Paard schooit en geeft jambette.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Paard schooit en geeft jambette.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:29

Mijn pony kan heel leuk de jambette. :) Alleen niet altijd op de momenten dat ik het leuk vind.
Zo geeft hij de jambette als je snoepjes hebt maar niet om een oefening vraagt. Echt schooien dus, ik vind het erg gevaarlijk gezien hij ijzers heeft en mijn vriend hierdoor al een keer geraakt heeft. :o
Toen heb ik hem wel goed op zijn *** gegeven maar nog steeds doet hij de jambette als ik er niet om vraag.

Hoe kan ik hem duidelijk maken dat ik dit niet wil en dat dit verkeerd is? Moet ik het negeren of?

Caily

Re: Paard schooit en geeft jambette.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:31

Ik zou voortaan zulke dingen pas aanleren als je weet dat het dier snapt dat het alleen op commando mag, maar daar heb je nu weinig aan.

Ik denk dat het best is idd negeren, aandacht geven is ook een vorm van belonen, of die aandacht nou negatief of positief is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:32

Ik heb het zelf niet aangeleerd dus daar heb ik niks aan. :P

Dus beter negeren en niet straffen?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:33

Ik lees even mee, mijn paard doet namelijk het zelfde.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:33

Mijn jonge dieren doen dat ook, 2 Tinkerdames van 2, de ene ben ik nu 10 maanden met vrijheidsdressuur bezig, de andere kan sinds enkele dagen nee schudden. Nummer 1 begint nu eindelijk door te krijgen dat het alleen op commando iets op levert en verder alleen maar verspilde energie is, zij kan nee schudden, kusjes geven, en sinds kort (sinds ik doorhad dat ze snapte dat het alleen op commando mocht) rondjes draaien en het begin van jambette, maar dat wil verder nog niet echt lukken...

Nummer 2 heeft (nog) niet geprobeerd of zonder commando het ook wat opleverd, ik denk dat zij nog veel meer geprikkeld moet worden wil iets leren bij haar lukken, zij is geestelijk duidelijk jonger dan de ander. Kusjes geven wou ik haar eigenlijk leren maar dat wou niet zo makkelijk lukken dus heb het er voor nu maar bij gelaten, nee schudden had ze na een dag wel redelijk door en vandaag redelijk bevestigd! (Was overigens mij die andere ook het eerste wat ik haar leerde, een fijn iets om mee te beginnen dus!)

Ik heb gewoon altijd genegeerd, dier in kwestie is gek op aandacht en daagt ook graag uit op negatieve manier als ze die aandacht even niet krijgt (happen of stampen als ik sta te praten in haar buurt bijv.), dus ik dacht dat dat de beste oplossing zou zijn, en voor nu lijkt het te werken!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:39

Ongevraagd = negeren
gevraagd = belonen, of het nu door een klik, kriebel of een snoepje is of door iets anders maakt niet veel uit gewoon duidelijk dat dat is wat je wilt.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:40

Hmm, ik ken er nog zo één, en met veel geduld is dat wel over gegaan... Consequent zijn maar niet op een gemene manier denk ik...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:56

Ik ben er van overtuigd dat je je paard moet uitleggen wat je wel wilt, maar ook wat je niet wilt. Met negeren leg je niets uit. Sterker nog, stel ik wil een jambette, maar als ik deze vraag krijg ik enkel een gewoon voetje. Dat voetje negeer ik en ik vraag door totdat hij een mooie jambette laat zien en dan beloon ik. Dus de mindere oefening wordt genegeerd totdat hij echt mooi uitgevoerd is, eventeel zal ik aanmoedigen, afhankelijk van in welke aanleerfase we zitten, maar als hij de oefening kent dan negeer ik.
In dit geval kent hij de oefening, dus negeren maakt eigenlijk dat hij waarschijnlijk alleen maar harder zijn best gaat doen. Negatieve aandacht is alleen maar fijn als er geen positieve aandacht komt. Vaak gaan paarden zoiets doen op het moment dat je even geen aandacht voor ze hebt, je bent hem ds eigenlijk al negeren en laten we wel wezen, dat levert zeker niets op, dan levert een jambette of nog steeds niets op, of misschien wel en het geeft iig het gevoel om lekker bezig te zijn.

