longeren van shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

larissa488

longeren van shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:36

Heeiheei!

Nou ik verzorg een shetje, en als ik ga longeren loop ze gelijk telkens naar het midden << zwaar irritant.. :')
Hoe moet ik haar dan in een rondje laten lopen??

Ik waardeer alle antwoorden, en ik wil liever geen discussies hier in de forum..
En zou alle tips goed onthouden en ook proberen te doen!! :j

xx meiske /3

Sjors

Re: longeren van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:38

je zou hem/haar een tik met de zweep kunnen geven.

Anoniem

Het is een discussieforum dus die discussies voorkom je niet,
Je kan een stukje afzetten en daar omheen WEER een stukje afzetten (Zodat je een soort baan krijgt in een cirkel) en dan ga jij in het midden staan (Gewoon met de pony los), en dan spoor je hem aan.

judith__

zorg ervoor dat je in een driehoek loopt van met je lichaam als middel punt.

dus van het hoofd van je shet loopt de lijn iets schuin naar je hand.
met in je andere hand de zweep iets schuin naar de kont van je pony.
en zord er altijd voor dat jij altijd ten hoogte van de flank van je shet staat.

en drijf haar van uit dat punt naar voren en van je af

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:42

als hij naar binnen valt met je zweep naar zijn schouder zodat hij zijn schouder terug nar buiten beweegt.. maar wet dat dit makelijker gezegd is dan gedaan als je geen ervaring hebt.

Ik denk dat het beste advies vor jou nu is: Iemand zoeken bij jou in de buurt die ervaring heeft met paarden te leren longeren op een vriendelijke manier en die je hierbij kan en wil helpen, zodat jij en je shet hier nog jaren plezier van hebben.

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:21

bedankt voor jullie reacties!
_/-\o_

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:43

zoals hierboven al is uitgelegt blijf in de driehoek en loop NIET mee in rondjes .. je maakt jezelf alleen maar moe :Y)
hou goed je zweep erbij en drijf je pony naar buiten met je zweep als je pony naar binnen valt desnoods klein tikje op de schouder met je zweep uiteraard :Y)

onthoud!: tikje op de schouder/buik > pony gaat naar buiten
tikje op de kont > pony gaat naar voren

er zijn nog meer 'tikjes' maar die zijn nu niet van toepassing :)
en zwiep met je zweep onderarms! nooit bovenarms ..

afbeelding van boven hoe de 'driehoek' uitgevoerd moet worden :
Afbeelding
zo blijf je achter het paard en kun je hem van voren opvangen als dat nodig is..

dus NIET zo:
Afbeelding
zo hinder je het paard van voren en je komt niet goed bij het achterwerk met je zweep
Laatst bijgewerkt door vroli1 op 08-06-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:45

wat ik zelf zou zeggen:
maak een mooie roundpen en gooi je pony daar los in. Dan leert hij het principe van rondjes lopen, lichaamstaal en stemcommando zonder dat hij straks in de touwen in de knoop zit. Zo heb ik het ook met mn verzorgbelg gedaan en die kan nu perfect longeren ;)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:46

dat is ook een mogelijkheid idd :) :P

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:49

VisibreTeam schreef:
wat ik zelf zou zeggen:
maak een mooie roundpen en gooi je pony daar los in. Dan leert hij het principe van rondjes lopen, lichaamstaal en stemcommando zonder dat hij straks in de touwen in de knoop zit. Zo heb ik het ook met mn verzorgbelg gedaan en die kan nu perfect longeren ;)

Dit moet je juist niet zomar doen dit heeft volgens mij iets met join up te maken en als je hier geen verstand vn hebt kan dat ook verkeerd uit pakken!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:51

Belgischtrekpaard in je longeertouw is niet handig, paardlief trok of teveel naar buiten of viel naar binnen _O-
dus moest wel iets zonder touw verzinnen en roundpennen heeft haar heel goed geleerd op mij te letten :)
Afbeelding

Anders had ik deze problemen:
naar buiten en recht blijven door rennen
Afbeelding

en naar binnen vallen over de schouder :+
Afbeelding

@ ilonatjuuh, nee, het is een vorm van grondwerk ;)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:53

ilonatjuuh schreef:
VisibreTeam schreef:
wat ik zelf zou zeggen:

