[AR] menbitprobleem, advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muffinostri

menbitprobleem, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:57

Sinds een paar maanden is mijn haflinger beleerd voor de wagen, en sinds een paar weken hebben wij ook een kar en tuig.
Gebleken is het bit waar ik mee begonnen ben (in mijn eigen tuig) te dik en veel te zwaar was (liverpool). Hij kreeg hier een blauwe tong van.
Inmiddels heb ik een liverpoolstang van Ideal aangeschaft met tongboog. Om te beginnen is dit bit veel lichter dan mijn vorige bit en ook is de stang veel minder dik. Maar helaas krijgt hij hier ook nog een licht blauwe tong van.

Tijdens de africhting hebben ze nooit iets gemerkt van dit probleem. Hij werd daar gereden met tuig van hen (Onder de Kastanje) en een gewone rechte liverpool.

Het valt mij ook op dat hij nauwelijks wil kauwen op het bit. Zodra hij dit wel doet, is de tong meteen ook wat minder blauw, maar dat natuurlijk logisch vanwege de doorbloeding.

Ik vraag me af welk bit ik nu het beste kan proberen. Ik twijfel tussen een liverpool met een boog over de gehele stang zeg maar, of toch het uitproberen van een gewone liverpool maar dan dus dunner en veel lichter dan mijn eerste. Ik kan het niet helemaal technisch beredeneren, maar mijn gevoel gaat voor een gewone rechte (dunnere) liverpool. Maar jullie adviezen en ervaringen zijn van harte welkom.

PS Ik weet ook dat er Mylerbitten zijn voor dit probleem, maar die zijn meteen weer zo duur. Niet dat ik geen geld uit wil geven hoor. Het belangrijkste is voor mij dat het voor Muffin ook fijn moet zijn. Maar ik wil niet direct naar het duurste alternatief grijpen (in het verleden zo vaak gedaan wat achteraf vaak helemaal niet nodig bleek te zijn)..

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:03

Ik heb twee verschillende liverpools, een dubbel gebroken en een dunne met een hele boog over het hele bit en dat bevatlt prima,de dubbel gebroken gebruik ik bijna nooit maar misschien zou je die ku nnen proberen,vind het trouwens wel vreemd dat ze met beleren dat niet opgevallen is,weet je wel zeker dat jouw bit goed in zijn mond ligt?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:06

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:07

Viking schreef:
Ik heb twee verschillende liverpools, een dubbel gebroken en een dunne met een hele boog over het hele bit en dat bevatlt prima,de dubbel gebroken gebruik ik bijna nooit maar misschien zou je die ku nnen proberen,vind het trouwens wel vreemd dat ze met beleren dat niet opgevallen is,weet je wel zeker dat jouw bit goed in zijn mond ligt?

Met beleren werkten ze met hun eigen tuig en bit, en toen heeft hij er dus hoogstwaarschijnlijk geen last van gehad. Ik vind ze namelijk wel heel secuur bij Onder de Kastanje.
En voor zover ik kan zien, ligt het bit op zich goed in zijn mond.

Lacuna

Re: menbitprobleem, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:15

Al eens een LP met pompwerking geprobeerd? Heb dat zelf en dan met een volledig gebogen mondstuk en dat bevalt de mijne heel goed.
Mn andere knul loopt op een wannabe-myler liverpool, ben daar ook heel erg tevreden over. Probleem met mijn paardjes is dat ze een relatief dikke tong hebben, waardoor er niet zoveel plek is voor een dik bit.

Groetjes,lacuna

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:30

Lacuna schreef:
Al eens een LP met pompwerking geprobeerd? Heb dat zelf en dan met een volledig gebogen mondstuk en dat bevalt de mijne heel goed.
Mn andere knul loopt op een wannabe-myler liverpool, ben daar ook heel erg tevreden over. Probleem met mijn paardjes is dat ze een relatief dikke tong hebben, waardoor er niet zoveel plek is voor een dik bit.

Groetjes,lacuna

Same here, mijn haf heeft ook een relatief dikke tong. Heb er met mijn gewone bit problemen mee gehad, maar nu loop ik er wel tegenaan. Ik schaam me dood dat ik hem met dat eerste bit heb laten lopen (gelukkig maar 2 keer hoor, maar toch...)
Ik heb nu een LP met tongboog en pompwerking. Maar zo-eentje als jij beschrijft met volledig gebogen mondstuk denk ik ook over.

En die wannebee Myler bitten, waar moet ik dan aan denken en waar kan je die krijgen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:08

Wij hebben op stal een paard dat heel snel op de kop gaat lopen en daarbij te veel druk op het bit pakt, die kreeg ook heel snel een blauwe tong.
Sinds zij op een vrij dunne B-stang met redelijk hoge tongboog loopt is het over.

Albert schreef:
http://www.vanderwielharness.be/uk/coll ... seur-bits/
Ik heb erg goede ervaringen met de Low port FLEXI (A006) uit de serie van Felix Brasseur.
Je kan ook zoeken op de term: nathe bit

lijken mij superfijne bitten!
maar zou die niet te dik zijn voor paard die al snel een blauwe tong krijgt?

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:50

Dank voor alle reacties!
Vandaag heb ik een liverpool met gebogen stang gehaald, en uitgeprobeerd. Helaas krijgt hij hier ook nog een blauwe tong bij, zij het wel minder. Dus weer terug naar de winkel, en nu heb ik een Myler bit en een Utrechtse stang met licht gebogen stang mee op proef gekregen. Ga ik morgen maar weer uitproberen. Ik hoop dat een van deze twee wel goed is, anders wordt het echt lastig. Hoewel ik dan ook nog de Sprenger kan proberen, die is dubbel gebroken, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik verwacht eigenlijk wel wat van die Myler, hoewel die Utrechtse beter zou zijn (lees: stuk goedkoper).

Wel superservice dat ik beide bitten zo zonder te betalen mee kreeg op proef. En dat terwjjl ik daar nog maar net klant ben. Aanrader dus: De Paardenschuur in Amerongen/Leersum

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:06

Muffinostri schreef:
En die wannebee Myler bitten, waar moet ik dan aan denken en waar kan je die krijgen?

Ooteman (www.ooteman.nl geloof ik?), iets van 30-40 euro. Behoorlijk wat goedkoper dan de mylers :+ Ik heb er ook een.

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:37

WendyBZ schreef:
Muffinostri schreef:

Ooteman (http://www.ooteman.nl geloof ik?), iets van 30-40 euro. Behoorlijk wat goedkoper dan de mylers :+ Ik heb er ook een.

Ja, dank voor de tip. Het lastige is alleen dat ik m ook moet kunnen passen. En bij de ruitersportzaak waar ik vandaag geweest ben, geven mij de Myler gewoon op proef mee. Dat is wel heel fijn. En daarbij ben ik ongeduldig: ik wil zo snel mogelijk weer aan de slag ermee. Ben wel heel benieuwd hoe Muffin op deze Myler reageert....

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:52

Gisteren zowel de Myler als de Utrechtse stang uitgeprobeerd. Bij de Myler houdt ie netjes een mooie roze tong! En hij begon er ook meteen lekker op te kauwen. De Utrechtse stang was ook aardig, maar hij kreeg toch een beetje een paarsige tong. Binnenkort maar eens voor de wagen gaan uitproberen. Ik ben wel benieuwd hoe hij hiermee voor de wagen loopt. Het zou mij niet verbazen als hij hiermee iets minder braaf is.....
we'll see

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:42

Kool rijtuigenbouwer in Elspeet verkoopt mylerbitten waarbij het middenstuk vastgelast wordt. Dit geeft een rustiger aanleuning.