Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjee92

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:26

Ik heb een tinker van 2 en nog wat en ik had gister bedacht hem eens te gaan longeren. Nu was meneer het daar niet mee eens en rende echt alle kanten op behalve de cirkel die ik wou. Ik heb zelf nog niet zo vaak een paard gelongeerd dus ben daar niet heel ervaren in, maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat hij toch netjes zijn rondje loopt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:12

Zoiets kun je niet leren van een antwoord vanaf de computer, maar door praktijkles van een deskundig persoon te krijgen. Het loont om een zeer ervaren persoon te zoeken die je hierbij kan helpen, wil je onverantwoorde situaties voorkomen. ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:15

Shenavallie schreef:
Zoiets kun je niet leren van een antwoord vanaf de computer, maar door praktijkles van een deskundig persoon te krijgen. Het loont om een zeer ervaren persoon te zoeken die je hierbij kan helpen, wil je onverantwoorde situaties voorkomen. ;)

inderdaad, dat is de beste manier.
je moet meteen goed reageren, als het vaker fout gaat.. word je paard ook vervelender als je pech hebt ben je dan nog langer bezig.

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 22:21

Ja ik wou ook hulp vragen aan iemand anders, maar meer dingen waar ik daarnaast op moet letten of dat ik iets van tuig moet kopen waar je makkelijker mee longeerd want ik dee het nu gewoon met halster, misschien geeft dit ook niet genoeg impact?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:58

Liesjee92 schreef:
Ja ik wou ook hulp vragen aan iemand anders, maar meer dingen waar ik daarnaast op moet letten of dat ik iets van tuig moet kopen waar je makkelijker mee longeerd want ik dee het nu gewoon met halster, misschien geeft dit ook niet genoeg impact?

Waar doe jij longeren? Als je een speciale longeercirkel hebt is dit het makkelijkst als je alleen een bak hebt is het verstandig de bak af te zetten op de helft of iets minder. Zodat het voor een paard makkelijker is aan de rand te "steunen". Een paard dat het niet kent snapt niet wat de bedoeling is en door ze een beperkte ruimte te geven lopen ze veel makkelijker rond en pakken ze dat vrij snel op.
Je paard zeker niet met iets van hulpteugels gaan longeren daar is je paard echt te jong voor. Zoiezo zou je op deze leeftijd beter maar 1x per week longeren want het is erg belastend. Verder kun je wel een kaptoom aanschaffen voor het longeren dat kan opzich fijn werken. Maar ik heb die van mij een hele tijd met halster gelongeerd prima te doen en het is toch alleen maar voor wat beweging en niet voor trainen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:44

Liesjee92 schreef:

Je hoeft geen "enge" hulpmiddelen aan te schaffen, een halster volstaat prima. Zeker als het nog zo'n jong beestje is. Maar nogmaals, een deskundige kan je hier het beste bij helpen. ;)

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 14:14

Oke dank jullie voor advies, ik ga er sowieso iemand bijhalen en longeren dee ik alleen een keer om te kijken hoe die reageerde, niet heel goed dus. Was niet het plan om het heel vaak te gaan doen meer dat ik hem aan zoveel mogelijk dingen al wil laten wennen zodat je inrijden later wat makkelijker gaat :) edit; ik probeerde het idd in een gewone bak, en afzettingen vind hij sowieso niet heel bijzonder, hij ramt er zo doorheen :o

winnietje3

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:20

Je paard is niet bewust vervelend hoor.. maar dat weet je zelf ook wel :)
Je hoeft heus niet perse een 'deskundige' meteen te gaan regelen. Gewoon iemand met wat meer ervaring erbij. Nu is het dus focussen op het leren wat de bedoeling is bij het longeren. Vooral als je dit in een bak doet. Samen is dan makkelijker. Jij aan de longe in het 'midden' en eerst iemand die gewoon gaat naastlopen, in de stap. Gewoon langzaam opbouwen allemaal. En dan langzamerhand moet de naastloper iets meer afstand gaan nemen, totdat het paard begrijpt dat hij in een cirkel moet lopen. Hierbij kan je de karwats als hulp gebruiken, met name als hij naar binnen komt. Dan gebruik je de karwats als het ware als verlengde van je wijsvinger, je wijs met de zweep naar zijn schouder ten teken dat hij meer naar buiten moet gaan lopen. Dit zijn wat tips, maar idd volledig via internet beschrijven is wat lastig. Kijk of er iemand op stal is die wat ervaring erin heeft! Succes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:31

Misschien is het een idee om hem eerst eens los rondjes om je heen te laten lopen en er nog geen longeerlijn aan te doen. Dit omdat je zelf aangeeft dat je niet zo ervaren bent met longeren en als je paard omdraait met de lijn eraan, kan hij in paniek schieten als jij daar nog niet snel genoeg op kunt reageren. De gevolgen kunnen soms enorm zijn als het vanaf het begin niet helemaal goed gaat.
Heb je de mogelijkheid om ervaring op te doen met een ander paard wat het longeren al wel goed kent?