Dit moet je juist niet zomar doen dit heeft volgens mij iets met join up te maken en als je hier geen verstand vn hebt kan dat ook verkeerd uit pakken!

euh.. als je longeren verkeerd aanpakt kan dat al helemaal fout aflopen..
als je geen verstand van paarden hebt kan het dubbel zo fout aflopen en ik neem aan dat de TS wel iets meer verstand heeft dan menig mens? :Y)

+ dat als je longeren zonder touwen ziet als join-up.. wat is dan longeren met touwen? maken die touwen een verschil tussen join-up en longeren? want dan is iederen monty roberts :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:03

Paarden spiegelen dus let op je eigen houding. Probeer een circel af te zetten. Eerst een rondje aan de hand rond leiden dan op de circel zetten. Maak ee ntaartpunt en ga zelf geen rondjes lopen, maar blijf op je plek. Als je je zweep meer naar voren (meer naar de schouder van de pony) brengt zal hij meer naar buiten gaan. Werkt dit niet, sla de zweep dan uit richting de schouder. als de pony weer netjes op de circel loopt zweep weer naar uitgangspositie brengen. Probeer de pony voor te zijn.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:10

Nou iedereen die z'n paard los in de bak gooit doet dan ook een join up als je het zo bekijkt, vrij springen is dan een join up met hindernissen .... Er zit nog altijd en verschil tussen los longeren en een join up. Net zoals vroli1 zegt volgens mij maken die touwen echt geen verschil. maar, dat is mijn mening nog altijd het beste is niet longeren.

Ts ik heb het m'n paard aangeleerd door hem op lichaamstaal los te gooien, longeren. Puur door wijzen en commando's geen zweep, geen halster, geen.... en toen hij dit snapte heb ik er de longeerlijn aangehangen en hij was er toen meteen mee weg. In het begin dacht ik ook van iemand naast laten lopen, gewoon met zweep enz. heb hem dan pauze gegeven en na die pauze (enkele maandjes) op die manier opgepakt. En nu kent hij al de commando's stap, draf, galop en terug (dus terug naar draf, terug naar stap).

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:37

longeren is daarom ook niet zomaar wat.. :) ik longeer ook wel eens 'los' zonder zweep en touwen :) ik beweeg mijn lichaam dan zo dat het paard er op gaat reageren..

langzaam tot stoppen en/of omdraaien > dan sluit ik het paard op door richting de hoefslag te lopen
sneller/actiever > loop iets achter het paard.. maak me desnoods wat groter door mijn ene hand wat de lucht in te doen.. :)

hierbij geef ik dus ook commando's :)

maar vind ook dat als je het paard wat meer aan het werk wil zetten dat je het paard rustig kan bijzetten in de touwen :j natuurlijk niet te strak maar zo dat het paard wel de ruimte heeft om zijn neus naar de grond te brengen :) ik doe vooral lang en laag longeren, ik vind ook dat alles rustig en ontspannen moet gebeuren.. :) lukt het niet die dag.. probeer ik toch positief af te sluiten en proberen we het een andere keer weer.. :)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:09

wat ook kan helpen (heb ik eens gehoord)
is om als je het op een wei doet een cirkel met het grasmachine te maaien
omdat paarden altijd op hetzelfde 'veilige' wegje lopen, en ze zien een 'afgesleten' cirkel dan ook zo

kweet niet of het werkt maar het klinkt mij wel heel logisch :D

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 11:52

haha thnx mensjuhhhs!
het gaat nu steeds langzamer beter, eerst een rondje uitgezet hielp wel enz.
dus dankuuuwell! *D

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:18

fijn dat het goed gaat. wat heb je allemaal uitgeprobeert?
loop hij z'n rondje al?

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 11:19

stephaniee20 schreef:
fijn dat het goed gaat. wat heb je allemaal uitgeprobeert?
loop hij z'n rondje al?

ik heb een rondje uitgezet.. en nu loop ze dr rondje ook mooi :j