Oplossing? negatief reageren op de jambette, een duidelijke NEE en evt een correctie. En op het moment dat hij braaf met 4 voeten aan de vloer staat prijzen, ook als je met iemand staat te praten, af en toe tusendoor even vertellen dat hij zich goed gedraagt. En dat hoeft echt niet perse met wat lekkers.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:20

Nee, dat kan ik niet helemaal met je eens zijn. Een paard is ondergeschikt aan een mens, hoe dan ook. Als jij met paard in de ene hand staat en even aan het praten bent met een stalgenootje moet een paard gewoon even het geduld hebben om gewoon stil te staan, ook als hij/zij daar niet voor beloont wordt. Gewoon rustig stil kunnen staan hoort voor mij gewoon bij de basisopvoeding.

Als ik mijn paardje voorheen negeerde met het uitvoeren van bijv. nee schudden en ze schudde een keer en ik vond dat niet genoeg en vroeg het nog een keer, dan deed ze helemaal niks meer. Bekijk het maar dacht ze, terwijl door juist ook dat te belonen zag de lol ervan in en ging ze steeds harder haar best doen.

Als je idd echt met je paard bezig bent en het gaat een rondje draaien ipv nee schudden bijv. dan laat ik een afkeurende nee vallen en moet ze alsnog nee schudden voor ze iets lekkers krijgt, maar dat vind ik ander verhaal.

Mijn basis is goed gedrag belonen, negatief gedrag negeren, dingen doen die niet mogen (knopen lostrekken hengst die gaat hinniken naar merries ohz etc.) keur ik af met mijn stem, en pas als een paard echt over de scheef gaat komt er een klap aan te pas. Ik weet dat er menig mensen zijn die wanneer paard met meelopen de baas voorbij gaat met een tik op de borst (soms zelfs hoofd) terug op hun plaatst gezet worden, ik zet mijn paard stil en zorg dat ze stil blijft staan tot ik weer voor loop en bedenk me ondertussen dat ik eigenlijk al te laat ben met handelen, ze heeft immers eerst voor me moeten komen voor ze er was. Blijkbaar ben ik even daarvoor net niet duidelijk/consequent geweest. Zie echt geen reden waarom ik haar naar achter zou moeten dwingen mbv een tik....

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:21

Die van mij doet het ook alleen dan met kusjes. Alleen dat vind ik altijd wel grappig maar kan me voorstellen dat het met jambette wat minder is. Ik zou het gewoon negeren in de eerste instantie. Al het aangeleerde gedrag is ook weer af te leren. Als ze weet dat ze dan niks krijgt moet ze het een keer opgeven. Ik zou sowieso op commando ook even geen jambette meer doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:55

Maar ook gewoon rustig stil staan zal je paard moeten leren en dat is iets wat de meeste paarden nooit geleerd hebben. Dus dat is feitelijk waar ik op doel, leer je paard rustig stil staan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:02

Ik heb een merrie die ik nooit zoiets heb geleerd, maar ze heeft een hele nare eigenschap van zich uit: Ze staat ALTIJD op drie benen te eten. De dronk al op drie benen (dus met het voorbeen naar voren gestrekt of opgetrokken) toen ze al een klein veulentje was. Ze begon dit dus ook te doen zodra ze rook dat ik wat in mijn zak had zitten. Ik heb het haar afgeleerd door het kommande "sta" en "blijf". Dit beloond en het gedrag hield vanzelf op. Jambette en Spaanse pas kan ze inmiddels ook, maar ze bedelt dus niet met behulp van een jambette bijvoorbeeld.

Overigens doet ze het tijdens het eten nog steeds, maar dat moet ze maar lekker doen :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:09

Natuurlijk hangt het ook een beetje af van welk paard je hebt. Het ene paard gaat het vlugger door hebben als je gewoon negeert. Het andere dan weer als je een negatieve beloning geeft. Hangt een beetje van paard af. De mijne fleemt ook wel eens als bedel maar negeer dat dan. Hij weet altijd vlug genoeg dat het niks opbrengt :) Ie deed dit vooral in het begin dat ik het hem leerde nu nog maar af en toe alleen bij dat flemen doe ik negeren wat nu ja het kan ook gewoon flemen zijn van een kriebel of een paard die passeert dat die niet kent...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:36

Hmm beetje lastig wat te doen dus. :P Ik kan me de reactie van Amable wel voorstellen, want als ik inderdaad niets zeg dan gaat hij door door het heftiger / mooier / agressiever te doen. :j
Hij doet het overigens gelukkig niet altijd hoor.. Denk dat hij eerder zoiets heeft van hé baasje kijk is wat goed, mag ik dan nu een snoepje? :o Ik geef hem sowieso nooit wat als hij dat doet, als hij weer een paar seconden stil is dan pas krijgt hij zijn snoepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:25