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:48

Ik vind twee sowiezo te jong voor longeren. Misschien dat het daar aan ligt, dat hij er nog neit klaar voor is :)

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:35

Oke dank jullie allemaal! ik ga denk ik eerst maar eens een paard met iets meer ervaring proberen in mijn omgeving en laat mijn eigen paardje maar even voor wat het is. Die komt van de zomer dan wel weer een keertje. Ik zoek er dan gewoon iemand met ervaring bij om te helpen, en dan ook met jullie tips erbij. Maar is er een groot verschil tussen met kaptoom longeren als met een gewoon halster longeren? wat voor "effect" geeft die kaptoom zegmaar?

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:07

Ik vind dat je eemn verstandige keuze hebt gemaakt. In goed belamng voor je paardje! Succes alvast :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:48

Met een kaptoom oefen je druk uit achter de oren en op de neus. Op deze druk moet je paard leren zijn hoofd te laten zakken. Daarbij kun je met een kaptoom ook beter stelling en buiging vragen dan met een halster en dat heeft ook weer te maken met de druk op het hoofd. De kaptoom is dus veel scherper dan een halster.

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 09:59

Okee dan weet ik dat ook weer

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:03

laat hem niet achter jouw hand lopen dan gaan ze da tsoort dingen doen zorg dat je er een beetje schuin achter blijft en mee lopen beetje niet op 1 plen blijfen staan ;) ( zo heb ik het geleert bij paardjes die dat doen )

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:59

Ik denk vooral dat het niet goed gaat omdat je paardje nog zo jong is!
Rechtdoor is veel beter voor hem/haar! ;)
Gewoon lekker wandelen op meejoggen in draf.. ik zou longeren nog een jaartje uitstellen. Dit is moeilijker en zwaarder voor een (jong) paard dan het lijkt namelijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:21

Verstandige keuze om het te leren bij een paard wat het al kent. Ook is er weer een verschil tussen kunnen longeren en een paard leren hoe die moet lopen met longeren.

Maar als het goed is zou je begeleiding dan moeten kunnen helpen :)

Je kunt natuurlijk wel beginnen met de stemcommando's! Aan de hand stappen en dan zeg je 'stap', hetzelfde bij draf en galop. Of een 'whoa' als je een gang terug gaat. Als je paard dit al kent voordat je gaat longeren, is dat heel handig!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:00

Les nemen tegen de tijd dat je paardje klaar is om gelongeerd te worden lijkt mij verstandig. Omdat zowel jij als je paard het nog moeten leren, kun je hier beter goede begeleiding in krijgen, zodat het voor jullie allbei leuk wordt en blijft om te doen

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:05

hele aardige mensen hebben 2 welshponies. alleen ze worden wat oud en willen ze eeeigelijk verkopen. Nou zeggen ze dat al 2 jaar geloof ik maar ja, ik moet ze dus wat dingen leren want ze kennen tooootal nothing. echt niks. nu is er eentje 11 en zo'n oude ponies leer je niet veel meer dus daar begin ik niet aan. maar de andere van 4 of 5 jaar ben ik nu mee bezig. hij kan heel erg rebels zijn en de andere x harstikke lief naar je toe komen. toen ik de eerste x met hem aan de slag ging heb ik hem een halstertje aangedaan en omdat hij het altijd afkrijgt ietsjes strak gedaan. ( dit is niet zo belangrijk maaroke.) hij krijgt het niet af en nu en elke x als ik kom heeft hij het tot nu toe nog altijd gewoon aan. ik ben ook begonnen met longeren en hij bokte en stijgerde heeel erg. toen heb ik een tip gekregen om hem bij elk goed ding een snoepje te geven en dat wel steeds verminderen want al die snoepjes zijn natuurlijk ook helemaal niet goed. ik heb het geluk dan dat welshjes heel snel dingen leren. maar hij loopt nu al zijn rondje. hij heeft nog wel eens kuren maar als je rustig voor de 1ste x probeert aan de hand een rondje om een persoon te lopen en dan probeert zijn eigen gan te laten gaan en dan stuurt een beetje met de zweep zo net boven konthoogte. niet aanraken natuurlijk maar een stukje ervanaf. misschien zijn dit al een paar tips om uit te proberen? bij mij hielp het. ben eens benieuwd hoe het verder afloopt met jou tinker. laat je het even weten? SUCCESS!

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:37

Is gewoon de nieuwigheid denk ik. Hij heeft waarschijnlijk geen flauw idee dat hij aan dat touwtje in rondjes moet lopen. Gewoon veel oefenen, misschien inderdaad zoals al wordt gezegd in een longeercirkel zodat hij in ieder geval doorheeft dat het een rondje moet worden. Wij hadden dit in het begin met onze tinker ook, maar had het na een tijdje door. Zorg er ook voor dat je als longeerder achter de schouder van het paard blijft, zodat hij voorwaarts blijft. Succes!

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:33

Sorry had een tijdje niet gekeken! en ja ik doe nu een keer in de week dat iemand op het midden gaat staan en ik naast me paardje mee loop en dan alleen in stap, draf hoeft niet van mij, het gaat mij er nu meer om dat ie eerst het principe snapt. En ik ben ook een beetje buiten gaan wandelen wat meneer een stuk leuker vind volgens mij! dus dan doen we het gewoon heel rustig aan, hij hoeft t ook nog niet echt te kunnen, meer dat ik me paardje al zoveel mogelijk wil aanleren :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:58

OPG-->GVL