa tuig die snel knapt: eigenlijk wil ik dat wel, natuurlijk niet als ik gewoon aan het rijden ben, maar in noodsituaties moet het wel snel kapot.
mijn kleine is heel rustig, ook als ze zich in de penarie gewerkt heeft, en luisterd erg goed naar mijn stem, zou in nood gewoon blijven liggen als ik het haar vroeg
de volwassen merrie echter heeft een verleden, en soms rare trekjes.
nadeel is, als er een noodsituatie in, en ze paniekt, dan MOET ze los, en dan gaat alles, inclusief zichzelf, kapot
een tuig van 1000 euro zal ook kapot zijn na zo een actie, alleen zou het mss wat langer duren en heeft ze half van haar eigen benen ook gemold.
liever een goedkoop tuig dat in een dergelijke situatie knapt, en ik gewoon kan vervangen.
daarom dat ik dan ook liever een nieuw nylon tuig oid koop, dat zou bij normaal gebruik niet mogen kapot gaan, toch?

Lessen is zoals aangegeven dus geen probleem: paard zal beleerd worden door een ervaren persoon, en zal mij ook leren mennen met zijn hele ervaren paardjes, dus dat is al in de sjacos :D

verschillende koetsen zal mss wel wat moeilijker zijn, daar moet ik nog eens voor informeren.
ik wil een koetsje die op de meeste ondergrond fijn loopt.
uiteraard zal er asfalt tussen zitten, maar bedoeling is dat hij vooral fijn loopt op aardeslagen en dergelijke.

waar moet ik op letten kwa grootte.
is dit met maten zoals koets maat XL is geschikt voor trekpaarden, of?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:33

Om tuig bij noodsituaties snel los te maken heb je snelkoppelingen.

Als je in het bos een heuvel oprijdt en je strengen knappen spontaan, lijkt me dat niet veilig en al helemaal niet wenselijk.

Je hebt koetsen in alle maten van shetlander tot trekpaard formaat.

ChristaMoor

Re: Mennen, hoe aan beginnen?welke koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:43

IK zou eerst gaan lessen, ervaring opdoen bij je instructeur. Pas dan een tuig naar wens aanschaffen en met het beleren gaan beginnen. Er gaat nogal wat tijd overheen tussen het beginnen en het voor de wagen zetten.
Wij zelf zijn begonnen naar het zoeken van een beleerwagen, toen ons paardje het slepen volledig normaal vond. Als je geen kar hebt, kom je ook niet in de verleiding hem er te snel voor te zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:58

For the record: het beleren van het paard, het beleren van mezelf is niet relevant.
ik vraag welke koetsen er geschikt zijn voor mijn doel, met welke afmetingen ik rekening moet houden (werkt dat met maten, per ras paard, in verhouding met afmetingen van mijn paard?), en op welke dingen ik moet op letten.
als ik een buitenkansje tegenkom die aan mijn eisen voldoet, dan wens ik deze niet te laten schieten(en dan 6 maand later het dubbel moeten uitgeven), zoals ook vermeld heb ik een paard staan die geleerd is voor de koets. mijn tweejarige zal ik er niet te vlug voorzetten, daar moet er niemand zich zorgen om maken ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:34

Wat is het budget voor je wagen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:39

Momenteel niet veel :D
de plannen zijn voor over pakweg een jaar, dus heb er geen idee van hoeveel ik dan kan en wil uitgeven.
nu denk ik bv, als er iets voorbij komt, een opknappertje ofzo (heb een handige vriend die zon dingen graag doet) voor ergens een paar honderd euro, dat ik het mss wel zou aanpakken, maar het is eigenlijk niet voor direct ...

ik denk over een goed jaar dat ik er ergens rond de 1000 euro max zal willen uitgeven

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:23

Je hebt ook van dat 'touw' tuig, zie je best veel bij trekpaarden, ben alleen even de naam kwijt. dit is goedkoop en oersterk. Je moet er alleen wel van houden, het heeft niet de luxe uitstraling van leer of kunststof. Ga eens kijken bij de powerhorse competitie om ideeën op te doen!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:29

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:27

heb ook ens gekeken nar de tuigen van die site. schuurt dat niet? ziet er wel tof uit met die kleurtjes maar ben niet echt overtuigd of het niet schuurt heeft iemand ervaring mee?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:38

Sieltec suurt niet mijn vriendin heeft ze.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:12

de sieltec ziet er erg interessant uit, heb ik effe opgeslagen, bedankt!