Ik ben het gedeeltelijk met Amable eens. 8-)
Met correcties (en negeren valt daar net zo goed onder als een tik geven/nee zeggen) leg je je paard alleen uit wat hij niet moet doen, niet wat hij wel moet doen. De meest efficiente correctieweg is dan ook corrigeren + belonen. Dan leert je paard namelijk direct wat niet mag en tegelijkertijd wat wel de bedoeling is. Dit kun je op duizend verschillende ongevraagde gedragingen loslaten, maar even bij het jambette voorbeeld:

- paard schraapt met voorbeen
- jij zegt 'nee' en negeert hem 100% (dus ook niet ingespannen naar hem kijken/gesprek onderbreken enz)
- paard heeft geen zin meer in schrapen en stopt even
- Direct belonen!!! Met voer + liefde + aandacht enz.

Een goede stelregel daarbij is dat de beloning bij het afleren net zo intens moet zijn als de beloning bij het aanleren. Veel paarden worden helemaal doodgevoerd bij het aanleren van de jambette, 8-) geen wonder dus dat ze heel hardnekkig dat blijven inzetten als bedel-oefening. Dus is het belangrijk dat je hem leert dat gewoon op 4 benen staan net zo knap+beloningswaardig is als dat kunstje.

Je kunt natuurlijk ook wel belonen met gewoon het woordje 'braaf', maar hoe zwakker de stimulus, hoe langer het duurt voor een paard iets leert, gewoon omdat de motivatie om het gedrag (oefening gebruiken voor bedelen) af te leren dan zwakker is dan de motivatie die je gebruikte bij het aanleren.

Hetzelfde geldt voor illegaal kusjes geven, liggen als je dat niet wilt, buigen op verkeerde momenten enz. Maak er voor jezelf gewoon mentaal een nieuwe oefening van: illegaal kusjes geven is irritant, vandaag wordt de grote nieuwe leuke superbeloonde oefening gewoon met het hoofd recht vooruit kijken en daar belonen we dus ook voor! *\o/*

De beloning is uiteindelijk maar een leerhulpmiddel: op een gegeven moment snapt je paard dat illegaal kussen/schrapen een correctie oplevert en netjes stilstaand wachten op een nieuwe hulp een beloning oplevert, en dan gaat je paard heel fanatiek netjes stilstaand blijven wachten als vorm van bedelen en dan ben jij van het probleem af. :7

Klinkt misschien een beetje apart, maar van alle methodes die ik ken is dit de methode die voor mij het beste werkt. Er wordt ook altijd geklaagd dat iets afleren zoveel moeilijker is dan iets aanleren - dus denk ik, draai het om en leer nieuw gedrag aan dat tegenstrijdig is met het oude gedrag, dan blijf je ook niet hangen in de frustratiesfeer van correcties, maar leer je je paard na het kunstje jambette gewoon net zo enthousiast het kunstje stilstaan aan. En dan gaat het leren ineens heel snel. :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:44

Nuttige tips van (oa) Amable en Xyzutu2!

Wat in dit specifieke geval (ongewenste jambette) bij mijn pony heeft geholpen is de oefening ombuigen naar iets anders, namelijk het benen kruisen.
Ik was begonnen met jambette aan te leren maar aangezien Saros vrij ongeduldig is en dan maar alles gaat uitproberen, was me snel duidelijk dat een jambette voor hem niet de meest geschikte oefening is om nu al te vragen. Ik ben hem bewust gaan vragen om zijn benen te kruisen, wat hij ook erg leuk vindt. Elke ongevraagde jambette werd gecorrigeerd en direct daarna vroeg ik benen kruisen. (en daarbij kan hij goed voetjes optillen zonder zijn been uit te slaan)
Met als resultaat dat hij geen beentjes meer uitslaat, maar heel fanatiek tegen zijn eigen buik loopt te schoppen met zijn voorbeen als hij ongeduldig wordt :+ of zijn been zover overkruist dat hij bijna plat gaat :=

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

had je misschien moeten beginnen met een betere basis ..?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 20:01

xhenkexspons schreef:
had je misschien moeten beginnen met een betere basis ..?

Als je het topic doorleest kan je zien dat ik hem dit niet geleerd heb, bovendien heb ik niets aan je reactie?

Overigens is het probleem al een stuk minder. Ik heb de pas genegeerd (vraag er ook niet meer om) en vraag hem inplaats daarvan nee te schudden. Dit werkt goed. :)