pony leren liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate_

pony leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:55

hoe kan je het best een pony leren liggen?
het lijkt me vooral moeillijk om haar in de berggeit stand te krijgen als je daar nog tips voor hebt hoor ik die ook graag

alvast bedankt! :P

Thea_Dinske

Re: pony leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:57

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:45

het liggen kan vanuit het rollen maar ook vanuit het knielen en de berggeit..

met rollen moet je het hebben van het aangeboden gedrag..
als je pony nou probeert te rollen dan beloon je hem nog voordat hij echt rolt (dat vaak herhalen)

vanuit het knielen kan het ook dat je pony steeds iets meer moet zakken met zijn achterhand tot hij ligt.
hiermee kan het wel zijn dat als je je pony vraagt te knielen dat hij gaat liggen.. dat zou zonde zijn dat hij het knielen dan niet meer kan..

vanuit de berggeit heb ik geen ervaring maar het blijkt dat het inderdaad ook via die weg moet kunnen..

kijk voor meer info op onze website die in ons onderschrift staat..
veel succes..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:05

Je kunt een paard leren liggen vanuit het natuurlijk gedrag.
Dus belonen als hij gaat rollen en dat langzaam op commando gaan zetten.

Ook kun je hem leren liggen vanuit de berggeit, maar dat is erg lastig en veel paarden snappen de bedoeling niet.

Er is ook nog een manier vanuit het compliment, door een beetje stelling te vragen en dat het paard dan over zijn knie heen gaat liggen. Dus als het linker been op de grond ligt over de rug heen rechts naar links stelling vragen.

Vanuit het knielen is het een kwestie van je paard even overhalen om zijn achterhand te laten zakken :)

Er zijn paarden die spontaan knielen als je ze zacht in de knieeen knijpt, zoals paarden in het wild doen.

Om je paard over te halen om te gaan liggen kun je hem nat maken of na het rijden even laten rollen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:51

Hier zijn wij voorstander van het leren liggen vanuit het natuurlijke gedrag zoals eerder genoemd.
Dit is een vriendelijke en rustige manier, waarbij het paard echt natuurlijk gaat liggen zodat er nagenoeg geen kans is op blessures.

Bij het aanleren van liggen vanuit bijvoorbeeld het compliment, maakt het paard een onnatuurlijke beweging. Heb op deze manier al veel paarden met een rare smak op de grond zien komen, zeker in het begin als ze nog niet snappen wat de bedoeling is. De wervelkolom bij de nek (onderandere bij de atlas-draaier) is een blessuregevoelig punt bij paarden.

Hoe je de berggeit aanleert?
Leer eerst je paard de achterbenen optillen en omhoog houden op commando.
Als ze dit kunnen, kun je beginnen met de berggeit. Tik zachtjes het been aan (of de hoef) en neem als commando "BIJ" (bijv.) bij elke cm dat je paard de hoef naar voren brengt, clicken en belonen.
Volgende stap is links-rechts. Op deze manier kun je ze leren met enkel de achterbenen te lopen.
Belangrijk is, om bij de berggeit de beloning láág te geven, dus dat het paard met zijn hoofd naar beneden staat.
Op deze manier blijft hij in balans om in de berggeit te kunnen blijven staan.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:16

ik volg ook even mee, ik wil het namelijk graag mijn geitje aanleren, maar geiten rollen niet. ze kan wel al knielen, maar haar achterhand laten zakken wil ze echt niet ;(

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:19

Kun je haar aanraken bij het knielen?
Misschien kun je haar zachtjes begeleiden bij de achterhand en bij elke cm beweging naar beneden direct belonen.

Je zou ook je hand onder het buikje kunnen houden, iets druk geven, reactie is vaak tegendruk (ook al is het maar enkele mm's) dus omlaag en dat belonen.

Dus echt stapje voor stapje voor stapje.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:35

ik kan haar overal aanraken... behalve haar achterpoten (zijn we wel aan aan het werken)
en ook haar buik is vrij gevoelig. Het is namelijk zo dat wanneer ik haar gewoon aan het borstelen/kroelen ben, ze zich echt overal laat aanraken, zelfs achterpoten optillen, maar als ze dingen moet doen, lijkt het of er een knop wordt omgedraaid en ze ineens veel onrustiger is

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:25

Ik zelf het het aangeleerd door Sita eerst zó nat te maken dat het water er af druppelde! Daarna naar de bak gegaan, en mijn commando gegeven. Misschien is naar beneden wijzen niet zo'n duidelijk commando. Als je het nou eerst op een ander commando zet, en later uitbereid naar het wijzen? Wat ik zelf voor commando heb gebruikt, is met mijn zweepje tegen de grond tikken (mag wel flink overdreven) en "down" zeggen. Zodra ze ging liggen gaf ik haar vanillebrokjes, die gebruik ik altijd als ik iets nieuws aanleer of als ze een truc zó goed doet. Daar motiveert ze van. Misschien is het voor jou ook handig andere snoepjes hier voor te gebruiken? Maargoed, als je dat beloond hebt en alles, maak je gerust je pony nog een keer nat! Dit heb ik met Sita echt 10tallen keren herhaald. Zodra je pony dus nat is, en gelegen heeft, kan je proberen met je eigen commando dit nog een keer te vragen zonder eerst weer nat te maken. Als je pony niet gaat liggen, maak je m nog een keer nat! Zowel, dan is dit al een hele vooruitgang naar het liggen! Dit moet je gewoon net zo lang herhalen totdat je het gevoel hebt dat jullie bijna gek worden, tussendoor kan je misschien kleinere trucs vragen zoals flemen, jambette, etc. Probeer dus zodra je pony nat is met het commando hem of haar te laten liggen, en zodra ie is opgestaan probeer je het nog eens met het commando. Als ie weer gaat liggen echt heeeeel uitgebreid belonen!!

Hopelijk heb je er wat aan. Deze tekst staat ook op www.everyoneweb.com/Nista .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:30

Ik zou zéker niet meerdere keren achter elkaar je paard nat maken. Het liggen is een vrij zware bezigheid he? Sowieso het gaan liggen kost vrij veel moeite en het opstaan ook.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:51

Ik doe meestal maar 1 of twee keer liggen , het is indderdaad een hele zware oefening .